06 - Kattstatus & Djurskyddsfrågor

VARNING "Städfirma Falk"

2018-09-11 20:25 #0 av: vendelay

En person som jag känner har personligen berättat detta för mig efter att hen råkade ut för detta. Det är alltså inte jag som har råkat ut för det men personen har ingen anledning att ljuga om det och jag upplevde personen som trovärdig.

Personen skulle resa bort och googlade på "kattvakt" och hamnade på denna sida:

http://www.stadfirmafalk.se/ (under fliken "privat" och "kattpassning Stockholm")

Hen kontaktade firman och fick veta att de hade en ledig kattvakt som kom dit för att få nycklar osv. Det första personen reagerade på var att kattvakten inte verkade ha med företaget att göra och absolut skulle ha betalt kontant. Personen ville ha faktura och bevis på F-skattsedel och berättade det men skulle resa bort och hade inget alternativ till kattvakt (vi behöver INTE diskutera den delen). Dagen innan resan ringer kattvakten och frågar om när de ska få personens nycklar, som de ju redan fått...

Så åkte personen bort och första dagarna verkade allt okej men sedan fick personen en känsla av att allt inte stod helt rätt till och bad kattvakten att skicka en bild för att bevisa att kattvakten varit i hemmet. Då visar det sig att kattvakten varit sjuk i två-tre (minns inte vilket) dagar men varken meddelat ägaren eller fixat med en annan kattvakt. Personen, ägaren, befann sig i ett helt annat land och skulle komma hem först om 4 dagar. Tack och lov löste sig de sista dagarna.

Personen var, av uppenbara skäl, upprörd och ville inte betala för kattvaktandet. Det behövde hen inte heller göra eftersom det inte fanns något företag att betala till???

Moral of the story: KOLLA NOGA UPP KATTVAKTEN. Tveka inte att vara extra jobbig och kräva bevis på att kattvakten faktiskt är där. Om det är ett riktigt företag som faktiskt jobbar med sånt så är de vana vid att folk bryr sig om sina katter, och att kräva bevis är faktiskt helt okej. Det är liv det handlar om.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-11 20:28 #1 av: MonicaLagerquist

Aldrig att jag skulle lämna hus och djur till någon jag inte kände. Inga försäkringar lär ju gälla om man kommer hem till ett länsat hem utan en skymt av några djur. Man har ju själv lämnat ut nycklarna,

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-09-11 20:35 #2 av: vendelay

#1 Jag håller med men samtidigt vet jag att det finns företag som är bra på det de gör. Jag vågar inte skriva några namn pga vet ej om det är tillåtet att göra reklam men finns ett företag i Stockholm och ett i Malmö där jag är så säker som det går att bli på att de faktiskt är seriösa (alltså, tar hand om katterna och inte stjäl grejer haha).

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-11 21:05 #3 av: GIKmio

Jag är själv inom lokalvårdsbranschen. Jag har aldrig hört talats om en städfirma som vaktar husdjur..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-11 21:44 #4 av: vendelay

#3 Finns minst ett till företag i Stockholm som jag känner till. Finns säkert fler om en letar.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-11 21:48 #5 av: GIKmio

Det låter för mig konstigt.. Vårt jobb är att hålla rent och skapa en hälsosam miljö att vistas i.. Hundar och katter med mera får andra sköta om..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-11 21:55 #6 av: Stallmima

Om en firma inte gjort sitt jobb att vara just katt/hundvakt så är en anmälan till LS mycket befogad!  Är det så allvarligt att "vakten" inte hört av sig vid sjukdom är det synnerligen grovt. Skrevs det något kontrakt?

Anmäl
2018-09-11 23:24 #7 av: vendelay

#5 Du, det låter nog konstigt för de flesta människor med hjärna Tyst

#6 Jag är osäker på kontrakt men anmälan är gjord, så vitt jag vet.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-09-12 01:49 #8 av: Rafflan

#6 om du med LS menar länsstyrelsen är det ju ägaren som åker på "smällen" om man anmäler, då det är ägarens ansvar att se till att en pålitlig person vaktar katten när man åker bort.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.