Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2157 ggr
Fåglar är bäst!💕
2018-10-01 18:30

Vad är hon för ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Så här är det vi hittade en liten 6 veckors kattunge i diket igår, hon är jätte kelen och så. Men vi har ingen aning om vad hon kan vara för ras? Hon är iaf ingen vanlig bondkatt för hon har ju färgen av en ragdoll/birma och har blå ögon. Hade varit kul att kanske få veta vad hon är för nån ras! Tack på förhand! 🌟 ( vi bor på en gård och har valt att behålla henne ❤️ ) PS här kommer lite bilder på henne också! ✨

Annons:
vendelay
2018-10-01 18:36
#1

Hon är en supersöt liten huskatt. Grejen med huskatter eller bondkatter, som du skrev, är ju att de kan se ut EXAKT hur som helst! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2018-10-01 19:46
#2

Precis som #1 skriver så är det en jättefin liten huskatt, eftersom hon saknar stamtavla. Huskatter kan se ut precis hur som helst, och vara både maskade och ha blå ögon mm. Hoppas att ni har en kattkompis där hemma åt henne, eftersom sådana här små behöver få växa upp med andra katter. Hur vet ni hennes ålder? Tänk på att någon kan sakna henne, så annonsera efter ägaren på t ex http://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-hittad-katt/ och anmäl henne som upphittad till polisen på 11414. En bra FB-grupp där man kan söka efter ägaren är "Vi längtar hem".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

19Mikaela93
2018-10-01 20:01
#3

Är det en raskatt så står det på stamtavlan :) Inget illa menat men dagens hårda sanning.. Ingen stamtavla = ingen raskatt.

OberonsMatte
2018-10-01 20:11
#4

Föräldrarna kan ha sett ut som helt vanliga "bondkatter", t.ex. svartvit + bruntigré med gula/gröna ögon. Båda föräldrarna måste dock ha burit på ANLAG för maskning, men det kan katter bära på utan att det syns på dem, alltså även huskatter.  När två katter med latent anlag för maskning paras kan det födas kattungar med dubbla anlag och då blir de maskade med tillhörande blå ögonfärg.

Har ni hittat en så liten kattunge i ett dike måste ni försöka ta reda på var den kommer ifrån. Kanske har en katthona fött en hel kull i närheten och i så fall måste ni se till att hela familjen omhändertas innan de dör eller föder ännu fler hemlösa katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Fåglar är bäst!💕
2018-10-01 21:18
#5

Tack för svar! Jasså visste inte att bondkatter kunde se ut så. 😁 jo vi har en del katter här hemma så hon har kompisar! Vi har ganska nyligen köpt 2 andra kattungar från en uppfödare och så räddade vi en liten kattunge utan hem! 💫 Jo det var egentligen inte vi som hittade henne utan våra grannar som hade sett en husbil som stannat nära dem så dem såg den hela tiden och efter den hade kört så hittade dem henne i diket! 😔 våra grannar har varit och tittat på platsen dem hittade henne flera gånger för att ha kollat så det inte fanns några fler och det gjorde det inte. 2# mina föräldrar har haft flera kullar på våra katter och har lite erfarenhet och kunde se att hon va runt 5-6 veckor gammal. 💕 Men som sagt tack för alla svar är väldigt tacksam! ❤️

OberonsMatte
2018-10-01 21:29
#6

#5 En husbil som stannar och rastar på olika ställen kan ha råkat få med sig kattungen som oupptäckt liftare. Visserligen finns det ingen ansvarsfull uppfödare som låter så små kattungar vistas ute  så att de riskerar att lifta med bilar, men den kan ändå vara saknad.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[[eskils_]]
2018-10-01 21:33
#7

Håller med #1, mycket söt!

Niiinah92
2018-10-01 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kan inte låta bli att visa min första egna katt/huskatt/bondkatt/hittekatt/skyggis, hon fångades in vid en minkfarm när hon var runt 12 veckor,  född ute utan mänsklig kontakt är vi rätt säkra på, tog många veckor av tålamod innan hon vågade sig fram från sitt gömställe under badkaret, nu är hon 9 år.

[Forest]
2018-10-01 22:27
#9

Fint att ni tog er ann denna lilla krake 👏😊 Vi har med tagit in förea året först en sen fånga vi in syskonen flr vi hade inte hjärtat att låta dom förbli vildkatter även om dom hade bra med matare och en massa bra bo ställen. Uppvärmda bo hus med lucka. Våran kisse hade sett mataren i några veckor då deras mamma höll dom gömnda första tiden. För sen komma med dom för visa matstället. Men väl infångad så var det som han alltid bott här. Hundarna strunta han i lådan hitta han o njöt av mysamed oss. Hans systrar tog det längre tid för båda flytta till en ung kille då dom har det jätte bra. Du får ösa på med bilder o berätta hur alkt går för eran lille 😊 Jag säger tack för ni tog indense sen till att kastrera o märka samtliga katter 👌👍

Fåglar är bäst!💕
2018-10-02 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

Ja det känns bra när man kan hjälpa till! 💕 Där hon hittades finns det många vilda katter men hon var ju helt tam! 🙂 Här kommer lite fler bilder på lilla Luna som vi döpt henne till! 🌟❤️

Uppkatten
2018-10-02 18:41
#11

Vad görs för att även de förvildade katterna ska få hjälp, tänker jag…????

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
2018-10-03 21:34
#12

10 Hon passar i sitt namn.  Det är inte helt ovanligt att denna kattunge är född av vild kattmamma. Jag har tidigare tagit in flera vilda kattungar och dom var som tama kattungar. Dom vi tog in tidigare har fått nya hem, pengarna vi fick för dom gick till deras mamma så alla katthonor i ladugården vart kastrerade. Varför jag/vi tog in ungarna var för att en jägare annars skulle ta bort dom hur vet jag inte, men jag tyckte det var synd att göra så år ut och år in men det var så enkelt att kastrera honorna.

Som 11 skriver. Så undrar jag vad görs åt alla vilda katter lever dom helt vilda utan mat o skydd vintertid med? Finns det inga katthem i erat län?

Många katthem hjälper vilda katter med bli kastrerade men då krävs det att hjälpsamma personer matar dom. Det är dyrt att ha en drös vilda katter och mata bästa sättet för hålla antalet nere är just kastrera.

Fåglar är bäst!💕
2018-10-04 12:56
#13

11 och 12 det finns några familjer som matar och försöker fånga katterna och många har fångats! Som sagt är detta ju ute på landet och där alla katterna är finns en stor övergiven lada vi har sett katterna gå in i och många gömmer sig på andras gårdar! 😣 men vi är många som försöker fånga katterna! 😉 Tyvärr finns inget katthem i närheten men dom familjer som har några katter infångade ska lämna över till Halmstad katt jour! 👍🏼 Det har också sett många kattungar här som är lite äldre som varit lite lättare att fånga så det har fångats runt 7-8 stycken och 4 mammor!! Men det är så skönt att det faktiskt finns människor som vill hjälpa! ❤️

Annons:
Fåglar är bäst!💕
2018-10-04 12:57
#14

Och så är det många som tar med sina sommar katter hit och lämnar dem här och så blir dem ju förvildade tyvärr! 😔

[Forest]
2018-10-04 13:02
#15

14 Tyvärr dumpar folk katter titt som tätt. 😕😢

Fåglar är bäst!💕
2018-10-04 16:03
#16

Ja tyvärr är det så! 😔

Fåglar är bäst!💕
2018-10-04 16:03
#17

Men vi är glada att vi räddat lilla Luna från döden! ❤️

Belimas
2018-10-04 16:59
#18

Mycket bra val av namn, jag har också en Luna här hemma ❤️ Lycka till med den lilla tösabiten, hon är söt som socker :)

Fåglar är bäst!💕
2018-10-05 22:18
#19

Ja vi tyckte det passa henne! 🌟 Tack alla som önskar oss lycka till! 💗 hon har redan lagt på sig och vuxit lite grann ✨

OberonsMatte
2019-01-17 19:19
#20

Att det går att hitta kattungar i ett dike som ingen tycks sakna beror på att det finns ett enormt huskattöverskott.  När tillgången på något är större än efterfrågan så minskar värdet och det är huskattsituationen och din hittekatt  ett tydligt exempel på.

Vill du att färre kattungar som Luna ska hittas i diken och vara i behov av räddning så är det kastrering som gäller.  Tillåter du istället att hon och hennes kattkompisar blir dräktiga nu i vår så är din "goda gärning" helt ogjord.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Fåglar är bäst!💕
2019-01-17 19:41
#21

Vår lilla Luna fick tyvärr somna in den 17 december pågrund av förmodligen medfödda kramper som gjorde att hon led. 💔 Men vi har tre andra unga honkatter som ska kastreras inom kort! :)

Fridhäll
2019-01-18 13:15
#22

Men gud, jag beklagar verkligen sorgen… Luna var en jättefin liten själ, likt alla djur. För mig är djur skönhet och enlighet manifesterat. Att du/ni räddade henne och gav henne mat, vatten och tak över huvudet och kärlek går inte att sätta pris på. Jag är säker på att Luna liksom andra katter och djur före henne lever kvar, men kanske inte som många tänker sig. Tack för att du finns och för allt du har gjort, även alla andra där ute som hjälper till, även om det bara är lite i någon annans ögon, så kan det betyda allt för en annan! Lycka till med katterna och eventuellt kommande katter och än en gång så beklagar jag sorgen men är som sagt säker på att hon finns kvar och är fri och mår bra nu! Kramar! ❤⚘🕯

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Fåglar är bäst!💕
2019-01-18 15:49
#23

#22 Tack! ❤️ Ja Luna var väldigt speciell och blev älskad av alla våra djur bara så fort hon kom in genom dörren.💗 Precis som du säger så lever hon kvar här på gården redan samma dag som hon fick somna in så vi att en skepnad så såg ut som henne och sprang till maten precis som hon gjorde! Och vi märker att hon finns med oss forfarande och det känns tryggt ❤️ men vi saknar henne lika mycket varje dag för det 😥 Vi räddade även vår andra katt Bella när hon var mindre och det känns väldigt bra att veta att man har gjort en god gärning genom att rädda iallafall två liv från döden även fast Lunas liv inte var så långvarigt :(

Upp till toppen
Annons: