Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 883 ggr
Charlie17
2018-10-17 20:53

Foder ragdoll 14 mån

Hej! Jag funderar på om det är dags att byta foder. Jag har en 14 månaders ragdoll, kastrerad hane. Just nu äter han Royal Canin sterelized kitten. Men jag har ju sett att det finns special foder från RC som är framtaget för rasen ragdoll. Är den bra eller ska man köra på sterelized eller indoor. Vad ger ni era ragdoll pälsklingar ? 😇

Annons:
Carrosh
2018-10-17 21:21
#1

Rasspecifikt foder är bara ett försäljningsknep. Torrfoder överlag är ganska dåligt för katter. Vill du byta så byt till blötmat eller barf. Men se till att fasa över långsamt i så fall.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Charlie17
2018-10-17 21:36
#2

#1 Okey. Vad är barf för något? Och varför är blöt mat bättre?

Carrosh
2018-10-17 22:16
#3

BARF är det som liknar kattens naturliga kost allra mest. Finns ett forum här som heter BARF i Fokus om du vill läsa lite mer om det. Blötmat är det mest lättillgängliga färdiga som liknar kattens naturliga kost, kan man säga.

Torrfoder innehåller mest en massa spannmål och socker m.m. som katten inte kan tillgodogöra sig och som dessutom kan ge diverse sjukdomar och skador på sikt. Det är gjort för människans bekvämlighet snarare än för kattens bästa.

Här kan du läsa mer:
http://www.kattstatus.se/page1.html

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

kattöga
2018-10-18 08:19
#4

Det finns färdig barf också, Mush Vaisto för katt, som är frysta "köttbullar"- för den som inte vill, kan eller hinner göra egen barf (man måste kunna mycket för att göra egen barf-mat). 

Färdig blötmat som är bra och lättillgänglig är Mjau och Bozita.

Torrfoder medför ofta också att katten inte får i sig tillräckligt med vätska, då katter har dålig törstreflex (pga kattens ursprung som ökendjur). Med blötmat får katten i sig vätska "automatiskt".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pia-69
2018-10-18 14:27
#5

Ja som övriga säger, blötmat alla gånger och torrisar eventuellt som godis, dessutom är Royal C. rena skiten rent ut sagt!! Barf eller ett bra spannmålsfritt våt/burkfoder med hög kötthalt är att rekommendera, då har man gett sin katt bra förutsättningar för ett friskt långt liv.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

19Mikaela93
2018-10-22 20:49
#6

Fungerar katten bra på Royal Canin så fortsätt med det, kan säga att rasspesifikt behöver det inte vara däremot. Kör på Sterilised eller Indoor Longhair är mitt råd så att han inte lägger på sig :) Dock så är Royal Canin våtfoder rena skiten… Skulle aldrig ge mina detta… / Uppfödare som ger katterna Royal Canin…

Annons:
Carrosh
2018-10-24 23:02
#7

#6 Fast RCs torrfoder innehåller ju ganska mycket saker som katter inte ska ha.. spannmål i ganska stor mängd.. samt avsaknad av vätska.
Jag skulle nog säga att de flesta våtfoder är bättre än alla torrfoder just pga vätskeavsaknaden.

En kost som liknar kattens naturliga så långt det går gör ju att katten inte får i sig en massa onödiga saker som den inte ska ha eller kan bryta ner (det är faktiskt torrfoder som katter mestadels blir överviktiga på). Tycker det är rätt märkligt att du som uppfödare inte har koll på de här sakerna - utan rekommenderar ren skit. Det är ju lite som att en läkare skulle rekommendera sina överviktiga patienter att äta mat med socker i…

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

19Mikaela93
2018-10-26 18:39
#8

#7 Vad jag har lärt mig av att prova runt bland olika foder är att ge katten det den tycker om och mår bra på. Äter katten fodret, har bra avföring, bra hull, fin päls, trampdynor och klor så funkar det för just den individen. Alla katter fungerar inte bra på just spannmålsfritt, mina katter kraschade magarna på trots lång övergångsperiod… Dock så får dom spannmålsfritt foder som godis och i dom små mängderna så går det bra. Så enligt min erfarenhet är det väldigt inviduellt vad katter fungerar på.

Upp till toppen
Annons: