Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1226 ggr
FrkSolsken
2018-10-11 10:05

HCM-testa en hel kull?

Jag har idag en Maine Coon-hona och funderar på att köpa en hane och registrera mig som uppfödare. Jag har varit i kontakt med en uppfödare som väntar två kullar. Pappan till båda hennes kullar är dock heterozygot positiv för HCM1. Kan man DNA-testa samtliga hanar i kullen och sedan välja den som är mest lämpad att bli avelshane? Ska jag isf be henne att göra det, eller ska jag själv komma dit med en bunte tops? 😂 Vart vänder jag mig isf för att få DNA-analysen utförd? Eller väljer jag ut den hane som jag tycker verkar mest lämpad, hoppas på det bästa och testar den efter den flyttat hit? Hur brukar man göra? Man vill ju naturligtvis helst ha en kattunge som inte bär på någon kopia av den muterade genen, även om man får avla på de som är heterozygota. Vår hona är negativ genom föräldrarna. Någon som har tips om hur jag bör göra?

Annons:
annzoo
2018-10-11 10:18
#1

Kommunicera med uppfödaren är mitt bästa råd. Uppfödaren kanske ska testa hela kullen om denna tänkt behålla själv. Ska inte uppfödaren göra det så skulle jag välja ut den katt som lämpar sig bäst enligt mitt tycke, är du nybörjare kanske någon mer erfaren mco uppfödare/mentor hjälpa dig. Att katten är bärare är ju inte hela världen om föräldradjuren är HCM-scannade enligt mco hälsoprogram och du HCM-scannar dina katter. Följer uppfödaren inte hälsoprogrammet för HCM utan bara DNA-testar för den vanligaste HCM genen så hade inte jag köpt därifrån.

Upp till toppen
Annons: