Annons:
Etikettandra-djur
Läst 1483 ggr
Miss autumn
2018-10-02 10:35

Hunden äter kattmaten

En av mina hundar äter upp kattmaten om han kommer åt. Just nu har jag löst det så att maten står en bit in på skrivbordet. Nu ska vi byta skrivbord och den här lösningen fungerar inte längre. Min hund är 70 cm hög, och når därför de flesta ställen. Tips på lösning för detta? Har testat att ställa in maten i en kattkojja men då vill inte katten äta. Hunden har tidigare inte ätit kattens mat, men han är gammal som sjutton nu och har börjat med sådant han inte gjort tidigare. Så att lära honom "på nytt" är inte en realistisk lösning i det här fallet. Katten äter veterinärfoder så det är viktigt att hunden inte kommer åt maten. Någon kreativ själ där ute som kan hjälpa mig att komma på en lösning? :)

Annons:
kattöga
2018-10-02 10:40
#1

Ge katten mat under din/er uppsikt och om det behövs med stängd dörr emellan. Katter behöver inte ha tillgång till mat hela tiden.

Alternativ om katten är chippad eller kan bära halsband med chippad medaljong i: En foderautomat.

Alternativ till "koja". På ikea finns förvaringsbordet HOL i två storlekar. Sätt in en kattlucka i ena änden så att katten - men inte hunden - kan komma in för att äta. 
Lägg in maten via "topplocket".
Men då är det viktigt att se till att locket inte kan öppnas av hunden (krok/hasp e dyl.)

Eller annan byrå/bänk går naturligtvis bra. Men katten bör kunna få in ljus och se ut (genom hålen i HOL t ex) för att känna sig trygg och säker.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

koppargaller
2018-10-02 10:41
#2

Är kattens veterinärfoder skadligt för hunden?

ElisabethB
2018-10-02 21:08
#3

Har ingen erfarenhet av den, och den är ganska så dyr. Men supercat.se säljer en matskål för katt som öppnar sig för kattens microchip. Kan vara värt att titta in på deras hemsida. Finns bland matskålar..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

OberonsMatte
2018-10-02 21:27
#4

Ställ maten på en annan hög möbel eller hylla dit hunden inte når.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
2018-10-02 21:45
#5

Min ena hund är också duktig på att ta sig till kattmaten, så den står högt upp och sen har jag möblerat så katterna har som en trappa ditt kattmaten är så dem lätt tar sig ditt men inte hunden ;)

Dimocarpus
2018-10-03 06:46
#6

Som många säger. Surefeed med plast runt så att hunden inte kan komma åt på sidan heller ifall den är smart och tar maten från sidan. Supercat.se har både hela surefeed och skyddet om man vill ha. Sen kan man köpa fler skål som både går in i diskmaskinen och passar till Surefeed. 

Mata katten i nåt annat rum där hunden inte har tillgång till? Toaletten t.ex.  Om man bor i en etta. 

Om man matar regelbundet och inte fri tillgång så borde inte vara något problem.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
taxarärbäst
2018-10-03 13:53
#7

när min katt bodde hemma så hade jag hans mat på köksbänken så han hoppade upp. Tyvärr så flyttade katten på grund av att min storasysters hund försökte bita ihjäl honom men han satt på köksbänken å och åt så inte hundarna slapp att äta upp hans mat

annzoo
2018-10-03 18:25
#8

Min förra hund (schäfermix) älskade katternas mat och hon visste att de var förbjudet. När vi var hemma kunde vi ha den stora skålen framme på köksgolvet men varje gång vi gick ut var vi tvungen att sätta upp skålen på bänken/köksbordet annars hade hon ätit upp allt :P För oss räckte det sätta maten på bänken. Men fungerar inte det kan man avskärma en hörna med kompostgaller. Är det en stor hund kan man tex ta en plastback med lock eller upp och ner som man gör en öppning i och ha öppningen nära en vägg. Eller gör om en kista/Hol och ger mat i. Det finns ju även hakar man kan sätta i en dörr så det blir en öppning som katten tar sig igenom men inte hunden eller en barngrind i en dörröppning.

kattöga
2018-10-03 21:02
#9

Miss autumn, TS, jag hoppas du hör av dig om du har provat eller kommer att prova några av tipsen du fått i tråden. Alltid kul med respons… 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Siggebus
2018-10-04 05:52
#10

Om du har ett extra rum dit hunden inte tvunget behöver vara så sätt en  hasp på dörren så bara katten kommer in?
Så gjorde vi när vi hade katt OCH kattbajsälskande ( 🤢 ) schäfer som gärna gick in på toa där kattlådan stod.

Miss autumn
2018-10-08 20:13
#11

#9 jag tänkte prova haspen, som #8 och #10 tipsar om. Fick samma tips i hundgruppen :) supersmart! Annars var foderautomat ett bra alternativ. Har testat kojja tidigare som är tillverkad för kattlådor egentligen, men katten vill verkligen inte gå in där. Så den sålde jag vidare. Nej, hunden får inte äta kattens veterinärfoder och katten måste ha i princip fri tillgång så att magen arbetar ofta, annars kan han bli sjuk igen.

Upp till toppen
Annons: