Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1025 ggr
-Aida-
2018-09-17 16:47

Katternas Utfodring

Sambon som äger katterna bestämde att stora katten skulle få mer tre gånger om dagen uppdelat eftersom hon blev överviktig och behövde kontrollera sin vikt medan kattungen skulle följa samma struktur men han blir väldigt desperat över detta. Han hetsäter som om han aldrig sett mat förut och har vi fri tillgång så går stora katten och äter ur alla skålarna.
Jag undrar, gör vi fel? Kan man göra på annat sätt? Kan man dela upp kattungens mat på fler tillfällen än bara tre?

Annons:
Nordanälvens
2018-09-17 17:13
#1

Kattungar ska ha fri tillgång till mat, eller uppdelat flera gånger om dagen om det är svårt med fri tillgång. Det spelar även stor roll vad för mat katten äter. Torrfoder eller blötfoder som innehåller spannmål, potatis, ris och grönsaker hör inte hemma i en kattmage öht. Ni kan gott ge kattungen mat flera gånger än tre om dagen.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

-Aida-
2018-09-17 17:30
#2

Då får han fler gånger definitivt.

Han äter Acanas torrfoder, finns det märken som är speciellt bättre i innehållet än Acana? Innehålls listan är väldigt lång i just kattfodret. Då slipper man att majoriteten är gjort på spannmål men de innehåller också vissa grejer som jag inte vet varför dom ens stoppat i.

Uppkatten
2018-09-17 18:11
#3

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2018-09-17 18:49
#4

Om den större katten är mkt större än kattungen kan du göra en box med tak med en liten ingång som gör att den lilla kattungen kan ha fri tillgång till sin mat där och den stora katten inte kommer åt den.

-Aida-
2018-09-17 20:10
#5

De va ingen dum idé! Tack för tipsen. :)

mostermimma
2018-09-18 13:06
#6

#3, mitt matvrak lärde sig snabbt att komma och trängas bredvid den katten som kunde öppna matskålen. Han hörde ju när den öppnades och kom glatt rejsande genom huset för att kompisäta bredvid. 😃 

Jag fick lösa problemet genom att mata dem i olika rum och släppa ut matvraket först när den andra katten ätit klart (max 5 min). Men då var den andra katten inte så att hon sa ifrån när han åt upp hennes mat. Annars hade han kanske lärt sig.

Annons:
-Aida-
2018-09-18 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bild uppdatering. Lill katten har nu en egen matstation som stor katten inte kommer igenom, får utöka med större låda när han växer, han kommer alltid att vara väldigt slank, så det blir nog en framtida smal öppning, för stor katten kommer alltid vara tjock i kroppen.

Nordanälvens
2018-09-18 15:54
#8

#2 Jag röstar utan tvekan för BARF - biologiskt anpassad rå föda. Vill/vågar en inte göra egen barf till sina katter så finns alltid MUSH. Med barf får katten i sig allt hen behöver utan massa skräp och du slipper en låååång innehållsförteckning med tveksamma ingredienser. För tänderna är det perfekt med kycklinghals, kycklingvingar, små gnagare och dagskycklingar. Katter är lite trixiga vad gäller maten men jag lyckades få över fem vuxna, kräsna katter på barf :-)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

-Aida-
2018-09-18 17:29
#9

#8 Det var ingen dum ide heller, då lär man nästan ha riktiga matstationer för då kommer hunden utan tvekan vilja ha deras mat. 😂
Ska diskutera detta med sambon.

Nordanälvens
2018-09-18 17:44
#10

#9 Jag barfar både katterna och hunden. Katterna får sin mat på köksbänken för annars kommer hunden och slukar allt. Jag upplever att mina katter blivit mättare sedan jag började barfa, speciellt när de får mål som tar tid att gnaga sig igenom :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

-Aida-
2018-09-27 15:37
#11

Efter att kattungen har gått över på fri tillgång på sitt foder så har han blivit en liten tjockis istället för en spinkis.
Hans matskål rymmer exakt 2 dl torrfoder och det tar honom en hel dag + en natt att äta upp detta på, så varje morgon fyller jag på igen. Är detta en rimlig mängd mat för en kattunge?

[Forest]
2018-10-14 21:31
#12

Hoppas jag kan låna tråden lite. Vi har en ungkatt men vetrinären gissa på 1 år gamnal. Han är fd vildkatt där med vet vi inte exakt ålder. Hur som hels så är han mycket matglad katt. Han får blötmst 3 gånger per dag whiskas då denna uppskattas av båda katterna köper whiskas ragout kött o fågel. Han får halv påse per gång men han är rätt rund. Han vägrar äta rå mat och färskfoder för katter har vi provat 3 olika märken (2 olika smaker per märken) men han bara sniffar o går, jamar efter mat. Vi matar den vuxna katten bakom stängd dörr då denna katt bara glupskar i sig maten för sen hinna sno av den andra katten. Där med olika matställen o rum. Har ni tips på mer nyttig torrfoder som katter i regel gillar och fiskfritt. Men kanske det kan vara bra mer hållbar mätynat för glupsk katt 🐱

trollvilde
2018-10-15 07:34
#13

Det verkar som din katt får för lite mat om du bara ger honom en halv påse blötmat tre gånger om dagen. Har för mig att det står på förpackningen att en 4 kilos katt ska ha 3-4 hela påsar. Om han är mycket rund om magen kan det vara att han har mask i magen och behöver avmaskas och inte få mindre mat. Ska man byta över till barf/ färskfoder får man ofta smyga in den teskedsvis i den vanliga maten och inte ge bara det nya. Ett byte kan ta tid. Att byta över till ett torrfoder är ingen bra idé, ett blötfoder ger mycket bättre mättnadskänsla än ett torrfoder någonsin kan göra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: