Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 6724 ggr
HopeForTheo
10/10/18, 2:55 PM

Avbryta löpet, knepigt recept och instruktioner.

Hejsan! Fick tag på en vet som skrev ut p-piller till vår katt nu för att avbryta hennes konstanta löp så att hon kan kastreras istället. Beställde hem dom från Apotea igår så förhoppningsvis kommer dom imorgon! Det knepiga är att Vet, som jag pratade med, sa själv att "Då skriver jag ut en liten förpackning så får du skynda dig med att kastrera henne", förpackningen hon skrev ut är på 100piller, vilket känns som ett enormt överdriv. Fick även höra på annat håll att jag hade enorm tur, eftersom Apotea faktiskt hade den stora asken på lager (4st i alla fall). Kollat lagersaldot på de mindre askarna på 20 piller, och dom verkar mycket lättare att få tag på på dom flesta apotek. Vet försökte även övertala mig att kastrera trots att katten löpte, och hon verkade inte vilja skriva ut p-piller från första början i över huvud taget. Fick även instruktionerna "Ge henne 4-5 piller och sen en gång i veckan", jag har aldrig gett p-piller till djur, alla mina djur har vart kastrerade, men där förstår jag att hon måste sagt fel. Jag har ju inte fått hem dom ännu, så jag har ju inte läst någon bipacksedel eller instruktionerna ännu, så det kanske står tydligare där, blir bara så osäker när allt var så rörigt. Kan någon som vet förklara hur det funkar med p-piller? Är 100piller det "normala" att skriva ut? Hur ska jag egentligen dosera till katten? Jag har som sagt aldrig behövt ge p-piller för att avbryta ett löp, då alla mina djur har vart omhändertagna djur som redan vart kastrerade, så jag hade vart tacksam om någon faktiskt förklarade för mig.

Annons:
Marinas Mix
10/10/18, 3:21 PM
#1

Du ger ett piller om dagen i 4-5 dagar för att bryta löpet och sedan ett piller i veckan, tills du kan kastrera katten

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

kattöga
10/10/18, 4:12 PM
#2

Får du p-piller över, så behöver katthem sånt också. 😉(De behöver ju hjälp av alla slag.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Silvestris
10/10/18, 9:21 PM
#3

Man ger ett piller om dagen tills katten slutat löpa och sedan ger man ett piller i veckan (eller tätare om det behövs). Att hon skrev ut en stor förpackning kan bero på att det är svårt att få tag i p-piller till katt öht nu, i synnerhet de små paketen.

annzoo
10/11/18, 10:27 AM
#4

Hur länge har hon löpt? Har hon täta löp där det är någon dag få hon inte skriker och löprullar är det bättre att försöka träffa in en sådan dag. Avbryter man ett löp ska man se till att boka in kastreringen snabbt. Då de ökar risken för livmoderinflammation. Veterinären skrev väl ut 100 för att chansen var liten att få tag på med tanke på dens ovilja att skriva ut p-piller från början.

HopeForTheo
10/11/18, 6:40 PM
#5

#2 Tack för tipset! Det lär bli mängder över. Enligt förpackningen ska jag ge ett halvt piller i veckan, vilket går emot vad Veterinären sa och vad alla nu här inne har sagt, det är provera 10mg. Ska jag göra som Vet (och ni) har sagt eller köra på ett halvt piller i veckan som det står på fpk? #4 Hon har löpt sedan hon blev könsmogen, alltså över hela sommaren och tills nu, är väldigt svårt att pricka in vilken dag hon inte löper utan det är mer som att det går i vågor av intensitet. Menar du att jag borde börja med p-pillrena på dagen hon är lugn, eller att jag borde pricka in en kastrering den dagen? Ber om ursäkt om det är dumma frågor, men jag har som sagt aldrig gjort något sånt här innan, och jag vill att det ska bli riktigt gjort. Det blir väldigt förvirrande när man får höra olika hela tiden.

MonicaLagerquist
10/11/18, 8:36 PM
#6

Du har fått Provera 10 mg som är ett human preparat och doseringen blir då en halv tablett en gång i veckan.Katt pillren är på 5 mg och då blir det ett helt piller i veckan.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Forest]
10/11/18, 8:47 PM
#7

6 oj så man ger katter p piller som vi kvinnor tar 😳 Kan alla p piller funka har dotter som fått p piller pga rikliga blödningar samt mensvärk+migrän i samband med mens. Tänkte hon har fått byta sort nu p har ju lite över tänkte på katthem 😊

HopeForTheo
10/11/18, 9:00 PM
#8

#6 Jaha, det förklarar ju en hel den, bipacksedeln var bra förvirrande då det tog upp hur medicinen påverkar körförmågan, haha. Då ignorerar jag instruktionerna från Vet och ger henne ett halvt piller.

[Forest]
10/11/18, 9:05 PM
#9

8 haha om din katt kör bil så kan hon ha med sig receptet o visa polisen att det inte är köpta på gatan 😉

annzoo
10/11/18, 10:27 PM
#10

7# nä alla humana p-piller fungerar inte för katt. Provera har samma substanser som Pertutex

annzoo
10/11/18, 10:32 PM
#11

#5 hon har väl gjort paus mellan löpen. De löper normalt 7-10 dagar och kan ha allt från några dar till månader mellan löpen. Har hon börjat löpa kan man boka kastrering på dag 10 alt att börja ge p-piller då hon inte verkar löpa. Det är bättre att göra de istället för att avbryta löpet. Men finns inget annat val så ge p-piller tills dagen innan kastrering.

ApanAnn
10/11/18, 11:42 PM
#12

#7 NEJ. Katter kan inte ta p-piller som är utformade för människor. Enda undantaget är just Provera, som råkar innehålla exakt samma substans som p-piller för djur. Provera används för övrigt oftare för att t.ex reglera mens eller stoppa riktig blödning och sällan som p-piller hos människa. Över huvud taget är det en jättedålig idé att ge människomedicin till djur, om det inte är en veterinär som skrivit ut det till djuret. Olika arter kan reagera helt olika på samma substans. Ta alvedon till exempel. Hos människa: lindrar smärta och feber. Hos katt: omvandlas till giftiga ämnen och har ihjäl katten.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Rafflan
10/12/18, 1:41 AM
#13

#11 jag tog hem en okastrerad honkatt, hade 2 kastrerade hankatter, honan löpte konstant i flera månader, skrek, åmade sig och var pest jobbig, så veterinären fick skriva ut p-piller som vi gav och sedan bokade vi kastrering direkt när vi såg att hon slutade löpa. 
Hört att löpande honkatter kan vara jobbiga, men att ha en katten som löper om och om igen i flera månader var hemskt, både för oss och henne xD

Annons:
annzoo
10/12/18, 11:17 AM
#14

#13 mest troligt hade den en paus men du inte la märke till de. Det är ju inte ovanligt att honor löper tex varannan vecka fast många verkar tro att honor löper bara några ggr per år.

Rafflan
10/12/18, 12:26 PM
#15

#14 hon skrek dagligen, backade upp i ansiktet på mina andra katter och hundar, hon hade verkligen ingen paus…

HopeForTheo
10/12/18, 1:05 PM
#16

#14 Nej, vår katt har inget långt uppehåll mellan löpen, inte ett sånt uppehåll så man kan garanterat säga att hon slutat löpa. Pauserna kanske är över en eller två dagar för vår katt, men det är väldigt osäkert på om det faktiskt är en paus eller inte då, då hon mest sover under dom dagarna och ändå kan skrika lite under natten. Hon HAR köpt konstant i flera månader nu, även över den varma sommaren.

[Forest]
10/14/18, 7:29 PM
#17

12 tack 👍

HopeForTheo
10/24/18, 2:39 AM
#18

Tyvärr löper vår katt fortfarande, hon har nu fått 1 piller totalt, ett halvt piller i veckan, så på torsdag har hon gått på p-piller i två veckor. Det har inte vart några som helst problem att få henne till att äta pillret, jag i princip bara gav henne det direkt efter att hon ätit en godis, så åt hon upp pillret som det var, och jag har haft extra koll så hon inte spytt upp det. Tycker ni jag bör avvakta eller kontakta vet igen? Eller borde jag öka dosen? Vet sa ju *faktiskt* att jag skulle ge henne ett piller i veckan, trots apotekets anvisning på paletet är ett halvt piller i veckan.

MonicaLagerquist
10/24/18, 8:08 AM
#19

Men ska du bryta ett pågående löp så ska katten ha en dos om dagen tills hon slutar löpa.

Stolt ägare till fem La permer

HopeForTheo
10/24/18, 11:24 AM
#20

Hon var lugnare dagen jag gav henne första dosen, då var det inte mycket skrikande utan mest sömn. Efter det så höll hon sig lugn i ca. en vecka men började sen igen. Det har aldrig vart en hel veckas uppehåll innan, så jag trodde helt ärligt att hon slutat löpa. Har sett att folk skriver om att öka dosen om katter löper genom p-piller, men vår katt är extremt liten trots att hon är fullvuxen, kan man verkligen göra det bara sådär?

Annons:
MonicaLagerquist
10/24/18, 11:32 AM
#21

Det är bättre att ge oftare än att öka dosen. Risken för biverkningar ökar när hormonerna pendlar.

Stolt ägare till fem La permer

HopeForTheo
10/24/18, 12:59 PM
#22

Okej, tack. Då börjar jag ge en dag tidigare hädanefter.

Rafflan
10/25/18, 2:45 AM
#23

Hur ordinerade veterinären p-pillren? normalt ger man p-piller dagligen i ett par dagar först och sen 1 gång/vecka.

HopeForTheo
10/25/18, 10:12 AM
#24

#23 Veterinären var väldigt otydlig egentligen, trots att jag sa att jag aldrig gett p-piller till djur innan. Enligt henne så skulle jag (ordagrant) "Ge katten 4-5 piller och sedan ett piller i veckan". Enligt anvisningarna på förpackningen, "0,5 tablett, 1 gång i veckan tillsvidare". Jag har inte fått några andra anvisningar än dessa (helt olika) två, förutom här på iFokus då. Jag gav henne ett halvt piller första veckan, på en dag hon var lugn (alltså inget skrikande, men hon sov hela dagen ändå), och efter det satte aldrig löpet igång på riktigt igen så jag trodde det räckte. Meningen var ju "att ge piller tills hon slutar löpa", och att hon inte började löpa direkt efter sin lugna dag såg jag som att hon slutade löpa. Hon fortsatte vara lugn tills nästa vecka då hon fick en till dos, men ett par dagar efter det började hon löpa igen. De två första doserna hon fått fick hon på torsdagar men nu gav jag henne hennes dos igår, och tänkte ge henne nästa dos på tisdag, så att jag ger henne var 6:e dag istället för en gång i veckan. Tänkte att det är lika bra att jag skriver en hel sammanfattning, så blir det förhoppningsvis inga missförstånd.

Rafflan
10/25/18, 12:10 PM
#25

#24 ring och prata med veterinären, jag misstänker att hon menade att du skulle ge dagligen i 4-5 dagar och se 1 gång/vecka :)

annzoo
10/27/18, 7:01 PM
#26

#20 man ska ge så tätt att löpet inte börjar dvs på vissa katter kan det betyda att man måste ge var 4e dag.

Upp till toppen
Annons: