Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2024 ggr
kantarellstuvning
2018-09-17 13:09

Biverkningar av Prednisolon och Leukeran

Hej! Jag undrar vilka eventuella biverkningar era katter fått av dessa mediciner? # Prednisolon Alternova 5mg, 2st tabletter, morgon och kväll. Totalt intag på 20mg/dag. # Leukeran 2mg, 1st tablett två gånger i veckan Han väger just nu strax över 5kg men som frisk ligger han på ca 8kg, en Maine Coon. Tack för att ni delar med er!

Annons:
ApanAnn
2018-09-17 22:45
#1

Prednisolon kan öka aptiten. Den smakar inte så gott så om katten får äta det kan man försöka rulla in dem i osaltat smör eller något annat fett. Katter får mycket högre doser per kg av prednisolon än vad människor får. Leukeran - känner inte till hur den påverkar katter, men var försiktig med medicinen så inte hushållets människor får i sig den. Krossa eller dela absolut inte medicinen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Tyst
2018-09-18 12:00
#2

Tips, det finns ett FASS för djurläkemedel https://www.fass.se/LIF/startpage?userType=1 

Supersmidigt om man vill läsa på om medicinen man ger kisse 🙂

ApanAnn
2018-09-18 14:08
#3

#2 Det hjälper inte ett smack om misse får människoläkemedel, som i det här fallet.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Tyst
2018-09-18 14:33
#4

#3 Missade att det var människoläkemedel, då kan jag tycka att veterinären skall informera om det så man slipper söka på forum…

kantarellstuvning
2018-09-18 20:24
#5

#1 Vi lägger bara in tabletten i munnen så sväljer vår katt. Han är väldigt duktig på att ta medicin! Prednisolon kan både öka och minska aptiten vad jag förstår. Just nu så har vår katt viktminskning som följd av Prednisolon trots att han äter. Ja, jag har också hört det, att katter tål högre doser än människor. Men trots det så borde det finnas många ägare som kan dela med sig av hur deras misse mådde under kortison samt cytostatikabehandling tänker jag. Både negativa och positiva erfarenheter! #2, 4 Har läst FASS för djur (och människor) redan men vill gärna ta del av andras erfarenheter kring hur deras missar mått med dessa mediciner i kroppen! Vår veterinär är väldigt duktig och kompetent. Vi har kontakt flertalet gånger i veckan. Men vår katt är väldigt svårbehandlad och jag vill som sagt vad komma i kontakt med andra och höra deras erfarenheter.

ApanAnn
2018-09-18 23:57
#6

Djur funkar inte alltid som människor på medicin heller, så det går inte bara att läsa människofass och applicera det på katter. Hoppas någon med erfarenhet hittar till tråden!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Wony
2018-09-19 19:35
#7

När vår kisse fick kortison, osäker om det var prednisolon eller något annat, men tror det, så blev han jättetörstig och lös i magen. Det gav med sig efter en hel del pro-kolin och skonkost men tog ett tag innan han blev som vanligt i magen igen.

trollvilde
2018-09-20 12:38
#8

Cortisonbehandling kan leda till att katten utvecklar diabetes och kan även ge grå starr på ögonen. Leukeran kan ge samma biverkningar som hos människan så där kan man kolla fass. Vissa läkemedel fungerar på samma sätt hos djuret människan och djuret katten men det finns mååånga undantag som t.ex paracetamol som katter absolut inte klarar av.

annzoo
2018-09-21 13:02
#9

Ökad törst, urinering och svullnad kan förekomma vid långtidsbehandling av Prednisolon om jag inte minns helt fel. Kortare behandling brukar de finnas mindre biverkningar.

Upp till toppen
Annons: