Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 828 ggr
ElisabethB
2018-09-10 21:29

Foderbyte - söker råd och tips..

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska lägga upp bytet från torrfoder och blötmat till att mina pojkar bara ska äta blötmat. De är födda någon gång under mars/april 2018 och just nu äter de Royal Canin Kitten torrfoder och Bozita blötmat då de fick den maten på katthemmet. Men hur ska jag lägga upp bytet, ska jag börja med att öka mängden blötmat innan jag minskar på torrfodret för att så småningom ta bort torrfodret helt? De växer ju fortfarande, så jag vill att de ska ha tillräckligt med mat för att växa som de ska… Tack på förhand för hjälpen!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
MonicaLagerquist
2018-09-11 07:36
#1

Eftersom att de redan är vana vid blötmat skulle jag bara fasa ut torrfodret och öka på blötmaten. Ge de så mycket blötmat de vill ha. Håll koll på vikten så att de inte blir tok tjocka .Sen efter kastrationen är det ännu viktigare att ha koll på vikten.

Stolt ägare till fem La permer

Siggebus
2018-09-11 20:31
#2

Jag hade absolut gjort likadant som #1
 Man ser ju om de tunnar ut - då ökar man och tvärt om. 
Jag bryr mig inte ett dugg om rekommendationerna som står på burkarna - skulle jag gett så mycket som där står så hade min kisse rullat fram!

ElisabethB
2018-09-11 20:37
#3

Tusen tack för svaren! Tänkte att jag skriver och frågar eftersom foderbyte är inget jag är speciellt van och bekväm med, men det känns konstigt och skumt att ge katterna torrfoder av någon anledning..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Siggebus
2018-09-12 05:35
#4

#3
Glömde ju skriva att Bozita blötmat är jättebra mat - inga onödiga tillsatser som i många andra men Mjau burkmat är likvärdigt och finns ju i vanliga affärer.
 Har dock för mig att Mjau i tetrapack med sås innehåller spannmålmen är inte säker. Jag köper alltid burkmaten. 🙂

Upp till toppen
Annons: