Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2437 ggr
new2ragdoll
9/26/18, 10:42 AM

Fet katt som dricker mycket och kissar mycket

(Ett långt inlägg)

Vår Nelson, ragdoll på 7 år lider tyvärr av fetma.

Fetman kom smygande sedan vi fick barn och kunde inte aktivera honom lika mycket och vips sitter han där och väger ca 6,2kg.

Det är svårt att känna revbenen på honom.

Redan när han vägde 5,7 kg fick han diagnosen fetma men då upplevde vi att veterinären överdrev men hursomhelst står han på en bantningskur nu med mycket mer våtmat och mindre torrmat.

Han får lite torrmat, 20 gram /dag och resten i våtmat men han går inte ner i vikt. Torrfodret äter han glupskt upp men våtmaten äter han iofs men han lämnar alltid mat efter sig. Två gånger om dagen äter han. Men vi står på oss och ger honom inte mer torrmat, då brukar han sura ett tag och ändå äta lite av våtmaten.

I två veckor har vi hållit på men hans vikt är stabil, går varken upp eller ner. Vi följer bantningsformeln ; 138 x idealvikt 5kg = 690 kJ /dag vilket han inte får i sig. Som mest kanske han får i sig 500 kJ? Men sedan han började få i sig mer våtfoder verkar han känna sig mätt längre jämfört med när han fick torrfodret.

Jag är lite orolig att han ska utveckla fettlever och vågar därför inte dra ner på maten ännu mer.

I och för sig sover han mest under dagarna och rör sig väldigt lite (svårare att vara aktiv om man är tjock) men borde hans vikt inte röra sig nedåt i och med kalorirestriktionen? 

Jag försöker aktivera honom mera men det är inte samma spring och lekglädje i honom längre.

I normal fall, innan bantningen påbörjades fick han åtminstone 50g torrmat och ett par teskedar våtmat.

Sedan vi bytte till klumpbildande sand har vi även upptäckt att han kissar 3-4 ggr, knytnävsstora (manstorlek) klumpar och dricker från vattenkranen då och då. 

Så, fetma, orörlighet och dricker mycket vatten + kissar mycket =

Jag misstänkte diabetes men visst ska katten förlora vikt vid diabetes?

Blev ett långt inlägg men hoppas på lite tips.

Annons:
Lussan20
9/26/18, 10:50 AM
#1

Kan vara njurarna också, gå till veterinären och ta lite prov….Mvh/WL

Sindri
9/26/18, 10:50 AM
#2

Det låter som diabetes och torrfodret är nog boven där. Det innehåller mer eller mindre kolhydrater och hans kropp vill ha mer och mer. Det bästa vore att få över honom på bara färskfoder, ett tips är att börja med köttfärs. Då behöver ni inte banta honom.
Kanske kan han också slippa medicin, ifall det är diabetes, men ni borde absolut kolla upp det med veterinär. Köp bara inte deras torrfoder!

new2ragdoll
9/26/18, 11:10 AM
#3

#1, #2 : tack för snabb input.

För symtombilden för njurproblem och diabetes nämns viktnedgång men det kanske inte alltid är hugget i sten.

Ja, det bästa är nog en visit hos veterinär.

Jo, jag har funderat på att sluta med torrfodret helt men på en sån tjock katt kanske det är riskabelt att dra ner på kalorierna såpass ändå? Jag är tveksam till att han skulle äta mer av våtfodret, i alla fall mer eller mindre ett helt paket om dagen.

Köttfärs eller Bozita är väl ungefär lika bra?

Sindri
9/26/18, 11:54 AM
#4

Det kanske är svårt göra ett snabbt byte mot färskmat, men torrfodret borde fasas ut. Är det diabetes är det den största orsaken.
Torrfoder och kalorier har inget med varandra att göra. Det är kolhydraterna som finns i torrfodret du skall undvika, och det är inte farligt att dra ner på dem, men katten kan ju vara sockerberoende om han levt på det. Så han kan konstra lite på grund av det.

Därför tycker jag du skall börja med att ge t ex köttfärs som är lätt att få i sig. När katten accepterar det så gå vidare med  riktig kattmat. Titta i djuraffären efter fryst mat som heter Mush. Du kan också testa att prova med t ex grishjärta, det är väldigt nyttigt för katter. (jag har köpt, styckat och fryst in) När du lagar mat ge småbitar av fläsk, kyckling etc.

(OBS! Jag har ingen gen katt men passar ofta barnens katter och de är väldigt noga med maten. En av katterna är en envis herre som det tog flera år att övertyga, men nu föredrar han riktig mat istället för torrfoder.)

trollvilde
9/26/18, 12:24 PM
#5

Katter som drabbas av diabetes brukar gå ner i vikt rejält. Man kan inte bara räkna kalorier på ett foder utan man måste se om de kommer från kolhydrater eller från animaliskt protein eller fetter. Kolhydrater är i stort sett helt värdelösa för katter och leder bara till fettma och ökad aptit på grund av t.ex blodsockersvängningar. Kommer däremot kalorierna från en bra animalisk proteinkälla och animaliskt fett kommer katten att äta mindre kalorier när den får i sig de näringsämnen den behöver. Så du behöver kolla upp det fodret du ger din kisse och se var kalorierna i maten kommer ifrån. Jag skulle rekommendera att du försöker ge kissen Mush i stället för ren köttfärs, mush är mer komplett. Pröva med att blanda i lite i våtfoder och öka eftersom. Det kan ta tid att ställa om en katt från torrfoder till färskfryst/ bra våtfoder. Det är viktigt att hålla koll på kolhydraterna i kattmat även i våtfoder.

Pia-69
9/26/18, 4:31 PM
#6

Om man bara ger rå köttfärs så får inte katten i sig allt den behöver, köttfärs är alltså inte ett komplett helfoder, bättre då som #5 säger, prova Mush Vaisto cat eller ge bara våtfoder utan spannmål.☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
new2ragdoll
9/26/18, 6:09 PM
#7

#4 Sindri - torrmaten han får är från Bozita och innehåller ca 32% kolhydrater. Jag inser nu att det är tok för högt för en katt.

Bozita våtmaten innehåller inga kolhydrater alls, någon enstaka procent. Inga spannmål är tillsatt så jag tror ändå att våtmaten är ett bra alternativ för vår kille är så oerhört kräsen när det gäller mat.

new2ragdoll
9/26/18, 6:14 PM
#8

#5 trollvilde - Ja, jag ska försöka dra ner ytterligare på torrmaten. Det är min största önskan att han accepterar 100% blötfoder men som sagt, han är fet och jag vill inte utsätta honom för några risker med fettlever om jag skär ner på kalorierna ytterligare än det lilla han får i sig.  

Fettlever får väl katter om de svälter men när räknas det som svält för en innekatt som är fet och som får i sig absolut minimum vad gäller maten? Men hur vanligt är det med fettlever hos katt? Jag tänker på de tusentals katter som slängs ute i naturen och som kanske går och svälter i flera dagar innan en vänlig själ tar hand om dem - inte är det väl så att alla dessa katter har fettlever?

Petig med maten är han så Mush eller raw food/barf kommer han nog aldrig att gå med på. Bara en sån sak att byta smak kan ta lång tid innan han ens bemödar sig att slicka på såsen.

Angående vikt och diabetes - ja, det är just detta som förbryllar mig. Han är fet, äter jämförelsevis lite och dricker mycket och kissar mycket. Men vikten står alltså i princip still. Så frågan är om han har diabetes eller om det är något annat som spökar.

Idag fick han en ny leksak som han (och kompisen) fullkomligt älskade och han var riktigt energisk igen vilket var så kul att se. Men han åt inte mer mat för det.

Det är ju också svårt att veta om han går ner i vikt 50-100g då kiss och bajs gör sitt för att förvanska mätningen.

trollvilde
9/26/18, 7:33 PM
#9

Ett besök hos vet med koll på njurfunktion och sköldkörtel kan ju vara bra. Så länge din katt äter en mindre mängd blötmat är inte risken så stor att han utvecklar fettlever så fort. Han vet att han kommer att få sitt älskade torrfoder om han nobbar blötmaten och hinner egentligen inte bli speciellt hungrig så att han "måste" äta mer blötmat. Så försök att ha lite mer "is i magen" innan du ger honom mer torrfoder.

jollycox
9/26/18, 7:41 PM
#10

#8 http://veterinaren.nu/katt/sjukdomar/matsmaltningsapparaten/fettlever-katt

Så länge han får mat varje dag är nog risken för fettlever väldigt liten.
Och om du inte plötsligt ger han betydligt mindre mat. Även om du skulle ta bort torrfodret helt från en dag till en annan så skulle han inte få fettlever så länge han äter av blötmaten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

new2ragdoll
9/27/18, 2:38 PM
#11

#9 - Ja, jag ska kolla med vet och be dem testa för diabetes, njurar och sköldkörtel. 

Grovt får han nog i sig ungefär hälften vad han brukar äta rent kalorimässigt. Och den mängd han åt blev han fet av. Så han svälter ju inte direkt. 

#10 - Jag ska försöka fasa ut torrmaten men jag vill gärna se lite viktnedgång + god allmänstatus innan jag drar ner. 

Sen tycker jag det är lite olika bud hur snabbt man får banta en katt. Ibland står det 1%, ibland 2% av vikten per vecka vilket för hans del betyder ca 60gram - 120 gram /vecka.

annzoo
9/27/18, 5:10 PM
#12

Ta en checkup hos veterinären och uteslut sjukdom. Det finns ju en del som kan ge Viktuppgång eller att de har svårt att gå ner i vikt. Om katten inte äter så mkt blötmat även om du skulle dra ner på torrmat och öka blötmaten hade jag bytt till ett bättre torrfoder Bozita torrfoder är inget bra torrmat. Det finns annars speciellt bantningsfoder hos veterinären som kan ge en kickstart annars kolla efter ett bättre torrfoder utan spannmål och andra utfyllningsmaterial som de billigare foder har.

Sindri
9/27/18, 6:19 PM
#13

Men hur skall katten kunna gå ner i vikt om du fortsätter med torrfodret - det är ju det som är boven.

Annons:
Pia-69
9/27/18, 6:41 PM
#14

Ja som  #13 säger! Torrfoder är koncentrerad energi, för att få mättnadskänsla måste katten äta en större mängd jämfört med våtfoder för att  bli mätt! 
Jämför med dig själv,  en tallrik med musli utan mjölk eller en  tallrik med tillagad varm mat? Vad blir du mättast av?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

new2ragdoll
9/27/18, 7:44 PM
#15

#12 -  Yes, ska kontakta veterinären. Vilken sjukdom tänker du på när du säger att en katt kan ha det svårt att gå ner i vikt trots kalorirestriktion?

Jag vill ogärna introducera något nytt torrfoder.

new2ragdoll
9/27/18, 7:52 PM
#16

#13 #14

Du tror alltså att 20 gram torrfoder gör att Nelson inte går ner i vikt? 20 g innehåller 30% kolhydrater iofs men det är ju ynka 6 gram i sammanhanget. Och 20 gram ger "endast" 290 kJ, vilket ändå får ses som en bråkdel vad han behöver även om han är lat. Alltså, jag vet inte, jag tänker ju bara i siffror och kan vara ute och cykla helt.

En lat katt som mestadels sover och är aktiv kanske ett par timmar kanske behöver mindre energi än så. Men jag vill som sagt inte riskera svälta honom så att han utvecklar fettlever. Hade han varit en hund kunde man ju tänka på ett helt annat sätt.

Utöver de 20 g torrmaten får han i sig kanske 50-60g våtfoder (~165 kJ). Så totalt max 500 kJ.

Jag betraktar väl torrfodret lite som en förrätt så att han ska börja äta, men jag är i det stora enig med att jag bör fasa ut den så fort som möjligt. Men kruxet är ju alltså att jag inte vet om Nelson kommer att äta mer än 50-60g våtfoder om dagen om torrfodret tas bort helt och detta kan av kroppen uppfattas som "svält" och då utveckla fettlever? Ska jag ha mer is i magen tycker ni?

Sindri
9/27/18, 11:47 PM
#17

Ja, om han redan äter så pass mycket våtmat så ta bort torrfodret. 

Jag är ju inte säker på om katter funkar som människor, men människor som försöker banta genom att svälta sig kan gå upp i vikt i alla fall, om de äter fel sorts mat det lilla de äter.
Jag kan berätta om en katt som ansågs vara överviktig, hon åt torrfoder och det var kamp om maten, hon slängde i sig den, försökte knycka andras mat etc.
Det var som tur var inte svårt att få över henne på blötmat, Mush etc och nu är hon enligt tabeller snudd på överviktig, men äter sansat och bryr sig inte om kompisarnas mat.

Din katt kanske kommer överäta  lite av blötmat och färskmat från början, men det ger med sig när hans kropp vet att den blir mätt på den sorts mat den är gjord för att äta.
Jag tycker synd om katten - börja nu!

trollvilde
9/28/18, 8:03 AM
#18

Tänk på alla kraftigt avmagrader katter som kommer in till djurskyddsföreningarna och katthemmen. När de får i sig mat igen blir de oftast helt återställda. I mitt knä ligger just nu en sådan kisse som hittades utsvulten, han vägde hälften av vad han väger nu som normalviktig. Hans levervärden är helt normala och även njurvärden!

annzoo
9/28/18, 9:05 AM
#19

#15 fel på köldkörteln är en sjukdom som gör att katten har svårt att gå ner. Ett bättre foder kan göra underverk sedan kan de även vara så att han inte tycker om blötmatsmärket du ger. Dvs skulle du testa ett annat kanske han skulle välja blötmaten framför torrmaten. Vissa katter föredrar sås, andra avgudar paté. Jag har själv testat olika blötmatsmärken och det är skillnad på mat och mat.

Pia-69
9/28/18, 9:20 AM
#20

#16 Ja, jag hade skippat de 20g torrisar och ersatt med våtfoder.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
new2ragdoll
9/28/18, 10:38 AM
#21

Tack alla för input.

#17 - Jag är helt inne på att fasa ut torrmaten. Men som sagt, en fet katt som riskerar att matvägra och riskera att utveckla fettlever är inget jag vill ha. Så när han har gått ner lite i vikt och fått ökad aptit kommer jag att ta bort torrmaten. 

#18 Ja, det är det jag undrar lite över. Läser man veterinärssidor är fettlever något som i princip oundvikligen leder till döden om katten inte fått äta på 1-2 dagar. Men katthemskatter har nog svultit längre än så och ändå klarar de sig bra? Jag har besökt katthem och har sett hur väl de mår. Så risken kanske är något överdriven. Men jag vågar inte chansa här.

#19 - Jag misstänkte detta också med sköldkörteln men på "internetz" står det mest om hyperthyreos, dvs överaktiv sköldkörtel som är vanlig och då leder till viktnedgång.

#20 - Bara jag med säkerhet får veta att så länge katten med fetma "äter något i minimala mängder" så riskerar han inte utveckla fettlever då hade jag kört direkt och fasat ut torrfodret helt. Jag läste i tidningen om att en väldigt fet katt på 8 kg riskerade att omhändertas av länsstyrelsen om ägaren inte fick den gå ner 160g/vecka. Så max 2% viktnedgång /veckan verkar vara ok. 

Det som är jobbigt är att många faktorer måste beaktas ; Han är fet, kissar mycket, och dricker mycket och går inte ner trots att han äter hälften av det han brukar äta. Så jag ska höra med veterinären och be om vidare råd och först fastställa att allt är okay vad gäller blodvärden, socker och annat.

Sindri
9/28/18, 1:42 PM
#22

#21 av: new2ragdoll

Jag fattar fortfarande inte. Du skriver att han redan äter blötmat, så varför hålla fast vid torrfodret? Han lär inte gå ner så länge han får det eftersom det är det som gör honom fet! Torrfoder är en av anledningarna till att katter kan få fettlever. Du har ju skapat ett moment 22 här. Ser du inte själv hur omöjligt det låter.

new2ragdoll
9/28/18, 1:51 PM
#23

#22 - Jag vet att våtfoder är bäst och att torrfoder ska undvikas, men hur hade du gjort om din katt var fet och inte gillar våtmat speciellt mycket? Hade du tagit bort torrmaten helt direkt? För det finns ju en reell risk att en fet katt utvecklar fettlever om den äter för lite / svälter.

 Alltså, tar jag bort torrmaten räknar jag inte med att han kommer att få i sig mer än 60-70 gram våtfoder. Om dagen. Det ger inte tillräckligt med varken energi eller proteiner. Det sista jag vill är att han utvecklar fettlever eller att muskelmassan förtvinar. Då är det ju ändå bättre att ta det säkra framför det osäkra och låta honom tillgodogöra sig ett minimum av näring via torrfodret?

Äter han torrmat, drygt 20g, får han ändå i sig en del proteiner och fett. Även om det inte är optimalt. Vilket jag vet.

Handlar det om en normalviktig katt som du vill fasa över till blötmat är det ju avsevärt enklare då du inte behöver tänka på ev bakomliggande sjukdom, risk för fettlever (eftersom det är feta katter som svälter som har störst risk att utveckla tillståndet).

Jag har provat att ge honom 15 gram torrfoder. Han störtvägrar att äta mer av våtmaten även om han är vrålhungrig. Jag kan ju inte i detta läge ta bort torrmaten helt och hoppas på att han äter en halv tetra Bozita? Den risken vill jag liksom inte ta.

Tillägg : 

Och ja, jag vet att nämna torrfoder på sajten här är som att svära i kyrkan. Men när det handlar om livsviktig näring, energi som katten MÅSTE få i sig för att inte bli sjuk, går det inte alltid att propsa på att torrmat måste undvikas till varje pris. Om katten enligt konsensus inte kan tillgodogöra sig kolhydrater och annat som finns i torrmat då den är en 100% karnivor, fine, men katten får ju i sig proteiner och fett vilket ändå är huvudsaken. 

Jag är positivt inställd till våtmat och anser att alla katter måste äta det. Men en katt som växt upp på torrmat hela sitt liv är svår att omvända. Det hjälper liksom inte att folk, i välmening, bara skriver att torrmat är skit osv.

Björksätter
9/28/18, 6:10 PM
#24

Har du provat att krossa torrfoder och strö över våtmaten? Det kan göra att han äter mer våtmat då torrfoder ofta innehåller smaksättare vilket gör att det luktar/smakar mer. Men som någon skrev ovan, har du provat olika sorter eller märken av blötmat? Alla katter jag haft och har är väldigt kräsna. De väljer ofta några smaker och nått märke de gillar. Man får prova sig fram för att se vad de tycker är godast. De jag har nu växlar mellan barf, mush och mjau portionspåsar i gelé. De blankvägrar burk eller tetra, äter bara portionspåsar. Testade just Pure natural portionspåse, kyckling nej tack, anka och kalkon sådär men gick att äta. Så kanske har du bara en mycket kräsen herre.

new2ragdoll
9/28/18, 6:18 PM
#25

#24 Nej, jag har inte testat att krossa torrmaten och strö över våtmaten. Jag ska prova detta!

Yes, vi har provat mängder av olika märken, smak, konsistens men icke… torrmat är det han vill ha. Men det är positiva framsteg jag ändå noterar då han endast slickade i sig såsen innan och jag var tvungen att mosa våtmaten för att han skulle få i sig lite näring därifrån. Men idag får han i sig hela bitar våtmat och verkar inte avsky det  alla fall. Vilket är positivt. :)

kattöga
9/29/18, 9:58 AM
#26

Du kan också prova att blanda i och "strö" över lite köttfärs över blötmaten. Våra katter älskar nötfärs, som de får när de äter dåligt med blötmat (vilket händer just nu med en av våra katter då han måste äta specialkost och han vägrar allt annat än torrfodret nu - och han har snabbt gått upp i vikt…).

Är katten hungrig så kan det också hjälpa att servera lite köttfärs separat och ha blötmaten separat intill. Köttfärsen kan trigga igång ätandet så att de fortsätter att äta blötmaten också.
Trigga igång ätandet kan man också försöka göra, på samma sätt, med lite torrfoderkulor vid sidan om blötmaten.

Så gör jag framför allt på morgonen när katterna är som hungrigast. Det funkar ganska bra, för det mesta.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
9/29/18, 2:28 PM
#27

# 24 - Provade att krossa några bitar torrfoder och strö över våtmaten. Nelson snokade rätt på de krossade bitarna och det är väl ett sätt att få honom till matskålen. :)

Annons:
new2ragdoll
9/29/18, 2:29 PM
#28

# 26 - En bra idé. De har aldrig fått köttfärs. Problemet kanske är att våtmaten + köttfärs inte får stå ute i rumstemperatur speciellt länge. Det gäller ju även torrmat som blir fuktig och kan utveckla skadliga mikroorganismer som svamp och dylikt.

Vanlig våtmat brukar stå framme i ca 6 timmar utan problem.

new2ragdoll
9/29/18, 2:49 PM
#29

Hittade en intressant metastudie som sammanfattar att det inte finns några starka indikationer som visar att kolhydrater som finns i torrmat ökar riskerna för fetma eller diabetes hos katt. Samt att det snarare är fettet som påverkar viktökningen. 

Problemet verkar snarare vara komplext där maten endast är en av faktorerna. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2387258/

Hursomhelst, jag betraktar torrmat som ett mycket sämre alternativ främst pg a att den är så torr och katten inte får i sig tillräckligt med vatten via den och att den är så energität jämfört med våtmat. Hur det är med kolhydrater, stärkelse som finns i torrmaten och hur dessa påverkar kattens vikt och ev diabetes låter jag vara osagt.

Sindri
9/29/18, 4:00 PM
#30

För det första - artikeln är från 2008, jag tror inte det finns en  seriös kattägare som tror på det där. Artikeln är skriven i en veterinärtidning - veterinärer säljer foder - torrfoder.

Du kan också hitta studier som "bevisar" att människor inte blir feta av socker eller andra snabba kolhydrater. Allt beror på vem avsändaren är.

Det finns så många exempel på katter och hundar som blivit sjuka av torrfoder, när man byter till blötmat eller BARF blir djuren friska.
Du skriver att du vill fasa ut torrfodret, men du hittar hela tiden anledningar att inte göra det.
Jag tycker du skall läsa på lite om katter och näring på https://barf.ifokus.se/

Här finns en annan bra sida om kattmat.

trollvilde
9/29/18, 4:29 PM
#31

Det finns artiklar om nyare forskning om diabetes och övervikt på www.slu.se , sök på diabetes katt.

new2ragdoll
9/29/18, 6:26 PM
#32

#30 - Jovisst finns det med säkerhet nyare forskningsrön som uppkommit sedan 2008 som visar på att kolhydrater är farligt - eller inte farligt för katten. 

Jag vet inte om det finns en färskare metastudie dock.

Poängen med metastudien jag länkade till är ju att den innehåller en sammanställning och översikt som visar hur flera studier utförda av olika forskare visar olika resultat, och slutsatsen är att det inte tycks finnas något självklart samband mellan torrmat och fetma och diabetes.

Att det är en forskare med bakgrund som veterinär som har sammanställt data spelar kanske inte så stor roll i sammanhanget? Den är ju trots allt godkänd och publicerad i vetenskapliga skrifter.

Jag försöker inte hitta anledningar till att fortsätta med torrmaten. 

Jag är för våtmat och det har jag sagt tidigare.

Jag vänder mig dock emot idén att torrmat i all form och mängd alltid är dåligt för katten. 

Jag är osäker om vi kanske pratar förbi varandra men i mitt fall är ju situationen som sådan att vår katt är fet. Han har en övervikt på 15-20% på sin idealvikt. 

Och en fet katt är i riskzonen att utveckla fettlever om den bantas för snabbt alt. svälter. Tar jag bort hans torrmat helt kommer han inte att äta tillräckligt med våtmaten och därmed kanske riskera utveckla fettlever då kroppen förmodligen kommer att betrakta situationen som en svält. Förstår du nu varför jag inte vill ta bort torrmaten helt bara så där? 

Jag känner till konceptet BARF.

new2ragdoll
9/29/18, 6:32 PM
#33

# 31 - tack för länken.

Hittade intressant undersökning som visar eventuellt samband mellan torrfoder och diabetes ; 

 https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/publicerat/katt/torrfoder-kopplat-till-diabetes-hos-katt/

Rafflan
9/30/18, 10:43 PM
#34

Har du bokat tid till veterinären?
Det är ingen bra idee att mixtra för mycket med foderbyte innan man kollat att katten är frisk!
Antingen minsk ner mängden torrfoder eller ge lite torrfoder och lite blötmat fram tills veterinärbesöket skulle jag rekommendera

Annons:
new2ragdoll
10/1/18, 5:41 AM
#35

#34 - Jag har inte fått bekräftelse än. Blir förmodligen om ett par veckor…

new2ragdoll
10/1/18, 5:41 AM
#36
new2ragdoll
10/14/18, 2:26 PM
#37

Plötsligt hände det.

Idag väger han 5,9 kg :)

Så ca 300g viktnedgång!

Tjatar mindre efter torrmat; har minskat till 7g x 2 /dag. 

Dock äter han inte värst mycket mer blötmat.

Är piggare och är smidigare i sina rörelser vilket får honom att röra sig lite mer.

kattöga
10/14/18, 2:50 PM
#38

Edit: Såg nyss att det jag skrev, här i denna ruta, har TS redan tänkt på!😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Rafflan
10/17/18, 12:17 AM
#39

Bra att han går ner i vikt, men glöm inte att veterinärundersökningen fortfarande är viktig :)

new2ragdoll
10/18/18, 10:30 PM
#40

#39 Yes, jag glömmer inte det. Väldans segt att boka tid via nätet. Jag ska ta tag i detta…

new2ragdoll
10/18/18, 10:30 PM
#41
Annons:
new2ragdoll
10/22/18, 10:41 AM
#42

Har äntligen fått tid nu i slutet på veckan. :)

Ska kolla både njurar och diabetes. Återkommer med förhoppningsvis positiva svar!

Igår vägde han 5,8kg :)

kattöga
10/22/18, 10:51 AM
#43

#42 Jättebra att du bokat tid hos veterinär! Håller tummarna för att din pälskling inte har några problem!
Har sett att diabetes hos katt ofta "försvinner" när de får bra kost. Så ifall katten ändå skulle ha diabetes (vilket jag inte tror) så finns det stort hopp om att det går bra till slut!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
10/22/18, 10:56 AM
#44

#43 

Tack!

Ja om diabetesen "enbart" är kostrelaterad skulle man nog kunna komma i bukt med den med bra kost. Nu äter han 6g+6g torrfoder om dagen och han brukar tigga av mer våtmat om kvällarna och inte torrmat som han gjorde innan. Det är riktigt kul att se!

Hans favorit är dock Bozitas lax (7% lax) och jag vet att det är lite olika bud kring huruvida en katt bör äta fisk men jag tycker att det ändå är en mycket bättre situation nu än den han var i innan då han nästan bara åt torrfoder.

Jag tycker mig se att han dricker mindre och kissar mindre i och med att han nästan uteslutande äter blötfoder och inte behöver dricka lika mycket som innan. 

Piggare, gladare och lättare i kroppen gör att han vill busa och leka mer. Sådant där värmer gott.

kattöga
10/22/18, 10:59 AM
#45

#44 Härligt! Nu när han blir piggare, gladare, lättare och rörligare, så rasar nog grammen och kilona automatiskt! Mage och tarmar mår bra av bra mat och mindre fett att bära på.  Och du har en glad och lekfull samt frisk katt! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
10/22/18, 11:00 AM
#46

Katterna får numera fri tillgång till blötfoder och extra därtill när de vill ha. Brukar bli morgon, lunch, sen e.m. kväll och kanske innan nattetid.

Samuel, vår andre kille, har gått upp 100-200 gram och nu måste vi hålla ett öga på hans Viktuppgång! 🤔 Han äter trots att han är mätt.

Men blötfoder är, vad jag har förstått, ganska svårt att bli fet av då den består av ca 85% vatten.

Veterinären tyckte att Samuel var perfekt i samband med FORL utredningen och då vägde han 4,7kg. Nu väger han 4,8-4,9kg.

new2ragdoll
10/22/18, 11:02 AM
#47

#45 : Ja det är jättekul att se hans "gamla jag" igen som börjar blomma ut.

Jag har satt en målvikt för honom på 5kg men jag är lite osäker om han bör väga mer eller mindre. När han var tonåring och som mest smidig vägde han ca 4,5-4,7 kg. Han är ingen stor katt men har kraftigare benstomme än vår Samuel. Är det veterinärer som vet bäst hur mycket han bör väga tro?

kattöga
10/22/18, 11:03 AM
#48

#46 Så är det. När alla våra katter går på enbart Mush och/eller Bozita, så kan de (särskilt en av dem) äta "hur mycket som helst" - men ingen har blivit överviktig. Inte ens de två som är innekatter. De får äta hur mycket de vill. Men enbart mat utan (eller minimalt med) spannmål i. Spannmål är ju den stora boven…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
10/22/18, 11:07 AM
#49

#47 Så länge han inte är överviktig eller undernärd spelar det ingen roll hur mycket han väger. Vår minsta katt är kortbent, men med kraftig benstomme och väger (vägde, innan han var tvungen att gå på specialkosten) mer än både vår smala "balettdansör" med långa ben  och vår utekatt som också är smal men med mycket muskler. Och vår "kortis" var ändå inte överviktig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
10/22/18, 11:07 AM
#50

#48 - Skönt att höra att det är avsevärt friare med våtfoder än blötfoder vad gäller mängd. Samuel har till och från vägt uppemot 5 kg men ingen hos veterinären har reagerat att han skulle ha varit mullig. Får ändå ha lite koll så att han inte plussar över 5kg.

new2ragdoll
10/22/18, 11:09 AM
#51

#49 - Ok! Hur kattens former ser ut och hur lätt man kan känna revbenen är nog viktigare än att fixera sig vid vågen. Så är det ju för oss människor också. Vi vet ju hur en katt med bra vikt ska kännas och se ut (Samuel) så det ska nog gå bra detta! Men runt 5 kg är iaf målet och sen får jag se om han behöver sakta ner på viktnedgången.

new2ragdoll
10/26/18, 12:36 PM
#52

Nu har resultaten hos vet. kommit.

Socker och levervärden är helt ok! Tackålov.

Däremot har han ett högt kreatinin-värde, 204 (ca 180 är max vad en frisk katt ska ha) och det det andra högre spannet när det är mer akut/allvarligt börjar vid 212 tror jag. 

Det kan ju finnas många skäl till att njurarna inte är helt friska och jag vet inte om det är värt att göra alla möjliga tester som finns för att hitta orsaken.

Veterinären rekommenderade specialfoder med låg proteinhalt och lägre fosfathalt för att avlasta njurarna, men så petig som Nelson är med maten vet vi inte riktigt hur vi ska gå tillväga. 

Jag jämförde därför vad olika "prescription"foder för njurar innehåller jämfört med t ex Bozita. Och proteinhalten är mer eller mindre samma ; ca 7,5-7,6% för blötmat (medans torrmaten är uppemot 35%). 

Fosforhalten skiljer sig lite mer ; 0,1% vs 0,3% för "njuravlastande" blötfoder vs Bozita blötfoder.

Torrmaten är dock en riktigt stor bov ; innehåller nära 0,9% fosfat!

Frågan är om det är någon större vits med att byta ut till en "prescription"våtmat som innehåller ca 0,1%?

En annan sak jag funderat på är att Nelson ändå rätt nyligen börjat äta mer våtmat än torrmat, ca 1 1/2 månad och vi skär fortfarande ner på torrmaten. Tar vi bort torrmaten helt skulle jag ändå tro att han får i sig väldigt lite fosfat eftersom han inte äter fulla portioner av våtmaten. 

Vad tror ni?

new2ragdoll
10/26/18, 12:47 PM
#53

En hastig uträkning;

Hills prescription renal health

(torr)

0,45% x 90gram = 0,4g fosfat

Hills prescription renal health

(våt)

0,1% x 350g = 0,35g fosfat

Bozita våtfoder, 0,3% x 160 g (den faktiska mängd han äter på en höft)  = 0,48g fosfat

new2ragdoll
10/26/18, 3:26 PM
#54

…upptäckte nu att "njuravlastande" mat gärna innehåller mycket kolhydrater. En sort innehöll över 40% kolhydrater och som då innehåller mindre proteiner och fosfor då man spätt ut dessa med just kolhydrater.

Suck. Antingen pest eller kolera med andra ord?

Fetma och diabetes eller njursjukdom.

Det finns tydligen fosfatbindande pulver (?) man kan köpa. Är det någon som har testat detta?

* jag såg nu att jag räknat alltför hastigt i ovan exempel med olika torrfoder och våtfoder. Torrvikten glömdes helt bort och andra fel smög sig in.

Rafflan
10/26/18, 3:58 PM
#55

#54 kör på njurfoder hos veterinären, finns fler olika märken om han inte gillar en sort finns det andra. 
Njurfoder hos veterinären har rent "skit" innehållsmässigt (lite kött, mycket annat), dock har det en bevisad effekt för att hjälpa njurarna! 
Jag "fuskade" en period och gav min katt köttrester från maten(råa), njurvärderna steg jätte mycket, blev strikt enbart njurfoder, och tog 1 år men njurvärderna sjönk långsamt igen.

Annons:
new2ragdoll
10/26/18, 6:23 PM
#56

#55

Tack för tipset. Ok, så det går inte att "fuska" med fodret som han brukar äta, dvs Bozita.

Men först vill jag nog banta honom till normalvikt (borde nå den runt nyår) för annars riskerar han väl att bli fetare om han får njurfoder.

Fick du veta varför din katt hade dåliga njurar?

trollvilde
10/27/18, 5:22 PM
#57

Jag tycker att du ska fortsatta med den blötmat du börjat med till katten, trots att  njurvärdet ligger över normalvärdet nu.  Det kan vara så att värdet var betydligt högre när han bara åt torrfoder och du märkte att han både kissade och drack mer än tidigare. Det verkar ju som du själv tycker att katten mår bättre och är piggare nu än förut. Det kan ju vara bra att gå till veterinären om några veckor igen och ta nya prover. Fick du veta hur det var med kalkvärdet i blodet?

En katt som har nedsatt njurfunktion behöver få i sig mycket vätska på grund av att njurarna får en nedsatt förmåga att återresorbera vätska, vilket i sin tur leder till att katten blir intorkad som i sin tur skadar njurarna mer, så torrfoder är inte något som man ska byta till. Nyare amerikansk/kanadensisk forskning menar att man inte ska dra ner mycket på animaliskt protein i kosten till katten, risken är då att katten bryter ner kroppseget protein från muskler och organ vilket skadar mer. Däremot ska man undvika vegetabilisk protein som katten inte behöver och bara skadar njurarna.

Det finns misstanke på att tillsatsen av "surgörare" (DL-methionin) i framför allt torrfoder kan vara en anledning till att mer katter får njurproblem nuförtiden. Fosfatbindare är något som en veterinär måste ordinera.

Det finns en bra liten bok  av Lynn Curtis : Feline Nutrition, som tar upp ämnet och ger bra referenser till annan forskning

new2ragdoll
10/27/18, 6:52 PM
#58

#57 - Intressant input, tack. 

Jag kommer inte att gå över till torrmat, Nelson gillar faktiskt våtfodret mer och mer (även om det är laxen som är hans favorit) och det är bara en tidsfråga innan vi kan sätta ut torrfodret helt. Idag får han dryga 4gx2 torrfoder.

Vad jag minns kollade veterinären inte kalknivån. Han blev oerhört stressad av att bli stucken så återbesök så tidigt känns inte riktigt aktuellt. Han gjorde utfall mot personalen och de fick ta med honom till ett annat rum för att ta blodproverna :(

Jag står och velar och vet inte riktigt vad som är bäst. Njurfoder innehåller mycket spannmål och det vill jag ogärna ge katterna.

Jag tror jag ska köra på med Bozita några veckor / ett par månader och sen se till att de tar ett nytt krea-prov.

Som en liten notis tittade jag igenom Samuels provtagningar som gjordes inför hans FORL operation. Hans kreatinin var också rätt högt ; 196 mmol (ref. är 71-212 mmol). Men veterinären sa inget om detta. Och visst tycker jag att Samuel kissar lika ofta som Nelson om än i lite mindre klumpar. Så är detta ett utbrett problem hos katter eller har vi haft otur är frågan.. Samuel har alltid föredragit våtfoder så fodret går det inte att skylla på.

Lågproteinkost ska ju undvikas, det har jag också läst. 

Fosfatbindare verkar gå att köpa online.

Uppkatten
10/28/18, 7:37 PM
#59

(Begynnande) njursvikt är tyvärr väldigt vanligt hos katter, och vid 10 års ålder är det en mycket stor andel av våra katter som börjar få förhöjda njurvärden. Det verkar finnas olika "skolor" hos veterinärerna. En del vill sätta in njurfoder redan i ett tidigt skede för att skona kattens njurar så mycket som möjligt. Andra väljer att avvakta med njurfoder eftersom det visserligen skonar njurarna - men är inte det bästa för kattens kropp i övrigt.

Min ena katt-flicka har också begynnande njursvikt. Hon är 8 år gammal, och jag har vetat om det sedan hon var cirka 6-7 år gammal (det upptäcktes av en slump). Min veterinär har valt att inte sätta in njurfoder ännu, eftersom katten totalt sett gynnas mer i nuläget av att äta vanlig kattmat. Dock är hon ordinerad att enbart äta blötmat (kan få torrisar som godis någon gång ibland).

När det gäller bantning så bör man inte banta njursjuka katter enligt min veterinär, i vart fall inte så länge katten enbart har en lättare övervikt. Min tjej ligger t ex lite onödigt högt i vikt (väger kanske 4,5 kg men borde väga kring 4,2 ca), men även när hon gått upp lite så tycker veterinären att det är OK/bra eftersom det är ett friskhetstecken att hon ännu KAN öka i vikt. Tids nog så börjar njursjuka katter att rasa i vikt, tappa muskelmassa o s v.

Fosfatbindare finns i form av renalzin som - i alla fall tidigare - har kunnat köpas receptfritt över nätet. Jag tycker dock inte att man ska påbörja sådan behandling utan att ha sin veterinär med i beslutet.

Här kan man läsa mer om njursjukdom hos katt om man är specialintresserad http://www.iris-kidney.com/guidelines/index.html

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

new2ragdoll
10/29/18, 10:48 AM
#60

#59 - Stackars katter som jag tycker kan drabbas av många olika sjukdomar mer än andra husdjur? 

Hur mår din katt? Hur är hennes krea-värden?

Det hela är en balansgång tycker jag. Om katten i övrigt mår bra, är pigg och matglad tycker jag det känns lite väl hårt att dra med honom till veterinären typ varannan månad (som han hatar) i bilen (som han hatar) och ta blodprover (som han hatar extremt mycket) och introducera en specialkost som han förmodligen kommer att rata. Eller t om gå längre och ta en massa prover och medicinera en katt som för övrigt mår okay. Jag vet inte om det är värt de stressmoment som han då utsätts för, för att eventuellt bromsa njursjukdomen något.

En second opinion från en annan veterinär är ju alltid bra. Jag ser på kvittot att min veterinär kollade enbart Krea, inte BUN och drog slutsatsen direkt att han bör gå över till njurmat.

Som jag ser det, kan de ha haft begynnande njursvikt länge utan att vi visste om det. Det är inte förrän rätt nyligen vi bytte över till klumpbildande Kattsand, och det var i samband med detta att det upptäcktes att de kissade ofta och mycket. Under natten är det rena kissorgier.

Ja, jag lutar mig mer åt att njurfoder förvisso innehåller mindre fosfor men allt annat som den innehåller kan orsaka andra problem som inte är roliga heller. I mitt fall, så har jag testat att räkna ut hur mycket fosfor Nelson skulle få i sig om han fick fodret enligt rekommenderade mängder av njurfodret och de mängder han äter idag av Bozitan och det skiljde sig marginellt mellan dem. 

Samuel, vår andre kille på fyra år, har i flera månader ätit nästan uteslutande Sheba blötfoder och på senare tid har han haft lite sämre aptit och kräkits lite oftare. Det står inte på förpackningen hur mycket fosfor den innehåller men råaskan är procentuellt högre än Bozita så man kan kanske anta att den innehåller mer fosfor. Ska försöka fasa ut Sheba och ersätta med Bozita helt och se om han får bättre aptit.

Nelson är enligt de tabeller jag kikat på fortfarande ganska överviktig. Han är en ragdoll men bör nog väga högst 5 kg så minst 700g kvar tills han når en hyfsat bra vikt. 

Vi kommer givetvis att hålla ett öga på våra killar och se med veterinären om fosfatbindare kan vara något istället för byta foder!

Tack för länken. Jag ska studera den närmare.

Uppkatten
10/29/18, 11:35 AM
#61

#60 Min tjej mår alldeles utmärkt, utifrån vad jag kan bedöma. Pigg och glad. Dricker inget extra - utan får i sig den vätska hon behöver via blötmaten. Håller vikten bra, och ökar t om något i vikt över åren. Hennes högsta värde har legat på 232 och det var i samband med magsjuka (det var f ö då vi upptäckte hennes förhöjda njurvärde). Därefter har hon legat stabilt på 195-197 ca. Referensvärdet ligger på 212 på den här klinikens mätapparater, men redan värden i det övre intervallet brukar indikera njursjukdom. Min katt ultraljudade vi njurarna på och vi kunde då se att ena njuren är något knölig men har normal storlek i övrigt. Den andra njuren ser i stort sett normal ut (än så länge). Men det är alltså uppenbart att hon har en pågående/begynnande njursvikt.

Urinproven har visat att det inte läcker ut protein i urinen (ännu), vilket är positivt. Blodtrycket (som är viktigt att hålla koll på hos njursjuka katter) kan inte kollas eftersom hon skulle bli för stressad (är en fd skyggis). 

Min veterinär anser att hon ska kollas en gång om året med blodprover + urinprov, så att man - vid behov - kan sätta in specialfoder den dagen det behövs. Naturligtvis ska jag höra av mig tidigare om hon tappar aptiten, tappar i vikt, börjar dricka/kräkas mycket o s v, vilket är vanliga tecken på försämring av njursjukdom.

Jag har haft njursjuk katt tidigare, och har sett hur förloppet kan bli, och det är dessvärre ingen rolig utveckling.

Men förhöjda njurvärden är som sagt något som är vanligt hos katt och hur snabbt eller långsamt njursjukdomen utvecklas är svårt att veta. Har man tur så hinner katten bli riktigt gammal - och kanske t om dö av annan orsak - utan att försämras så mycket i sin njursjukdom först. Men det finns också katter som dör relativt tidigt p g a njursvikt.

När det gäller riktigt gamla katter så vill jag minnas att en majoritet av dem har förhöjda njurvärden. Njuren är s a s kattens "svaga punkt". "Dör de inte av något annat först så dör de förr eller senare av njursvikt", hävdade en veterinär som jag pratade med. Jag märker också att många veterinärer är bekymrade över att så många katter har problem med just njurarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

new2ragdoll
10/29/18, 1:00 PM
#62

#61 : Tack för input. En balanserad läsning som lyckats med att dämpa de panikkänslor jag haft den senaste tiden. Jag har försökt läsa lite på nätet och det är ju rätt läskiga innehåll som "…75% av njurfunktionen är borta om man ser dåliga labvärden" och liknande.

Förvisso är njursjukdomar allvarliga men det behöver ju inte innebära att katten trots detta inte kan leva ett långt och gott liv. Men känslan finns ändå att jag kanske försöker gräva mitt huvud ner i sanden och inte vill inse att våra småttingar börjar visa tecken på njursjukdom. 

Blodtrycksmätning är helt uteslutet på Nelson också. Så där går det inte att komma någon vart heller.

Skönt att din tjej mår bra trots sjukdomen!

Annons:
new2ragdoll
10/29/18, 1:44 PM
#63

Det kanske är ett tillfälligt resultat (kiss och bajs) men igår vägde Nelson 4,7 kg! :-D

Han går och småäter våtmat rätt ofta nu. Tigger inte torrmat längre men förväntar sig några gram morgon och kväll.

Uppkatten
10/29/18, 7:17 PM
#64

#63 Om han vägde 6,2 kg i slutet av september (som det verkar i ditt första inlägg) och väger 4,7 kg nu så låter det som att vågen inte fungerar som den ska, eller som att katten gått ner alldeles för fort i vikt (kontakta i så fall din veterinär).

Man brukar säga att när katten börjar visa tydliga symptom på njursjukdom (d v s tappar i hull och muskelmassa, dricker och kissar mycket, kräks ofta o s v) så kan 75% av njurfunktionen redan vara borta, men lab-värdena kan börja indikera njursjukdom långt innan njurfunktionen är så pass nedsatt. Hur fort det sedan går utför är individuellt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

new2ragdoll
10/29/18, 7:28 PM
#65

#64 : 4,7kg är nog mina önskedrömmar. Han väger 5,7kg, inte mindre. Sorry.

Uppkatten
10/29/18, 7:48 PM
#66

#65 Det lät både friskare och bättre! 🙂Snabb bantning är aldrig bra för katter, men det vet jag ju egentligen att du vet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

new2ragdoll
11/6/18, 10:17 AM
#67

5,6 kg igår. :) Och är mycket rörligare nu än innan :)

Tyvärr insisterar han på att få torrmat som förrätt. Så 3g x 2 får han.

Upp till toppen
Annons: