Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1019 ggr
ZivaZorro
2018-09-23 07:04

Kattsandlådor

Jag har ju 4 katter, först köpte jag 2 kattsandlådor och det gick ju bra då de var kattungar men de växte så köpte en till ganska stor sandlåda som de alla gillade, allt eftersom har det blivit kiv på morgnarna och vi köpte ännu en till stor sandlåda, ja så fort vi kom hem med dem gick all på den sandlådan, i tur och ordning.😃  Jag funderar jag på om att det kan vara så att det fortfarande luktar kattkiss från de andra lådorna, fast de nyligen blivit rengjorda.  Har någon en bra lösning för att få bort kattkiss lukten?  Jag har bara använt såpa att rengöra dem med, jag är rädd att de kan få i sig  kemikalier om jag använder något starkare.  🤔

Annons:
kattöga
2018-09-23 07:38
#1

Om du vill att katterna ska använda kattlådorna, så behöver du inte ta bort eventuell kisslukt från lådorna, kisslukten bara "bekräftar" att detta är en "toalett".

Om man t ex byter Kattsand till en ny sort, är det bra att ta sand från en använd kattlåda och blanda i den nya sanden, just för att det luktar "bekant".  Många gånger accepterar ju inte katter ny sorts sand på en gång.

Luktar kattlådan mycket, så att t o m du känner lukten  - eller om du inte vill att lådorna ska användas, då kan du skölja dem med vatten med ättika i, när du har gjort rent lådorna. Ättika tar bort lukt effektivt, såpass att inte ens katters känsliga nosar känner någon lukt.

Man brukar rekommendera en kattlåda för varje katt plus en till.
Till våra två innekatter har vi två stora lådor, med mycket ekologiskt kattströ i. Vi hade tre lådor, men en förblev oanvänd så den tog vi bort.
När vi bytte från den hemska bentonitsanden till ekologiskt strö, fick jag i början blanda det med den "gamla" bentonitsanden eftersom de vägrade ströet till att börja med.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pia-69
2018-09-23 12:54
#2

Man kan göra rent toalådor med klorin. Katter tycker om och dras till klorindoften!😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

ZivaZorro
2018-09-23 18:44
#3

wow, det är därför de gillar vattnet från kranen, men är klor och klorin samma ämnen?

MonicaLagerquist
2018-09-23 20:38
#4

Klor (latinskt namn Chlorum; bildat av grekiska chlō'ros, 'gulgrön', 'ljusgrön'[9]) är ett icke-metalliskt grundämne. Det tillhör gruppen halogener och används bland annat som desinfektionsmedel. Det ingår som beståndsdel i olika salter, inklusive natriumkloridkoksalt.

Klorin är varumärke för ett rengöringsmedel som består av en lösning av natriumhypoklorit (NaClO) i vatten. På grund av denna ingrediens är Klorin basiskt och frigör klor. Klorin används för rengöring, blekning och desinfektion. Klorin marknadsförs av Colgate-Palmolive.[1]

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
2018-09-24 12:25
#5

Jag brukar skura rent mina kattlådor med såpa och hett vatten. Men om de föredrar den nya lådan mer (om det är exakt samma utseende och storlek som den nya) kan de även bero på att sanden är fräschare i den eller att den är placerad på ett bättre ställe? Om det är gammal sand i den andra lådan så byt sanden helt och se till att sanddjupet är minst 10cm då kommer de nog att använda båda.

ApanAnn
2018-09-25 12:03
#6

Efter ett tag blir plastlådor lite repiga och svårare att göra rena, så beroende på hur länge du haft dem kan det vara dags att byta ut dem helt. Men som sagt, lite lagom kisslukt från toan är en fördel enligt vissa katter.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
ZivaZorro
2018-09-25 16:49
#7

Tack för alla svar, ja jag tror det kan vara den nya kattsanden, lådorna är bara något över ett år så de är inte så gamla.  Hällde i lite av den nya kattsanden i en av de gamla lådorna, och de har de också använt.

Upp till toppen
Annons: