Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 832 ggr
TantBerglund
2018-10-02 19:26

Få rent mattan.

Hej. Min katt tyckte igår att mattan i trappan var ett bra ställe att spy på.. Och nu får jag inte ricktigt bort det. Torkade först upp det med hushållspapper. Blötte sedan ner det mad sopa och vatten och förökte sugs upp så mycket som möjligt i papper. Men jag får inte riktigt bort det.😣 Är någon form av filt mata i trappen så det satte sej trots att jag upptäkte det bara några minuter efter att han spyt. Så min fråga är om någon har några tipps på hur jag kan få bort det?

Annons:
Uppkatten
2018-10-02 19:32
#1

Jag brukar använda sk städservetter om det kommer kräk eller bajs på mattor. Tycker att det ofta fungerar riktigt bra, men har bara testat på trasmattor, och gör det bara i väntan på tid i tvättstugan (tvättar alltså mattorna så snart tillfälle ges).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2018-10-03 07:48
#2

En mattvättare berättade att det enklaste och effektivaste är att spraya Ajax (fönsterputs) på stället, gnugga med en borste, och torka upp med papper/torr trasa.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

TantBerglund
2018-10-04 07:47
#3

Ska testa era tips☺ hoppad att det funkar.

VT4ever
2018-10-06 18:49
#4

man kan gnugga lite med ättika då försvinner även lukten.  =)

Maria
2018-10-06 20:00
#5

Jag har ett mindre trevligt tips. 😉 Har man möjlighet åt bara ta bort det värsta av spyan utan att gnugga så är det bra att låta det hela torka ordentligt. Då tar man en grov borste och borstar hårt. Sedan är det bara åt dammsuga upp det torra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalking
2018-10-07 19:46
#6

Jag gör som #5: Låter det torka utan att gnugga. Oftast behövs ingen grov borste ens, bara den lilla som hör till dammsugaren. Det blir inte ett spår kvar!

Annons:
[Forest]
2018-10-08 10:51
#7

Är det ny spya tar jag först potatismjöl som suger upp det. Dammsuger och sen tar jag rengöringsmedel för att göra som 5.  Jag har även en ångtvätt den är suverän med köra på mattor 🙂

Upp till toppen
Annons: