00 - Allmänt kattprat

EMS-kod

2018-09-12 17:31 #0 av: Belzebubble

Har funderat på att ställa ut huskatten nästa år och har kikat lite på huskattbevis. 

Kan några duktiga kattmänniskor hjälpa mig med EMS kod? 

Om jag förstår systemet rätt så blir det HCL ns 03 21

Är jag helt ute och cyklar? Jag hade ju kallat honom för vit-grå katt, haha... Han har dock lite brunaktiga fläckar lite här och där också. 

Anmäl
2018-09-12 18:06 #1 av: OberonsMatte

Ja, katten ser ut att vara mönstrad och bicolor, men är han silver, dvs kritvit i pälsen  närmast huden överallt?

Anmäl
2018-09-12 18:33 #2 av: Wijnja

Oj vilka fina färger

Anmäl
2018-09-12 18:44 #3 av: Belzebubble

#1 Jag blir lite osäker och har inte möjlighet att kolla just nu. Men om stråna är gråa hela vägen ner (vilket jag vill minnas att de är) då blir han bara  HCL n 03 21? "n" omfattar då alltså både hans gråa och brunaktiga färg? 

#2 Ja, jag tycker han är supersnygg, så vi får se om andra delar vår åsikt när vi väl vågar oss ut i utställningsvärlden. 

Anmäl
2018-09-14 08:35 #4 av: 19Mikaela93

Jag hade nog skrivit HCL n 03 21 och sen anmält honom till färgbestämning på utställningen :)

Anmäl
2018-09-14 21:15 #5 av: Belzebubble

Så såg det ut, och då är han alltså silver?

Anmäl
2018-09-15 10:05 #6 av: OberonsMatte

#3 Kattens genetiska grundfärg är svart (n), men eftersom han även är mönstrad ändras det helsvarta till olika nyanser  så att mönstret framträder.  Ospecificerat mönster anges som 21.

#5 Ja, är det på de frågade partierna katten är så vit närmast huden, så är han silver (s), svartsilver (ns) i det här fallet.

När jag kollade lite till på bilderna skulle han kanske kunna bedömas ha vitfläcksgraden  harlekin (02) istället för bicolor (03)... 

Att få honom färgbedömd på utställning som #3 föreslog vore nog inte helt fel för att få det rätt.

Anmäl
2018-09-15 12:29 #7 av: Belzebubble

Nu när jag tittade en gång till på skillnad mellan harlekin och bicolor så tror jag nog harlekin är mer rätt.

Jag visste inte att man kunde anmäla till färgbestämning på det sättet, det underlättar! Det ska jag absolut göra. 

Nu ska jag bara bli klok på HUR man ställer ut en katt, för jag tror knappast att man springer runt i ringen med den. ;) 

Tack för all hjälp! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.