Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1908 ggr
new2ragdoll
2018-10-10 10:42

Kissklump, storlek?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju tidigare skrivit om Nelson som jag tycker kissar mycket.

Jag har tagit en bild på en typisk kissklump som han lämnar efter sig ; skulle ni betrakta den som onormalt stor? Det är iaf minst 3 sådana jag ser under 24h. Annars brukar det väl heta att en kissklump ska vara ungefär lika stort som ett stort frukostägg.

Annons:
Maria
2018-10-10 10:56
#1

Jag tycker det ser normalt ut om jag jämför med våra katter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Siggebus
2018-10-10 11:03
#2

Jag är såååå glad så länge jag har sådana där klumpar i lådan för Milton har haft uvi några ggr och då är hela lådan full av pyttesmå kiss-klumpar.
 Men annars i normalfallet så kan det ibland finnas en sån där enda stor kissklump men då verkar det som om Milton av någon anledning hållit sig länge.  För det mesta hittar jag 2-3 normalstora kissklumpar.

new2ragdoll
2018-10-10 11:10
#3

#1 

Det var ju intressant. Ibland är det iofs lite större men jag har ju bara vår andre katt att jämföra mot. Han kissar äggstora klumpar.

kattöga
2018-10-10 11:17
#4

En av våra innekatter lämnar minst så stora klumpar efter sig. Men han kissar oftast 1 gång om dagen, ibland två. 

Den andra innekatten kissar flera gånger om dagen och har "frukostägg-stora" kissklumpar.

Man får också titta på vad de äter och dricker. Våra katter får i första hand Mush och Mjau eller Bozita blötmat (men inte just nu tyvärr då en av dem åkt på urinkristaller). Till varje portion Mush eller blötmat lägger jag till 1-2 matskedar vatten. 
Nu när de två innekatterna går på veterinärfodret vägrar de äta något annat än torrfoder-varianten, tyvärr. Men de dricker ganska bra ändå, så kissklumparna ser vettiga ut.

Du kan ju låta veterinären kolla upp så att den inte har diabetes - då katterna lär dricka och kissa mycket om de har det, om jag har förstått det rätt.

Men, i mina ögon, ser kissklumpen normal ut.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
2018-10-10 11:27
#5

Tack alla för intressant input.

Alla är väl olika, en del småskvätter flera ggr om dagen och andra håller sig tills blåsan nästan vill spricka.

Våra katter verkar ha en kissorgie främst under natten. Det är då jag hittar det mesta av klumparna som ansamlats. 

Samuel äter uteslutande våtmat men kissar inte speciellt mycket mer tycker jag. Nelson som bantar äter fortfarande 16 gram torrfoder och resten i våtfoder och dricker lite mindre ofta från kranen (och har gått ner ca 200 gram i vikt!).

#4 Kan katter få urinkristaller av blötmat?

Jag har ännu inte fått någon tid hos veterinären tyvärr, men jag ska be dem kolla hans sockervärden nästa gång.

[Devya]
2018-10-10 11:37
#6

Sådär stora blir de också här hemma. Dubbelt så stora ibland om hon ha kissat på samma plats. Ser helt normalt ut. Skulle var orolig om det var små klumpar för det skulle kunna vara tecken på uvi.

Annons:
new2ragdoll
2018-10-10 12:37
#7

#6 

Låter betryggande. Ibland hittar jag ca 30% större klumpar.

Småskvättande kan vara uvi har jag också hört och det är ju inte roligt det heller.

kattöga
2018-10-10 12:47
#8

#5 Katter kan få kristaller av innehåll (och mängd - som t ex magnesium, salt m m) i maten som inte katter bör ha. 
Men katter kan också få kristaller av stress, för lite vätska m m. 

Vår ena innekatt åkte på värsta urinstoppet pga kristaller för att han fick värsta torrfodret (av min mamma som då ägde honom o hans bror - vi har tagit hand om båda nu) och de var mycket stressade då hemtjänsten sprang där många gånger om dagen. De var då livrädda för främmande människor (vildfödda katter som min mamma tog hand om).

Hans bror, har nu åkt på urinkristaller också. Inte pga av fodret eller för lite vätska. Men däremot pga att vi, under sommaren, har haft hantverkare rännandes här som slamrat med maskiner, folk som kommit på besök m m.  De är fortfarande skygga för främmande människor, men inte fullt lika rädda som när vi tog över dem.

Så, ja, katter kan få urinkristaller och andra urinvägsproblem av annat än mat.  Det är viktigt att de får i sig det de behöver (och inte en massa annat skräp som finns i de flesta sorters kattmat, särskilt torrfoder) och vätska, men det räcker alltså inte alltid, tyvärr.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
2018-10-10 13:20
#9

#5

Uj, det är mycket att tänka på. Jag har nog aldrig kollat specifikt efter salter i innehållsförteckningen. Ska nog börja göra detta!

Tråkigt verkligen att era katter blev sjuka. Urinstopp är ju jätteallvarligt.

Hoppas att de mår bättre nu.

kattöga
2018-10-10 13:36
#10

Den bästa maten du kan ge en katt är barf (råfoder) - egengjord (då måste man ha mycket kunskap, se barf.ifokus.se) eller färdig blandad Mush, som säljs fryst). 
Här skriver tillverkaren av Mush om deras mat / råfoder och vissa sjukdomar.

Den bästa blötmaten (burk- eller tetra-mat)du kan köpa här hemma i vanliga affärer är Mjau och Bozita, båda blötmat. Det är riktigt bra mat.

Håll utkik efter spannmål och socker i första hand. Inget av det är vad en katt behöver. 
(Mjau's blötmat i sås tror jag innehåller pyttelite spannmål, men det är så lite så att det nog gör varken till eller från.) Och Mjau-mat är ju inte särskilt dyr heller.
Men ska du byta foder, så måste du göra det långsamt. Fasa in ny mat och fasa ut den "gamla maten" lite åt gången. För att de inte ska bli dåliga i magen.

Det finns annan spannmålsfri mat du kan köpa också, bl a via nätet (zooplus.se t ex).

Och ja, urinstopp är livsfarligt. Vår katt hade fått det värsta stoppet veterinären någonsin sett (o hon jobbade på det största veterinärsjukhuset i Stockholm)… Han var en hårsmån från att inte klara det. Men det gjorde han och han mår tipp-topp idag, två år senare! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
2018-10-10 13:49
#11

#10 

Tack för matnyttig info.

BARF och Mush har jag läst en del om men har aldrig provat. 

Mush ser intressant ut :)

Vi ger uteslutande Bozita och Sheba (deras selection-serie som ska vara helfoder) våtmat, men Nelson får lite Bozita torrisar som vi håller på att fasa ut.

Skönt att katten mår bra!

[Forest]
2018-10-11 20:54
#12

Det med kisseklump måste väl variera lite beroende på sand oxå 😋 Här kissar bara ena katten och tycker inte din klump ser stor ut, för våran katt lämnar efter sig såna o ibland större klump. Jag tycker att kisses efter han har sovit natten är störst han äter nästan bara våtfoder o äter mycket då hsn är rätt matglad ungkatt 😊

Upp till toppen
Annons: