Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1567 ggr
LinnEmma
10/9/18, 2:46 PM

Senil katt?

Hej! Vi har en innekatt som börjar bli till åren och på det senaste har hon börjat bete sig lite märkligt. Varje gång hon går till ett annat rum så börjar hon ropa, inte jama utan det låter som ett djupare parningsljud(??) alternativt något demoniskt (skämt åsido, men nästan). Så fort man ropar på henne så slutar hon, glömmer hon bort vart vi är och ropar efter oss? Eller har hon ont? I övrigt så äter hon som hon ska, går på låda, leker och reagerar inte som att hon har ont när man klappar på henne. Jag har självklart bokat in ett veterinärbesök för att utesluta fysiska problem, men ville ändå vända mig till er här. Det börjar bli väldigt påfrestande att hon ropar om nätterna, och imorse hade hon bajsat i hallen (alternativt hade det suttit kvar i rumpan och sedan släppt, men ändå)..

 Hon har ropat såhär förr, när jag har varit i ett annat rum, men inte alls lika mycket som hon gör nu. Har ni mött katter som betett sig liknande?

Tack på förhand!

Annons:
Lussan20
10/9/18, 2:52 PM
#1

Hejsan!

Ja min mammas och pappas katt blev så där också, kissade på lådan , bajsade under en blombänk. Visste inte var de var, gick vilse på landet. Stannade upp och såg helt bortkommen ut. Hon var 19 år och magrade av dessutom. Det fick dom att låta henne sluta sitt liv. Veterinären sade att det var demens. Men så klart är det inte så på alla katter, det kan vara som du skrev lite av varje. Hoppas ni får rätsida på detta! Mvh/WL🐱🌺

OberonsMatte
10/9/18, 6:18 PM
#2

Kan vara tecken på överaktiv sköldkörtel,  Hypertyreos.  Blodprov för det ingår i en seniorkoll.

Sajtvärd Katter iFokus

Karusell
10/10/18, 7:42 AM
#3

Min 15 åring har också ropat sådär, på natten i ett annat rum. Det var ett tag sen men hon höll på varje natt i nån månad. Det låter verkligen läskigt! Hon kan även ligga och sova i en kattsäng dagtid och vakna och jama, som att hon är lite desorienterad. En annan sak hon gör är att hon kommer och lägger sig på mig i soffan, går i iväg en stund för att senare springa fram till mig igen, upprepade gånger, som att hon inte kom ihåg att jag var där eller att hon precis legat och myst med mig i 10 minuter.

Maria
10/10/18, 12:22 PM
#4

Jag har en 17-tonåring hemma som också har ett förändrat beteendemönster så jag tror också att katter kan visa symtom på demens.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
10/15/18, 9:09 AM
#5

Min gamling gjorde likadant, alternativt vandrade och letade tills han hittade vad han letade efter eller något annat distraherade honom.

Han hade förmodligen rätt dåligt minne på slutet, glömde att han hade fått mat etc. Man får ändra lite på rutinerna så de bättre passar katten (jag fick stå med en sked och varje gång han glömde att han fått mat låtsas ge mat så han skulle komma igång och äta igen tex.) Hjälpa dem att få ett så bra liv som möjligt så länge och långt det går, tills det är dags att släppa taget, helt enkelt. 🙂

Upp till toppen
Annons: