Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1103 ggr
Heelursteg
2018-10-06 13:56

Problemkatt eller kattproblem?

Vi har tre kastrerade honkatter i olika åldrar. De två äldsta har alltid kommit bra överens. Den yngsta tog vi till oss för 5 år sedan som ung hittekatt, troligtvis en sommarkatt. Mot människor är hon hur mysig som helst men mot de andra katterna är hon stygg. Hon morrar och flyger på dem så fort hon får chansen. De tar omvägar runt henne. En period vågade inte ens mellankatten vistas inomhus. Alla är utekatter. I grunden är hon rädd för allt. Någon enstaka gång har de andra katterna sagt ifrån och då blir hon spak direkt men det går snabbt över. Men det största problemet är att hon kissar inne. Så fort det ligger ett klädesplagg, t.ex en strumpa, så kissar hon på den. Tofflor, mattor, tidningar. Hon kan ha varit ute i flera timmar och kommer in och kissar direkt. Vi har provat kattlåda (Det bär mig emot eftersom våra katter har fri tillgång till utevistelse), och det innebar att vi helt plötsligt hade 3 katter som gick i lådan. Kissandet på golvet fortgick ändå. Jag gissar att den yngsta katten är en ensamkatt men vem vill ha en katt som kissar inne? Jag känner att det enda alternativen är att omplacera henne eller att avliva henne. Finns det något hopp om bättring i vår tillvaro? Hon är en jättego katt men hon passar inte in hos oss. Det är hon eller de två andra katterna som också är jättegoa…

Annons:
Uppkatten
2018-10-06 15:45
#1

Att avliva katten tycker jag att du kan glömma direkt. Att en katt felkissar inne betyder inte att den kommer att fortsätta felkissa inne hos en annan familj. Katthemmen omplacerar mängder av felkissande katter varje år och som regel går det jättebra i nya familjen. Av din beskrivning så låter det som en väldigt osäker katt som måste sätta sin egen lukt på allt för att känna sig tryggare.

Ett alternativ är att kontakta en kattbeteenderådgivare med erfarenhet av den här typen av problematik.

Om beteendet kommit nyligen bör man också kolla med sin veterinär så att katten inte har t ex en pågående urinvägsinfektion.

Vid omplacering av katten bör man tänka på att den här katten förmodligen skulle kunna trivas bäst i ett lugnt hem, utan för många olika dofter/lukter, där hon får vara ensamkatt och där det inte är en massa katter ute alldeles i närområdet som stressar henne med sin närvaro (eller med sina doftmarkeringar om hon ska fortsätta att gå ute). Kanske skulle det fungera bättre för henne med en in-nätad altan eller liknande, där hon kan känna sig riktigt trygg och ifred för andra katter.

Om du inte har provat att ha Feliway i vägguttaget över en period så skulle det kanske kunna vara värt att prova, liksom att testa att ge den felkissande katten Zylkene strödd över maten (ett kosttillskott som ökar kattens välbefinnande och ger en viss stressreduktion). Överhuvudtaget så tror jag att du ska tänka mycket på stressreduktion för kissen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2018-10-06 18:38
#2

Tycker också att katten ska få leva! Och det låter otrevligt att du kallar henne "stygg". Hennes beteende har logiska orsaker, ur ett kattperspektiv. Djur är inte elaka.

Du har fått goda råd i #1. Här finns fler:
https://hittekatter.ifokus.se/articles/4d714cfeb9cb4622270601ce-katter-som-bajsar-eller-kissar-utanfor-ladan?articles-6

annzoo
2018-10-07 01:06
#3

De låter i mina öron som en otrygg och rädd katt. Har hon varit så sedan ni fick henne för 5 år sedan eller när började de hela med felkissningen? Har ni uteslutit uvi, kristałer mm genom urinprov hos veterinären? Om inte kan det vara en bra början att utesluta detta.

Heelursteg
2018-10-09 22:49
#4

Har köpt Feliway nu. Får se om det fungerar…

new2ragdoll
2018-10-10 12:41
#5

Givetvis har alla rätt. Inte ska avlivning vara ett alternativ öht bara för att katten kissar på kläder.

Rafflan
2018-10-12 01:34
#6

Kolla hennes hos veterinären, felkissande kan bero på smärta, sjukdom, mm. När man uteslutit sånt så börja kolla på hemmet, oftast felkissar katterna pga stress. Fler kattlådor, matplatser, vattenskålar, Feliway, och se till om du kan göra något i hemmet för att få flocken/gruppen mer lugn och harmonisk :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: