Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 967 ggr
getflikkan
9/30/18, 9:07 PM

tips på mat för kattunge med känslig mage?

Hej!  Då min kattunge varit lös i magen ett par veckor så tyckte min veterinär att jag skulle byta foder till honom, främst smak då hon gissade att kyckling/lax inte var bästa kombon för honom. Har gett honom Bozita kitten i både blöt och torrfoder, och kan inte hitta någonstans att kittenvarianten har andra smaker. Och så finns det ju en uppsjö av olika foder och jag är verkligen inte hemma i fodervärlden alls. Vad har ni kört för foder till era kattungar? Han är 13 veckor.

Annons:
[[eskils_]]
9/30/18, 9:29 PM
#1

Plötsliga foderbyten är ofta besvärliga för katter.

Vad fick han för mat innan han kom till dig (då han väl var 12 veckor)? Eller är han uppvuxen hos dig?

annzoo
10/1/18, 12:18 PM
#2

Ett flertal katter blir lös i magen av blötmat. Vissa blir det av första tuggan andra när det blir för mkt. Så ger du blötmat hade jag enbart testat ett bra torrfoder, Bozita är inge bra torrmat iaf. Sedan blir kattungar fort uttorkade då de har diarré så har du varit till veterinären med katten?

getflikkan
10/2/18, 11:15 AM
#3

#1 ska kolla upp vad han hade för foder hos uppfödaren! 

#2 har varit hos veterinären, hon kunde inte se några tecken på uttorkning, han väger som han ska, har ingen feber och har inte ont i magen. Fick Pro-kolin att ge i 2veckor samt order om foderbyte. Sen sa hon att Jag skulle testa ge honom kokt broccoli utan salt till honom.  Tack för infon att bozitas torrfoder inte är bra.

Charlie17
10/8/18, 6:56 PM
#4

Jag har alltid gett min katt royal Canin kitten/sterilized efter kastrering vid 6 månader, nu är han 1 år och 3 månader. Men så för en vecka sedan fick han i sig något bakteriellt som irriterade slemhinnorna i tarmarna. Då fick han royal canin gastro intestinal våtfoder från veterinären. Just för att avföringen skulle komma igång. Vilket det har gjort och jag övergick sedan till vanliga fodret stegvis! Men efter det fodret som han fick ifrån veterinären så har han nästan inte velat äta torrfoder igen :/ hur ska man gå tillväga efter detta? Ska jag fortsätta ge honom den vanliga maten eller är det lämpligast att ge honom något annat, det är ju absolut inte bra att han matvägrar …

[Forest]
10/8/18, 8:47 PM
#5

4 Tycker du att rc foder har bra ingredienser? Ts jag har gett katterna whiskas blötmat jag gillar portionspåsar tycker det är smidigt. Katterna gillar sås maten bäst. Våran hittekatt vart dålig i magen av mjau o bonzita våran vuxna katt ratar dessa helt. Annars är det bra våtfoder 👍 Hoppas upofödaren svarar på maten den åt innan. För lättast få bra mage.

annzoo
10/10/18, 1:44 AM
#6

#3 jag skulle börja med skonkost innan jag satte in nytt foder. Tex överkokt kyckling. Ev morotspurre från barnmatshyllan. Det är stoppande. Broccoli hade jag inte gett till katten. Sa veterinären varför han rekommenderade de? Det är inte alla katter som äter det. Fungerar inte prokolin så testa diarsanyl. Hoppas du får bukt med problemet. Annars rekommenderar jag att utesluta giardia och tritrichomona

Annons:
Charlie17
10/10/18, 7:20 AM
#7

#5 : Ja det ska väl vara bra ingredienser för katter? Har ju läst och vet rekommenderar den sorten. Men som sagt nu vill han knappt äta RC kitten sterilized…

Upp till toppen
Annons: