Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 776 ggr
Belzebubble
2018-09-12 17:31

EMS-kod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har funderat på att ställa ut huskatten nästa år och har kikat lite på huskattbevis. 

Kan några duktiga kattmänniskor hjälpa mig med EMS kod? 

Om jag förstår systemet rätt så blir det HCL ns 03 21

Är jag helt ute och cyklar? Jag hade ju kallat honom för vit-grå katt, haha… Han har dock lite brunaktiga fläckar lite här och där också. 

Annons:
OberonsMatte
2018-09-12 18:06
#1

Ja, katten ser ut att vara mönstrad och bicolor, men är han silver, dvs kritvit i pälsen  närmast huden överallt?

Sajtvärd Katter iFokus

[Wijnja]
2018-09-12 18:33
#2

Oj vilka fina färger

Belzebubble
2018-09-12 18:44
#3

#1 Jag blir lite osäker och har inte möjlighet att kolla just nu. Men om stråna är gråa hela vägen ner (vilket jag vill minnas att de är) då blir han bara  HCL n 03 21? "n" omfattar då alltså både hans gråa och brunaktiga färg? 

#2 Ja, jag tycker han är supersnygg, så vi får se om andra delar vår åsikt när vi väl vågar oss ut i utställningsvärlden.

19Mikaela93
2018-09-14 08:35
#4

Jag hade nog skrivit HCL n 03 21 och sen anmält honom till färgbestämning på utställningen :)

Belzebubble
2018-09-14 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så såg det ut, och då är han alltså silver?

OberonsMatte
2018-09-15 10:05
#6

#3 Kattens genetiska grundfärg är svart (n), men eftersom han även är mönstrad ändras det helsvarta till olika nyanser  så att mönstret framträder.  Ospecificerat mönster anges som 21.

#5 Ja, är det på de frågade partierna katten är så vit närmast huden, så är han silver (s), svartsilver (ns) i det här fallet.

När jag kollade lite till på bilderna skulle han kanske kunna bedömas ha vitfläcksgraden  harlekin (02) istället för bicolor (03)… 

Att få honom färgbedömd på utställning som #3 föreslog vore nog inte helt fel för att få det rätt.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Belzebubble
2018-09-15 12:29
#7

Nu när jag tittade en gång till på skillnad mellan harlekin och bicolor så tror jag nog harlekin är mer rätt.

Jag visste inte att man kunde anmäla till färgbestämning på det sättet, det underlättar! Det ska jag absolut göra. 

Nu ska jag bara bli klok på HUR man ställer ut en katt, för jag tror knappast att man springer runt i ringen med den. ;) 

Tack för all hjälp!

Björksätter
2018-09-15 15:40
#8

Inte svårt att ställa ut katt men lite förvirrande första gången. Bäst är om du kan få kontakt med någon som ska på samma utställning och som är van som finns som stöd, det underlättar. På en del utställningar bär man själv och visar för domaren och på andra lämnar man katten till en assistent som visar för domaren. Du behöver vara medlem i en kattklubb för att kunna anmäla dig. Katten måste vara registrerad. Vaccinationen måste vara gjord senaste året. Sen behöver du burinredning, det brukar gå att låna om du får kontakt med några utställare. Annars syr du ett själv, inte svårt och ritning finns på nätet, sök på burskynke. Sy ett toaskynke med, det hade jag inte på första utställningen och då gick inte min katt på lådan. Till nästa hade jag ett och då gick hon på lådan. En liten plastlåda kan du köpa på Claes Olsson och ha som toalåda. Eget strö brukar jag ta med för att det ska vara som hemma. På en del utställningar finns strö att få. En puff att vila i behövs med, är katten av det känsligare slaget så är en igloo bra så de kan gömma sig lite. Sen behövs en skål för vatten, gärna en som går att hänga i gallret för att minska risken att den hälls ut. Som sagt inte svårt och rätt kul faktiskt, jag blev positivt överraskad första gången jag ställde ut. Ställer du i Norrköping första gången kan jag bistå med hjälp, bor där. Jag måste utomlands med min nästa gång så vet inte när jag ställer ut eller var.

Upp till toppen
Annons: