Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 772 ggr
_Usagi_
2018-09-21 15:44

Skulle katten kunna klara av detta?

Lägger detta på hälsa då det handlar om framtiden och kattens hälsa.

Jag funderar på att skaffa en katt, men problemet är att jag har två boenden. Jag har ett hus på landet och en lägenhet på tredje våningen. Bor i huset i perioder och i lägenheten peridoder. När jag är i lägenheten så tänkte jag ta prommenader med katten i koppel och låta katten vara ute när jag är i huset.  Att ha katten som innekatt i huset skulle inte gå då jag måste ha dörr och fönster öppet på sommarten. I värsta fall så skulle katten bara vara inständ i ett rum när jag är i huset och det är inte ett liv för en katt.

Vill inte låta katten vara instängd i lägenheten utan att ta promenader ute när katten får vara utekatt i huset. Givetvis kommer jag att låta katten få leka med leksaker och aktivera den så att den håller sig frisk. Vill inte heller lämna över ansvaret på en kattvakt när jag åker till huset. Det är inte bra för katten och det är inte rätt.

Vill ge det bästa för den framtida katten, vill ha så mycket fakta som möjligt då jag bara haft ute katt i huset.  Djur i bur så som kanin, hamster, marsvin och liknande går bort. Jag har haft det när jag var yngre och känner nu i vuxen ålder att det inte är för mig.

Ge mig tips, tankar och råd.
Jag vill det bästa för katten.

Annons:
Magi-cat
2018-09-21 15:49
#1

Spontant tycker jag det låter som om du tänkt igenom det här och kommit på bra lösningar. Visserligen är katter individer, men många har det ungefär så här och det går alldeles utmärkt.
Det är helt säkert bättre för kisse att den får komma ut till huset ibland än att vara ensam och vänta på kattvakten.
Efter en tid kommer den att förstå vad som väntar när det är dags att åka till huset igen - och gilla det.

Lycka till! 🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Usagi_
2018-09-21 16:01
#2

Tack för svar Magi-cat. Ser ofta på programmet My cat from hell och lärt mig massor. Har inte haft katt sedan sommaren 2011 och känner att det kanske är dags. Har ångest och depp i grunden och tror att jag skulle må bättre med tex en katt. Det blir ett ansvar, jag kan inte längre ligga i sängen flera dagar utan jag måste upp och ta hand om katten. Lägenheten ligger vid ett skogsområde så det blir att gå i "skogen". En understimulerad katt mår inte bra och kommer att skaffa kattsaker långt innan jag skaffar katten. 

Vill ha allt färdigt och låta det ta tid att hitta katten som passar just mig. Kommer inte att ta första bästa katt jag ser. En del katter funkar inte med en del människor. Mammas katt accepterade bara mamma och katten gillade inte pappa. *Skratt* Vill inte bara ta en katt från ett katthem och sedan inse efter ett tag att det var "fel" katt. Vill inte lämna tillbaka en katt för att vi inte passar. Det är inte bra för katten, man vet inte hur den kan reagera över att lämna ett hem och sedan komma tillbaka.
Kom på att katten måste vara van att åka bil annars kan det bli problem när jag pendlar mellan lägenheten och villan. 😃

Magi-cat
2018-09-21 16:27
#3

Bilåkning kan nog alltid vara ett problem, förstås. Själv har jag aldrig haft någon katt som direkt gillat att åka bil.

Varför inte ändå gå på ett besök på ett katthem? För dina behov kanske en vuxen katt är bättre än en kattunge och, vem vet, du kanske hittar DIN katt just på ett katthem?

Det är inte alltid det är perfekt från början, men vi och katterna lär av varandra…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Devya]
2018-09-21 16:34
#4

Låter som om det vore bäst för dig att adoptera en kattunge så att den redan från ung ålder får lära sig rutinerna med huset och lägenhet. En äldre katt kan ha svårt för det du har planerat. Min bästis har en katt på 10 år som hon har haft sedan han var en kattunge. Han är van med att komma med henne överallt för hon började tidigt med honom. Han tycker numera om att åka i bilen och att åka till sommarstugan.

Skogsvittra
2018-09-21 16:54
#5

Tycker du har tänkt igenom allt jättebra. Personligen tycker jag också att det bästa vore att adoptera en kattunge som får lära sig rutiner från början. Katter är mycket känsligare för förändring än vad tex hundar är. Lär man kattungen att åka i bil och gör det ofta med den och håller det uppe så borde det inte bli problem heller, precis som med boendebytet 🙂


kattöga
2018-09-21 17:03
#6

Håller med att det bästa är att välja en kattunge som kan vänjas vid både bilresor och boendeformerna.

Min första katt (för ca 100 år sen) var en innekatt. Men när mina föräldrar byggde sommarstuga så fick hon (när hon var ca 8-9 år) följa med och gå ut som hon ville. Det gick toppenbra! Inga problem att hålla henne som innekatt i lägenheten och inga problem att låta henne gå ut i naturen vid sommarstugan.

Koppel, däremot, var helt omöjligt. Ända sedan hon var liten. Så, det är individuellt hur det fungerar med katter, men chanserna är ju helt klart stora om man vänjer katten redan som unge.

En bekant har en katt, som älskar att åka bil och vill vara med överallt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Lena
2018-09-22 12:23
#7

Bilåkning brukar katter vänja sig vid när det sker på regelbunden basis. När det gäller utevistelse så skulle jag bygga en inhägnad utegård vid sommarhuset. Då slipper du problemet att få in katten när du ska åka till lägenheten plus alla andra faror.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria
2018-09-23 07:12
#8

Vi hade katt i många år samtidigt med sommarstuga och Fritz som han hette klarade denna omställning väldigt bra.

Vi åkte till stugan varje fredag året om.

Vi bodde i lägenhet i stan och gjorde koppelpromenader emellanåt men han var inte så himla intresserad av att gå ut faktiskt så det blev inte så ofta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KentHjärta
2018-09-25 21:48
#9

En kompis till mig har katten som innekatt under hela året utan sommaren då hans föräldrar tar med katten till deras sommarstuga, funkar finfint för dem :) Katten blir lite nedstämd efter att bli innekatt men det brukar gå över fint och smidigt.

Upp till toppen
Annons: