Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 780 ggr
Lafamilia
2018-09-21 17:49

Tokkatter

Hej! Har två katter, en huskatt på 4 år och en ragdoll/huskatt på 3 år. Tjejen på 4 år tuggar på kablar. Laddare, kabeln till tleejacket, hårfönen, Internet kabeln. Allt med kablar o gärna tjocka. Killen på 3 år gör inbrott i skafferiet, river upp paket så som pasta o nudlar, sån låda med kex till ostbricka o även sånt paket med bönor i. Oftast hittar man de utanför skafferiet o utspritt över hela golvet och/eller en salig röra i skafferiet. Snor tjejens mat om dom får sån råmat eller gottis. Båda kan tom få för sej att sno mat som ligger framme. Båda har fri möjlighet till torrfoder o de är dom duktiga på att hålla. Har kört med blötmat men det funkade inte. Nån som vet vad det beror på? Dom får mycket kärlek här hemma av alla som kommer o av oss i familjen.

Annons:
micki78
2018-09-21 18:38
#1

Börja med att ordna så att katterna inte kommer in i  skafferiet och ställ undan all mat så att dom inte kommer åt det längre.

Katter som gör "hyss" är oftast understimulerade, dom roar sig då på egen hand med att göra bus. Så mitt tips är att leka med katterna mer än ni kanske gör.

Ang sladdarna så måste du säkra dom genast! Det kan ske en hemsk olycka annars. Det finns väl något sorts sladd överdrag man kan köpa.

Om den ena katten äter upp den andres mat så får du ge dom maten separat, på olika platser och se till att hon får i sig maten. Det är mina tips.

Uppkatten
2018-09-21 19:32
#2

Köp en barnsäkerhetsspärr till skafferiet så slipper du problem med att katten bryter sig in där. När det gäller kablar så har t ex Clas Ohlsson kabelsamlare och liknande som man kan ha för att skydda kablar (och katter!). Och när det gäller kompisens mat så kanske något sådant här kan vara ett  alternativ https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ElisabethB
2018-09-21 21:37
#3

Du får inte ha sladdarna i eluttagen! Mina smakade på sladdarna förut, vilket gjorde att jag alltid drog ut sladdarna när jag inte använder grejerna. Lek mer med katterna, en mycket uppskattad lek här hemma är att jaga godis/torrfoder..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Skivling
2018-09-22 19:30
#4

Vår ena katt hittade på galna hyss som ung, så vi gjorde agilitybanor och körde med honom, det var superkul och han blev nöjd av det. Kanske katterna är extra smarta/ aktiva? Cirkustricks? Jag tror att många katter tycker det är skoj med träning.

Skivling
2018-09-22 19:31
#5

Tillägg, med gott godis,,eller lockat med fjädervippa. Vår katt kunde snurra och sitt..

Upp till toppen
Annons: