Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1034 ggr
-Aida-
2018-09-19 16:40

kattungen beter sig illa....

Lill-katten beter sig illa mot stor-katten, han slutar inte fast hon säger ifrån, detta har pågått i 4 dagar nu. Dom springer och jagar varandra, man hör stor-katten fräsa, skrika, morra och är allmänt missnöjd, piskar med svansen och reser ragg mot lill-katten.

Men han verkar inte haja grejern, han bara fortsätter trackassera henne och anfaller när hon sover eller minst anar det som när hon dricker vatten. Kan vara väldigt tyst och sen plötsligt börjar dom susa runt i krig.

Är detta normalt beteende hos en kattunge som börjat komma upp i så kallade "trotsåldern" eller "tonåren"?
Bör jag stoppa honom i sådana situationer?
Jag har hittils inte gjort något annat än att sätta stor-katten i ett annat rum för att ge henne en paus när det är som värst, hon blir helt andfådd av att han håller på och jag har öppnat för flyktvägar överallt så hon kan ta sig runt utan hinder om hon behöver ta sig undan.
Jag leker med lill-katten regelbundet om dagarna och kvällarna för att han ska få ut sin energi och förhoppningsvis inte ta ut det på henne men det har hittils inte gett resultat.

Annons:
Maria
2018-09-19 16:43
#1

Han beter sig knappast illa utan han beter sig som en ung katt brukar bete sig skulle jag vilja säga.😉

Bra att gammelkattan säger ifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-09-19 17:19
#2

Han kanske skulle behöva en mer jämnårig kompis med lika mycket energi att härja runt med…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2018-09-19 17:26
#3

Är det stor åldersskillnad kan den bästa lösningen vara att skaffa ytterligare en kattunge inom inte alltför lång tid.  Det gjorde jag  en gång när åldersskillnaden var så stor att den äldre katten blev stressad och påhoppad av kattungen leklust (och kattungen blev  frustrerad av att kattkompisen inte ville leka). Hur länge har de bott ihop nu och hur gammal är den äldre katten?

Sajtvärd Katter iFokus

-Aida-
2018-09-19 17:38
#4

vad skönt att det inte är konstigt alls! 😂
Stora-katten är typ mellan 4-5 år och kattungen är 15 veckor denna vecka, ålderskillnaden är rätt stor. Stora katten är mera seg och gosig medan lill katten är liten och går i 200 knyck.

Maria
2018-09-19 18:00
#5

Vi skaffade kattunge när vår katt var 12 år. Det har fungerar jättebra. Den gamle fräser i från när det blir för mycket. Idag är de 17 och 5 år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Shindeagan]
2018-09-19 22:33
#6

Det var samma visa här och med mina katter. Jag brukade avbryta och bjuda upp den yngre katten att leka med mig istället. 

Det fortsatte på samma sätt tills den yngre var ca 2 år, då nåddes den magiska gränsen och båda katterna blev "vänner", började leka med varandra, sova tillsammans osv.

Ha tålamod och fortsätt aktivera ;)

Annons:
-Aida-
2018-09-20 06:35
#7

tack så mycket! vad skönt att de kommer lösa sig. 😃

Upp till toppen
Annons: