Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1281 ggr
frijoh
9/15/18, 1:14 PM

Två vuxna honkatter?

Jag ska flytta till en stuga på landet, och jag har en kastrerad honkatt på drygt 2 år. I husköpet ”ingår” en katt som är en hittekatt. Antagligen någon som släppt ut den och övergett då den kom till stugan och ägaren tagit hand om den sen dess, ca 2 år sen tydligen. Ägaren har sagt att om vi inte kan ta den sä löser han det, men att det då troligen blir ett katthem. Det här visste jag inte innan budgivningen utan fick veta det igår. Jag vet inte hur jag ska göra. Det är en honkatt som kommer vara kastrerad och är gissningsvis 2-4 år gammal. Enligt ägaren snäll mot andra katter, men hur mkt sanning det ligger i det vet jag inte. Min katt går bra ihop med sin bror som bor grannar med oss, men inte lika bra med sin mamma. Jag har en hund också, som min katt går bra ihop med, men det vet jag ju inte hur ägarens katt gör såklart. Båda katterna kommer isåfall vara utekatter på sikt, men inte första veckorna, då blir det sele. Kommer också hägna in hela tomten (4000kvm) med 2 meters viltstängsel och hönsnät (vet att katter kan klättra ut lätt) men är iallafall svårare för dom att sticka. Är mest skog runtomkring så inga trafikerade bilvägar närmsta 5 km! Hur hade ni gjort? Gett det ett försök eller är det svårt att föra samman 2 vuxna katter av samma kön?

Annons:
line84
9/15/18, 6:51 PM
#1

Jag tycker det är ansvarsfullt av dig att fundera så pass mycket på detta, man förstår att du vill att det ska bli så bra som möjligt för katterna <3

Jag tror inte det kommer vara några problem, men sånt vet man såklart aldrig. Räkna med lite fräs i början och kanske ett tag, men efter lite tid så tror jag att de kommer acceptera varandra.  Ge det ett försök säger jag! :-)

frijoh
9/15/18, 8:16 PM
#2

#1 tack :) ja, mina djur är det bästa jag har, så dom är värda det bästa <3 Katten som bor i huset jag ska flytta till har fått bo ute och fått mat i uthus, då ägaren är allergisk, så vet ju inte ens om den är rumsren heller :/, men sånt går ju alltid att lära den såklart. Känns dock lite elakt mot den katten att stänga in den med en okänd katt, mig och en hund, men vill ju inte heller att den ska sticka. Hur hade du introducerat katterna för varandra för att öka chansen att dom ska acceptera varandra?

line84
9/19/18, 9:42 AM
#3

 Jag hade nog låtit din katt bli bekväm med stugan och miljön innan jag låtit katterna träffas. Lär även känna katten som redan bor där innan de släpps ihop. Så att båda känner sig trygga. Jag tror det kommer gå bra! :-) Ladda upp med lite godis och tålamod när det är dags för introduktionen.

frijoh
9/19/18, 2:30 PM
#4

3# så du tkr jag ska ha katten som bor där ute som hon är van vid och min katt instängd med mig i början? :) har jag förstått dig rätt då?

ApanAnn
9/19/18, 4:35 PM
#5

Det låter som en bra plan, då vänjer sig din katt vid innereviret och hittekatten vänjer sig vid dig. Är huset stort nog så att du skulle kunna ha katterna inne men åtskilda som steg två? Att få en utekatt rumsren är jämförelsevis enklare än att få en innekatt som fått vanan att pinka inne rumsren. Kolla att hittekatten är vaccinerad och om det går att den är kollad av veterinär så den inte smittar din katt med något.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

line84
9/20/18, 8:55 AM
#6

#4 Ja, det tycker jag. Viktigt också att katten som redan bor där vänjer sig vid dig. Kan de sedan bekanta sig med varandra inomhus vore det bra, innan du släpper ut din katt lös.

Annons:
Rafflan
9/22/18, 2:14 AM
#7

Jag har tagit hem flera vuxna "vildkatter" och akuta avlivningar, aldrig varit problem med ihopsättning för mig, bara släppt in den nya katten och sen har dem hälsat och allt har vart bra, även vart kattvakt då jag tagit hem katten till mig, även det har funkar utan problem.
Så helt klart värt att prova, dock viktigt att ha dem som innekatter tills dem är kompisar så ingen jagar iväg den andre från gården  :)

Upp till toppen
Annons: