Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1331 ggr
Jassemine
9/12/18, 9:34 AM

Stort behov av hjälp!

Hej alla kattälskare, nu ber jag er om all hjälp ni kan tänka er ge, för jag står helt förtvivlad här och undrar hur jag ska göra. Har vridit och vänt på alla tankar och mitt sista hopp är att få hjälp eller tips av er här. Är detta inte okej att posta här, så tar jag bort det, ifall att jag strider mot någon regel. Jag ska försöka att berätta kortfattat, och har ni några frågor får ni gärna skriva till mig, men alla tips, all hjälp och alla råd kommer betyda allt för mig, tack för att du tar sig tid och läser. Jag har tagit över en katt som i sitt förflutna bodde i ett hem där han inte blev omskött, han levde bland soppåsar, hade tovor i pälsen, hans päls var inget emot vad den är nu, han luktade illa och hans allmäntillstånd var dåligt. Ägaren till katten blev erbjuden att sälja katten, eftersom att ägaren uppenbarligen inte kunde ta hand om honom, men ägaren ville inte sälja honom. För att hjälpa honom så blev vi tvungna att ta honom utan ägaren vetskap. Jag förstår nu att det här är helt helt fel och att ni kommer att tycka att det är vansinne, men vad ska man göra när en katt far illa och djurskyddet inte gör något åt saken. Han har nu bott hos mig i flera år, och den föredetta ägaren har inte ansträngt sig för att försöka hitta katten, endast en anmälan om att han är försvunnen har gjorts. Som tidigare nämnt bor han nu hos mig, och jag älskar honom mer än jag någonsin älskat något djur. Han är den allra finaste varelse jag träffat, så godhjärtad, snäll, nyfiken och rolig. Han är mitt allt, och jag kan inte förstå hur någon kan ha behandlat honom illa. Han mår bra nu, pälsen är så fin, han är jätte gosig, äter bra, får röra på sig, vara ute i sele, han lever livet helt enkelt, precis som en katt ska leva. Älskar honom villkorslöst. Problemet är nu att han är chippad, i den förra ägarens namn. Och jag kan inte göra ett ägarbyte då den förra ägaren måste godkänna det (?). Han har även börjat få tandsten på sina tänder, vilket är vanligt för åldern vi den ras han är, och jag vill verkligen inte att han ska få ont eller plågas av tänderna, som han inte gör just nu men är rädd att det kommer att bli värre. Jag kan inte ta honom till veterinären eftersom att han inte är registrerad i mitt namn och då kommer dom ju få reda på att han är, som den förra ägaren anmält som ”försvunnen”. Kan förstå att det låter knäppt, jag har ju inprincip, eller jag har ju en stulen katt, men vad hade ni gjort? Skulle aldrig i mitt liv låta honom få leva ett liv som han inte ska leva, han, som alla andra katter förtjänar ett hem med massvis kärlek, mat, tak över huvudet och mys. Vill även ha en försäkring på honom, för det är så viktigt, men kan inte teckna en försäkring utan att han är chippad, vilket han som sagt är men inte i mitt namn, har inte hans papper eller chipnummer. Så snälla någon, hjälp. VAD kan jag göra, finns det någon som har någon ide. Har ni någon kritik så skriv gärna det. Men finns det kanske någon veterinär här, eller någon som känner någon som kan hjälpa. Det jag tänker är om man kan ta bort hans nuvarande chip och operera in ett nytt? Eller någon som bara kan hjälpa till att kolla/fixa tänderna men som vet bakgrunden till vår situation. Förstår att jag låter som någon tjuv som försöker kattnappa katter och sälja den vidare i Estland typ, men det är verkligen inte så, jag hoppas att någon kan förstå situationen. Jag gör nästan vad som helst. Jag hoppas att ni har förståelse, tack snälla för att du läste. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Annons:
-Aida-
9/12/18, 9:56 AM
#1

Ja.. Tyvärr är detta något du skulle tänkt på redan från början men vad hjälper de att kommentera det nu.
Det jag ser att du kan göra är att erkänna för ägaren att du haft katten och vill göra ett ägarbyte, alternativt få en anmälan på dig i processen.
Eller gå den mörka vägen och säga att du köpte den av en skum person för att försöka undvika anmälan och nu fattat att den kan va dennes stulna katt.

Man vet inte om ägaren vill ha tillbaka den eller inte men oavsett vad så är det denna som äger katten. Ibland räcker inte dom resurser vi har, till att hjälpa djur, tyvärr, det måste gå enligt systemets regler och det drar ut på lidande.

Vet du med säkerhet att den är chippad?
Jag ser inte mycket alternativ i detta läget än att göra saken värre eller erkänna/dra en lögn.

ANM: Denna kommentar har justerats pga olämpligt innehåll/ADM.

Tyst
9/12/18, 10:08 AM
#2

Oj vilken soppa. Som #1 säger, du skulle tänkt på det innan men det hjälper ju inte att skriva det nu. Jag rekommenderar dock att du löser detta snarast, för vad gör du om katten plötsligt blir dödssjuk? Vad gör du om du behöver avliva? 

Förstår verkligen din vilja att få bort katten därifrån när du tog den ochså…

Jag skulle inte ljuga i denna situation utan jag skulle prata med ägaren till katten och erkänna. Det är bara att bita i det sura äpplet liksom. 

ANM: Inlägget har justerats pga olämpligt innehåll. // ADM.

kattöga
9/12/18, 10:23 AM
#3

Jag hoppas att någon med erfarenhet av liknande situationer läser denna tråd och har bra tips och kanske vet hur du kan göra.'

För jag har full förståelse för din förtvivlan!

Själv har jag bara en erfarenhet där en katt självmant dök upp och flyttade in till oss. Hon var ganska svältfödd men inte mager. Hon hade ett fult sår i armhålan men veterinären jag kontaktade ansåg att det troligtvis skulle läka bra ändå, och eftersom jag inte var den rättmätiga ägaren så skulle jag kunna ta katten till veterinären men också få betala kostnaderna.

Nu läkte såret förvånansvärt bra och under tiden letade jag efter ägaren. Fann dem till slut och bad att få ta över katten från dem eftersom den inte mådde bra hos dem. Ägarna gick, tack och lov med på det. Så för vår del gick det lätt.

Kan du gå till ägaren och fråga ifall du får överta katten "om du råkar hitta den"? Och förklara att du tidigare sett att den inte mått bra hos dem, och därför gärna vill ta över katten, eftersom du älskar katter…  Och att du är beredd att leta intensivt efter och efterlysa katten vartän du kan komma på…  (be om foto på  katten som du kan använda vid "efterlysningen"….) Och ev att du tror att du /eller någon vän till dig kanske kan ha sett den nyligen någonstans..

Och om ägaren går med på det, se till att skriva över ägarskapet innan ägaren vet att du har katten hos dig. 

Eller nå't så'nt? 

Kanske inte helt ärligt, men inte direkt så mycket lögn heller..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

micki78
9/12/18, 10:45 AM
#4

Kollar dom ens chip på katten vid undersökningar? Jag har aldrig varit med om att dom kollat mina katters chip i alla fall.

Måste man ha chip på en katt som ska försäkras? om inte kan du ju säga att du är emot främmande föremål på katten.

kattöga
9/12/18, 10:59 AM
#5

Jag tror också att man anses som ägare till katten om man tagit hand om en hittekatt under minst "en viss tid" (vet inte om det är 3 månader eller så). Och du har tagit hand om din katt mycket längre än så. Kolla gärna upp vad som gäller, då det finns en tidigare ägare som kan spåras via chippet.

Jag skulle höra med en veterinär (anonymt kanske) och förklara att du hittat en katt för flera år sedan och vill chippa den. Och om det finns ett tidigare chip, om de då kan ta bort det. För du tror att du vet vem den tidigare ägaren är, men också att den då (för flera år sedan) levde i misär hos den tidigare ägaren….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
9/12/18, 11:03 AM
#6

#4 Nej, jag har inte heller varit med om att de kollat chip när man är hos veterinär!

Så, mitt tips är att åka till veterinär med katten och ID-märka den med en tatuering!  (Eventuellt förklara att det är en hittekatt som du hittat för länge sen men nu vill ha en tatuering ifall den skulle smita nångång.)
Jag misstänker att de inte kollar om det finns ett chip då.

Chippar du, så lär de hitta det tidigare chippet också, när de testar det nya chippet.

Då registrerar du katten i ditt namn och kan ta en försäkring.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Lussan20
9/12/18, 11:11 AM
#7

Ja hittekatter som söker sig nya hem är svårt att hitta ägare till. Jag vet aldrig att på alla mina katter  kollat chip?

Även om du gjorde fel från början har du drivits av kattens bästa. Du vill så väl, men det var kanske fel från början. Denna kattägare har inte letat nog. Men det kan ju finnas en oro för djuret även om den var vanskött, så du kanske ändå ska fråga personen om det kan vara hens katt. Hen kanske inte ens känner igen den nu då den är så fint skött.

Du får tänka och känna efter hur du ska göra. Du kan ju också erbjuda dig att överta katten annars måste hen ta kostnaderna för veterinärbesöken framöver. Jag tror detta löser sig…Förstår dig…Mvh/WL (det var ju bra att du skrev här!)

Belzebubble
9/12/18, 1:10 PM
#8

Alltså, hittegodslagen säger att "föremålet" som hittas övergår i din ägo efter 3 månader. Men då måste du ringa och uppge att du har hittat en katt samt kolla då chipp. Från den tidpunkten börjar 3 månader löpa. Om ägaren får då reda på att du har katten har han en månad på sig att hämta den, annars övergår den till dig. 

Är ni säkra på att katten är chippad och i ägarens namn? Gick katten utan vård så är det kanske så pass att den inte ens är chippad - eller enbart chippad men inte ägarregistrerad.

Behöver katten vård tror jag nog ni kan åka till veterinären och fixa det. Jag har aldrig behövd visa varken min legitimation eller kattens chipp.

trollvilde
9/12/18, 1:20 PM
#9

Har du haft katten i flera år måste man nog anse den som din. I vanliga fall när man hittat en hittat en hemlös katt ( i dåligt skick ?) och gör en polisanmälan brukar äganderätten övergå efter tre månader precis som annat "hittegods". Det är ju inte alltid man kollar om katten är chippad när man "hittat" den. När jag tar någon av mina katter till veterinären kollar de inte om den är chippad och jag tror inte heller att om de kollar att det finns något, går vidare med att kolla vilken katten är registrerad på. Ta du missen till veterinären för du kan alltid hävda att det är en hittekatt som du tagit hand om och är det någon som ska ha dåligt samvete är det väl den fd ägaren som misskötte den!

Uppkatten
9/12/18, 5:25 PM
#10

Katten kan enbart tillfalla upphittaren om en polisanmälan har gjorts och polisen i sin tur har skrivit över katten på upphittaren.

Många veterinärer kollar rutinmässigt (hitte-)katter vad gäller ev. chip, och är katten chipmärkt så har i vart fall jag hört talas om fall där veterinären kontaktat kattens egentliga ägare, trots protester från den som kommit in med katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
9/12/18, 5:36 PM
#11

#10

Men inte kollar man chippet när man kommer in med en katt för undersökning med matte?

Vildkatter kan man förstå för att kolla om det finns en ägare. 

Jag tror det är "ofarligt" för ts att gå på en undersökning med sin katt. Om hon vill försäkra katten däremot vet jag inte hur dom gör, dvs vill sätta in ett chip, eller hur dom nu gör.

Lena
9/12/18, 5:43 PM
#12

Som #10 skriver är det vissa saker som krävs för att en katt ska kunna skrivas över från en ägare till en annan.  Är det vanvårdsärenden måste myndigheterna vara inkopplade och ta beslut om inte ägaren självmant skriver över djuret. Om jag förstått det hela rätt är det här en raskatt. Det gör att det kan bli en annan typ av tvist än om det varit en huskatt. Lagstiftaren ser alltid till det ekonomiska värdet (även om vi inte gör det).  Raskatter är i regel alltid ID-märkta och registrerade, vilket gör att det inte går att smita runt hörnet i den frågan.  Att stjäla en katt är ingen bra lösning på ett problem. Risken är istället stor att man förvärrar situationen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OberonsMatte
9/12/18, 5:49 PM
#13

Hur vet du att katten är id-märkt? Väldigt många id-märkta katter finns inte i något ägarregister, så kolla upp att id-märkningen faktiskt ÄR ägarregistrerad i SKK och/eller Sveraks kattägarregister.

Hur länge har du tagit hand om katten? Är det inte troligt att ägaren kommer propsa på att få tillbaka katten kan du prova att göra en ägarändring per telefon hos DjurId (SKK) om du förklarar situationen. Jag pratade med dem ganska nyligen angående hur ägarändringar görs och då sa de att när det gäller huskatter KAN kan det göras undantag från den vanliga blankett-proceduren. T.ex. om katten levt mer eller mindre som hemlös eller bytt hem många gånger utan att någon riktigt tagit på sig ägaransvaret, eller om registrerad ägare är svår att få tag på. Bekräftelse på att en ägarändring gjorts kommer dock skickas även till tidigare ägare.

Den mindre kliniken jag går till har läst av och kontrollerat att mina katters id-märkningar stämmer med det jag uppgivit, men det görs ju ingen koll om id-märkningen är ägarregistrerad eller inte. Vill du undvika det är det ju bara att säga att katten inte är id-märkt. Katter behöver inte vara id-märkta för att veterinärvårdsförsäkras.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Lena
9/12/18, 5:50 PM
#14

Jag har tagit bort vissa formuleringar i två inlägg som föreslår saker som är ett brott mot Djurskyddslagen. Det är inte okey att bryta mot lagen och inget vi kan se mellan fingrarna på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
9/12/18, 6:34 PM
#15

#11 Självklart ska en veterinär alltid kolla så att man kommer in med "rätt" katt och inte med någon annans katt. Vore ju olyckligt om man - som veterinär - behandlar "fel" katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
9/12/18, 8:23 PM
#16

Rätta mig om jag har fel? Du har alltså snott en raskatt(?), som ägaren inte ville sälja till dig. Du vet att ägaren har efterlyst katten och du har aldrig ens anmält den som upphittad? Du har hållt den inomhus i flera år och inte gått till veterinären en ända gång men nu börjat katten få problem med tänderna. För det första borde du förstå att man inte får själa andras saker. Hur skulle de kännas för dig om nån snodde din katt och höll den dold? För det andra hade du även kunnat ta bilder att skicka till Länstyrelsen för vanvård om katten bodde som du påstår. Gjort det rätt från början. Att stjäla en raskatt som är värt mer pengar än huskatt kan stå dig dyrt. Man kan INTE operera ut ID-chipet och byta ut det. Ingen veterinär skulle ens göra det. Om katten behöver vård så måste du ge den vård. Säger du tex att de inte ska kolla ID- märkning vid undersökning hoppas jag de blir misstänksamma

Rafflan
9/12/18, 11:54 PM
#17

Förstår inte varför ni stal katten? om den levde i ett dåligt hem hade en anmälan till länsstyrelsen räckt, och sedan får ägaren oftast tid på sig att åtgärda felen efter kontrollen om den levde så dåligt som du beskriver. 

Nu har du inget val, du måste ta katten till veterinären då tandproblem är otroligt smärtsamt och ett lidande för katten.

HopeForTheo
9/13/18, 12:58 AM
#18

Har en bekant som gjort exakt samma sak som dig, förra ägaren skötte inte katten, den var skygg, mager och tovig, levde ett rent helvete hemma. Katten började söka sig mer och mer till min bekant, och förra ägaren brydde sig inte om vart katten tog vägen. Dock ville hon inte sälja katten till min bekant ändå, det var en raskatt som ägaren ville ta ungar på (antagligen för att tjäna "lätta" pengar). Det slutade med att min bekant "stal" katten, gav den ett bra hem och massor av kärlek, katten blev helt underbar på alla sätt och vis. Det kanske är samma sak för er del? Förra ägaren kanske ville tjäna lite lätta pengar, och ville ta kattungar på katten trots att hon inte ville sköta om den direkt. Om katten nu är till åldern så går det ju inte att ta ungar, och då kanske det blir lättare att ta över den. Eller så tar du helt enkelt med katten till vet, och hoppas på det bästa. Skulle chippet upptäckas så förklarar du bara att katten flyttat inn till er för flera år sedan, och att du antog att katten var hemlös för att den var i så extremt dåligt skick, du kan ju även säga att du annonserade ut om att du hittat katten, utan svar.

micki78
9/13/18, 11:17 AM
#19

#15

Det kanske kan tyckas men jag har aldrig varit med om att någon veterinär klinik kollat mina katters chip eller tatuering. Jag har varit på stockholms största klink för både undersökning och operation men ingen kollade chippet. Jag har varit på mindre lokala veterinärkliniker, ingen har kollat mina katter chips, någonsin. Dom bad mig uppge mitt personnummer vid varje tillfälle och det var allt.

Rafflan
9/13/18, 8:59 PM
#20

#19 märkningen är kattens id:nr, därför ska den egentligen finnas i journalen för att garantera att det är rätt katt, och hört att i ovanliga fall kan försäkringsbolagen kräva att märkningen finns med så att du inte åker inte med "missan" och låsas att det är "katja" för att utnyttja katjas försäkring på fel katt. 
Vanligare bland hundar om man tex har 3 svarta labradorer så ska veterinären kunna bevisa att man vart inne med "rätt hund" till försäkringsbolaget.

Annons:
Lussan20
9/14/18, 7:21 AM
#21

Gjort är gjort nu gäller det katten, att den får vård.

Att tro att den gamla ägaren vill betala för vård nu, det kan man nog glömma då den var i dåligt skick då den bytte ägare.(oavsett hur)

Man får väl gå dit, se vad som sker, tror inte så många går och ger en katt dyr vård, om det inte är ens egen?

Värre kanske det blir vid en avlivning? För då måste man nog kolla chip mm.Så man inte lämnar in någon annans katt, men det känns också långsökt? Det är långt från billigt heller!

Men får man en veterinär som behandlar nu och man säger att det är en hittekatt, hur länge man haft den så kanske man kan, få ett chip eller undersöka om det finns ett?

Du får helt sätta dig över den risken. Finns inte så mycket att välja på nu.

Skulle man finna ett chip med ägare så ta alla räkningar med dig och fråga om ägaren om Hen vill ha tillbaka katten löser ut alla räkningar.

Ha i så fall alla räkningar kvar.

Så det kan bli. Ja det var en tanke för alla som förbarmar sig över lösspringande katter. Det satt en lapp här, en katt som försvunnit vid huvudgatan. En stor 4 filig väg? Hur kan man släppa ut en katt där?

Man har ansvar som kattägare….Mvh/WL

Tyst
9/17/18, 12:32 PM
#22

Angående chipkoll. 
Jag har pga olycksfågel och kaosdrottning till kattunge varit hos veterinären ett gäng gånger nu. Skulle säga att de i 80% av fallen kollade chip. 
De kollade aldrig gamla katten, och jag har därför frågat. Tydligen kollar de oftare numera.

micki78
9/18/18, 4:50 PM
#23

#22

Ja det är tydligen olika det där. Jag har också varit många gånger hos vet, på olika kliniker med olika katter men aldrig har dom kollat chippet. Men det är ju bra om dom gör det, det skadar ju inte lixom.

Hur har det gått för dig #0 kommit på någon lösning?

kantarellstuvning
9/18/18, 8:34 PM
#24

Hej! Har varit mycket hos veterinär med både hund och katt. Har aldrig varit med om att de kontrollerar chip på någon djurklinik, liten som stor. Så gällande tandvård hade jag åkt in och gett min katt hjälp. Det andra vet jag inte, svår situation du är i!

ElisabethB
9/18/18, 8:34 PM
#25

Oavsett om veterinären kommer att kontrollera id-märkning eller ej, så behöver den vård snarast möjligt! Du får helt enkelt ta risken. Men, varför du stal katten istället för att anmäla ägaren förstår jag inte. En anmälan hade räckt om katten bodde som du skriver.. Rätta mig om jag har fel, men katten har sedan den kom till dig hållits gömd och har inte blivit vaccinerad mm..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Aleya
9/21/18, 9:22 PM
#26

Man ska aldrig stjäla ett djur. Inte ens om dom börjar komma och gå hemma hos en själv. Vet man vem ägaren är så ska man kontakta och säga: katten är här. Då blir det en större chans att ägaren inser att katten har flyttat och alla är nöjda och glada och man slipper oro som denna. Men du kan inte hålla på att strunta i att ge katten vård för att du är rädd att du ska bli hittad. Och skulle kattens ägare du tog den från bli kontaktad får det väl bli en senare huvudvärk

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ElisabethB
9/21/18, 9:28 PM
#27

Förresten, vart har ts tagit vägen? Det är bara första inlägget som ts har skrivit. Bara undrar..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Lena
9/22/18, 12:18 PM
#28

#27 Jag har skickat PM till TS och bett henne läsa tråden samt svara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: