Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 887 ggr
gickan87
9/13/18, 10:13 PM

När kastrera?

Vilken ålder är bäst att kastrera en honkatt på?

Hon är koppelkatt så ingen risk att hon friar utan lov, vilket hon inte kommer få 😉

Är det bäst att ta henne nu, 5 månader eller kan jag vänta till januari?

Vissa säger att man ska vänta så länge som möjligt för att kissen ska bli så stor som möjligt och andra tvärtom vad ska man lita på?

MVH Erika :)

Annons:
Randomel93
9/13/18, 10:24 PM
#1

Många kliniker har börjat avstå från att kastrera katter under 6 månaders ålder så vänta åtminstone en månad till :)

koppargaller
9/13/18, 10:24 PM
#2

6 månader är väl det vanligaste?

Randomel93
9/13/18, 10:25 PM
#3

Jag skulle vänta så länge som möjligt sålänge hon inte mår dåligt att vara okastrerad (jobbiga löp, territorial osv) gärna runt 1 års ålder är en bra ålder :)

Uppkatten
9/14/18, 12:07 AM
#4

Om du går ut med din katt på koppelpromenader så bör du kastrera henne omgående. Att katter tar sig ur selen är tyvärr en mycket vanlig orsak till att katter hamnar ute på vift, och då är det lätt hänt att katten träffar på en partner där ute. Det är inte heller ovanligt att katter kommer lösa ute av andra orsaker, t ex att katten smiter ut genom dörr/fönster, trillar ner från balkong, smiter ur transportburen på väg till veterinären/sommarstugan o s v. Då vill man ju definitivt att katten är kastrerad och id-märkt. Ser inga fördelar alls med att avvakta med kastrering.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
9/14/18, 7:04 AM
#5

Varför vänta? Det är snällare mot katten att få det gjort så tidigt som möjligt. Så från fyra månader är det bästa.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
9/14/18, 9:08 AM
#6

Väntar man "i det längsta" så ökar dessutom risken för felkissnings-beteende i framtiden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
9/14/18, 12:33 PM
#7

Håller med Uppkatten. Det finns ingen anledning att vänta med kastrering nu när kissen har fyllt 4 månader.

Sveriges Veterinärförbund:

"Den 26 januari 2015 fastställde Smådjurssektionens Normgrupp nya rekommendationer angående kastration av katt.

Bakgrund Problemet med oönskade kattungar och därmed en överpopulation av katter delar vi i Sverige med resten av världen. Kastration är en viktig åtgärd för att minska förekomsten av hemlösa katter."

"Normgruppens rekommendation Normgruppen rekommenderar att alla katter som inte är tänkta att användas i avel i normalfallet ska kastreras, och stödjer kastration av katt från lägst fyra månaders ålder (eller tidigare vid särskilda behov)."

http://www.svf.se/sv/Login/?ReturnUrl=%2fen%2fSallskapet%2fSmadjurssektionen%2fNormgruppen%2fNormer-av-medicinsk-karaktar%2fRekommendationer-angaende-kastration-av-katt%2f

Randomel93
9/14/18, 12:35 PM
#8

Man vill ofta att organen ska vara mer välutvecklade än dom är vid fyra månader, jag skulle vänta till sex månader som de flesta veterinärer numera rekommenderar.

[[eskils_]]
9/14/18, 12:42 PM
#9

#8 "de flesta veterinärer"

Menar du att Veterinärförbundet har ändrat uppfattning?

Randomel93
9/14/18, 5:55 PM
#10

Jag menar de flesta veterinär jag varit i kontakt med genom min yrkesgrupp, sen har du rätt i att jag inte vet vad veterinärförbundet säger då det inte handlar om nya bestämmelser, endast vad som föredras bland personal ur ren säkerhetssynpunkt.

ElisabethB
9/14/18, 8:15 PM
#11

Jag rekommenderar att du ringer en veterinär som du har förtroende för och kollar hur tidigt de kastrerar honkatter, kanske kan du boka en tid även om nu din veterinär skulle vilja vänta till 6 månaders ålder. Då kan du också söka ledigt från jobbet i god tid..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Rafflan
9/14/18, 10:17 PM
#12

Jag brukar kastrera vid 6 månaders ålder, ju mindre dem är i kroppen ju större risk är narkosen och mer påfrestade återhämtning. Så ser ingen anledning att kastrera innan 6 månader om det inte finns speciell orsak :)

line84
9/15/18, 11:04 AM
#13

Randomel, du skriver i #3 att vänta så länge som möjligt. I #8 ett halv år?

TS, jag tycker du ska kastrera så fort som möjligt. Jag tror inte att kattens storlek kommer påverkas av en tidig kastrering. Däremot kommer din katt slippa uppleva ett löp, du minskar risken för urinmarkeringar och du får en lyckligare katt :-)

Annons:
KentHjärta
9/25/18, 9:45 PM
#14

Katten på 8 år kom till oss när  han var 6 månader, kastrerades omgående. Katten på 3 år kom till oss runt 2-3 månader (hittekatt!!) och vi fick lov att vänta en månad  efter en check hos veterinären innan hon fick steriliseras.

Har nu en katt på nyligen 4 månader och har bokat den närmaste tiden som fanns som är om 3 veckor då han nästan är 5. Ser ingen anledning till att vänta. Han ska få komma ut i sele så småning om men det väntar jag med tills han är kastrerad.

Upp till toppen
Annons: