Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1199 ggr
[[eskils_]]
9/29/18, 10:50 AM

”Kastrera katterna innan det går överstyr”

"Ett vanligt problem är att människor lägger ut mat vilket lockar dit katter från närområdet och snart har de förökat sig bortom kontroll. Det hände en man i Nordingrå.

– När han flyttade dit för några år sedan hade han med sig en kastrerad hanne. En dag kom den katten hem med en kompis som mannen lät stanna. Problemet var bara att det var en dräktig hona som födde fyra honungar och snart hade det gått överstyr, säger Elisabet Wiborgh.

Mannen försökte hejda kattkolonin från att växa med p-piller men det hjälpte inte så till slut vände han sig till djurhemmet och bad om hjälp."

SVT

Nej, p-piller är inte att lita på. Kastrering är det bästa för katterna! 👍

Annons:
Stallmima
9/29/18, 4:35 PM
#1

Det försöker jag tala om för mina bekanta med honkatter att de ska kastrera, men den ena säger "Vi tar ju hand om kattungarna och placerar ut dom" !!!!  Otroligt dumt svar.  En annan har inte råd att kastrera, de har en räddningskatt som är utekatt. För några år sedan (då hade de haft katten 3-4 år?) kom den hem med 2 ungar. Nu 2 år senare har ungen fått ungar (dessa är bortgivna visserligen) Men man får fasiken prioritera i utgifterna när det gäller sådant!

MonicaLagerquist
9/29/18, 5:26 PM
#2

Trots allt så kostar det ju ingen förmögenhet att kastrera om man jämför vad det kostar att utfodra och ta hand om en hel hög katter

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
9/29/18, 6:14 PM
#3

#2 Exakt!

Stallmima
9/29/18, 8:22 PM
#4

# Ja precis!  Som jag sa, det gäller att omfördela sina utgifter och budgetera in denna kostnad

annzoo
9/30/18, 7:34 AM
#5

Jag tycker det är intressant men sorgligt att läsa trådar där folk börjar mata katt/katter men inte tar något direkt ansvar att se till att de åtminstone inte kan föröka sig. Det är ju först då som man kan se till att snävja kolonier innan de är för många. Finns inte hem för en katt och dens ev kull, lär det ju inte bli lättare då de är 25. Oftast söker dessa matare hjälp alldeles för sent också och då ska alla hjälpa denna akut med ett problem han/hon själv skapat :( Att kastrera är ju ingen kostnad och har man hjälper eller är katthem kan man ju även göra ett avtal med den aktuella kliniken och få bättre priser.

[[eskils_]]
7/31/19, 5:48 PM
#6

De katthem som finns sliter hårt men har inte kapacitet att hjälpa alla hemlösa katter. Här är ett katthem som kan tvingas lägga ner, därför att folk inte vill hjälpa till.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7272074&fbclid=IwAR1wIRkJGnKypSOCaPNr1I7dsJrhpAjYGipRwOg4AItdcFoTuNOgEYbp4vY

😕

Annons:
Catlady91
7/31/19, 6:12 PM
#7

Jag funderar på att skaffa katt, och kommer kastrera den. Jag är inte intresserad av avel, så varför inte ha katten kastrerad då? Jag ser ingen anledning till att inte kastrera en katt men inte tänkt avla på. Jag har även kollat upp priser på kastrering och sterilisering. För en hane på distriktsveterinären kostar det 1040kr, med ett pakt som innefattar kastrering, chip-id och vaccinering. 1500kr för en hona, samma paket. Det tycker inte jag är så farligt egentligen, om man tänker på vad det hjälper katten. Det är lika med försäkring. Folk i min närhet säger ”varför försäkra en katt?” Då brukar jag svara: ”det märker du när du kommer till veterinären..” varför inte försäkra? Varför inte kastrera? Blir irriterad på sånt där..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
7/31/19, 9:31 PM
#8

#7 Priserna kan variera mellan olika veterinärer så det kan vara idé att ringa runt och kolla lite. Det händer också att veterinärer har kastreringskampanjer med sänkta priser. 

När det gäller honkatter kan man också - hos en del veterinärer - välja mellan traditionellt ingrepp och flanksnitt, vilket också kan påverka priset i en del fall (på "min" veterinärmottagning tar de samma pris oavsett kastreringsmetod på honor).

Och precis som du skriver: självklart ska katten vara försäkrad! Veterinärvård är en hög utgiftspost när det väl händer något, och de flesta katter blir sjuka eller skadar sig förr eller senare. Det gäller även innekatter förstås. Ett alternativ är förstås om man har en mycket god ekonomi och kan ha "ett sparkonto till katten". Mitt råd är dock att man både har katten försäkrad och ser till att ha sparade pengar att ta till om något skulle hända katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: