Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1139 ggr
Bananglassen
10/16/18, 2:32 PM

Kattens sovplats försvinner

Min ena kisse sover på vårat överkast som ligger på en hemnesbyrå mitt emot sängen, jag har låtit det vara så och hon får ha det som sin sovplats. Hon ligger och vilar där under dagarna och sover där på nätterna medans hennes syster ligger brevid mig i sängen och sover. 

Detta gör mig absolut ingenting att detta är hennes plats men jag har nu fått beskymmer, jag ska flytta om tre veckor och har insett att hemnesbyrån inte längre får plats i det nya sovrummet utan får helt enkelt stå i vardagsrummet..

Det gör ont i hela mig att hennes favoritplats försvinner, eftersom det sedan kommer stå dekorationssaker på byrån i det nya rummet.. 

Jag vill jättegärna få olika tips på hur jag kan försöka hjälpa henne att hitta en ny favoritplats som hon kan sova på under nätterna… 

Med Vänlig Hälsning Bella

Annons:
Maria
10/16/18, 2:34 PM
#1

Jag tror inte att det kommer att bli några problem. Katter brukar snart hitta nya favoritplatser.

Mina två katter växlar. En lång period kan de ligga på samma ställen för att helt plötsligt en dag ha valt nya platser som de använder i månader och så fortsätter det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
10/16/18, 2:48 PM
#2

Jag tror inte heller att det blir några problem att hitta nya sovplatser. Det som är viktigast är att de får ha sina bäddar/överkast osv (och andra saker förstås) som de känner igen, särskilt doftmässigt.
Flytten i sig kan vara mer stressande för en katt, så det är viktigt att hon får med sig saker som har dofter som hon känner igen, både sin egen och andra familjemedlemmars dofter. (Byt t ex inte heller sand i sandlådorna inför flytten, utan låt den gamla sanden följa med.)

Två av våra katter ligger o vilar, dagtid, på stolar med "sina egna" dynor/kuddar på. Till natten går de o lägger sig i sina kattbäddar på golvet.
Den tredje katten vilar i soffan när han är inne på dagtid.  På nätterna sover han på ett eget täcke (med överkast) som ligger på ett bord nära sängen eller på en förvaringsbänk i vardagsrummet.

Kanske får du plats med en stol eller mindre bänk i sovrummet där du kan lägga din katts sov-överkast på?

Och som #1 också säger, favvoplatserna brukar variera efter en tid.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
10/17/18, 11:03 PM
#3

Va gulligt att du tänker på hennes sovplats. Dottern har kvar en gammal barnfilt som hennes katt alltid sovit på. Den är inte snygg men han gillar den så hon har den kvar efter 8 år som han uppskattat sova på den. Han växlar inte favorit platsen. Jag funderar på du får inte plats med en mindre byrå eller någon hylla? Överkastet kan kanske vara kvar o det kan bli hennes nya favoritsovplats ☺

Pia-69
10/18/18, 7:58 PM
#4

Ett klösträd med sovplatser tar ju inte så mycket golvyta tänker jag, hur många kvadrat är ditt nya sovrum? Kanske denna som endast har en golvyta på ⊙48cm i diameter! https://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_i_takhojd/over_260_cm/538196 https://www.zooplus.se/customerpicturedisplay/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_i_takhojd/over_260_cm/538196


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: