Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1475 ggr
Bml2000
10/9/18, 11:58 AM

Spondylos har min katt. Erfarenheter från andra.

Min 12 åriga innekatt (huskatt) fick i våras diagnosen Spondylos. Man märker att han är stel men till 95% verkar han vara smärtfri. Han äter inget smärtstillande  sedan ett par månader tillbaka. (efter råd från veterinär). Han hade mer smärta i våras/somras.  Han äter, leker, springer, ligger på rygg, rullar runt. Det märks då han ska hoppa upp i en soffa/stol. Det verkar som om han har anpassat sitt rörelsemönster. I våras jamande han av smärta  då han skulle hoppa upp, men inte nu. 

Om jag förstod veterinären rätt så kan de växande benpålagringarna göra så att ryggen blir "stelopererad" och göra mindre ont. Men så mycket mer information fick jag inte.  Vet inte om det är vanligt bland katter.

Jag skulle behöva andras erfarenheter om katter med diagnosen Spondylos. Hur ser förloppet ut?  Kan det snabbt bli värre? Kan katter leva länge med Spondylos?  Andra erfarenheter.

Tacksam för all info om Spondylos.

Jag ser än så länge att min fina älskade katt har tillräcklig livskvalité och vill inte att han ska lida.

Annons:
Rafflan
10/12/18, 1:31 AM
#1

Vet inte hur mycket råd jag kan ge. 
När min katt var 8 år reagerade jag på att hon inte busade lika mycket så testade leka med henne och såg då att hon försökte busa men såg konstigt ut och hon "kunde" liksom inte leka. Något var fel så bokade tid till veterinären, hon fick diagnosen spondylos och fick smärtstillande en tid, sedan slutade vi med det och hon har mått bra sen dess, hon går annorlunda och ser liksom "stel" ut men har inte ont (kollad av veterinär). 
Vi har anpassat så hon inte ska behöva hoppa högt eller klättra, liksom byggt som en trappa av möbler mm så hon lätt kan ta sig upp i soffan, sängen, mm. Även köpt ett klösträd som är lättare för henne att klättra på.
Idag är hon 10 år, pigg, glad och busig, men man ser att hon fortfarande har den där "stela" gången och det kommer hon alltid ha :)
Enligt min veterinär kommer min katt kunna leva många år till med sin spondylos, dock som sagt får man anpassa livet och hemmet för att underlätta för katten :)

Spondylos är vanligt bland äldre katter.

Upp till toppen
Annons: