Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1111 ggr
kattöga
9/8/18, 1:37 PM

Det blir Djurens parti i år, för mig

Lite OT - om det inte passar med detta inlägg här, så ta gärna bort det.

Jag har velat länge. Mycket länge. Men när jag hittade Djurens parti fann jag det parti jag vill rösta på. Det blir min signal till Sverige, att jag vill att djurens rätt ska lyftas till en högre nivå.
Allt i media handlar om de största partierna - men varför inte försöka lyfta även andra partier så att också de kommer till tals? De partier som syns i media är ju inte de enda, vilket man kan tro (och kanske många gör?). Jag vill få fart på debatten genom att få in fler infallsvinklar, synpunkter och programpunkter.

Om man, som jag, inte vet vilket parti man ska rösta på i årets val, och om man vill värna om våra djur, tamdjur som de "vilda" i vår natur, varför inte signalera detta?

Man behöver ju inte stå för precis allt de vill - men hur många av de större partierna har ett program som väljarna håller med i allt?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[Stoffe.]
9/8/18, 2:09 PM
#1

Det är en massa partier som man kan rösta på media, har skrivit om flera okända partier och även om djurens parti. 

Plusartikel om djurens partiet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvA5x6/partiets-mal-aldrig-mer-biff-pa-bordet/promo

Dom liksom många andra småpartier har svårt att nå riksdagen eller kommun och landstinget. Media väljer rikta in sig på dom partier som har störst chans att ta sig in i kommunen, landstinget eller riksdagen. 

Förra året fick dom 101 röster till Kommunvalet i Linköping vilket inte räckte.

kattöga
9/8/18, 2:13 PM
#2

#1 Jag har inte följt media tillräckligt och har inte sett dem nämnas. Men det är just det, att så många inte syns eller uppmärksammas och får därför inte röster i tillräcklig mängd.

Jag är inte vegetarian (längre) och inte vegan, men vill ändå signalera vad jag vill ska vara viktigt (= djurens livssituation och rätt) i vår partipolitik - utöver de "klassiska frågorna".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
9/8/18, 2:25 PM
#3

Vill ni se hur partierna ställer sig i djurfrågor:

https://www.djurensratt.se/val2018/vad-vill-partierna

Granskning av partiernas djurpolitik sedan förra valet visar att V och Miljöpartiet är bäst:

https://www.djurensratt.se/val2018/granskning2014-2018

En röst på någon av dessa är antagligen bättre för djuren, än på ett parti som inte kommer att klara 4 %-spärren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
9/8/18, 2:37 PM
#4

Det blir en bortkastad röst. Bättre att rösta på ett parti som kan komma in o sedan påverka de riksdagsledamöter som kommer in.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
9/8/18, 2:53 PM
#5

#3- #4 så kan man också se på det. Och ni har en poäng!

Men samtidigt så leder det ju till att enbart de stora etablerade partierna växer, medan de andra inte får draghjälp genom vårt röstande. De får ju mindre (eller ingen?) uppmärksamhet och får svårt att etablera sig…

Hur som helst, vad man än röstar på, så önskar jag att alla kunde se viktigheten i hur våra djur har det i Sverige - och i världen.  😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
9/8/18, 2:55 PM
#6

#5 Jag förstår hur du ser på det. Också jag tänker på djuren.

Men hellre rösta ett parti som verkligen kan göra något än ett aldrig så bra utan inflytande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vallhund
9/8/18, 3:00 PM
#7

#5 För mig o många andra är det viktigaste i detta val att SD inte kommer i närheten av regeringsmakten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Stoffe.]
9/8/18, 3:03 PM
#8

#2 Dom är ett parti som inte har lagt en budget, det finns heller ingen politik förutom att dom vill hjälpa djuren. Väljarna vill ha mer än så. Ska dom sitta i en kommun måste dom veta hur dom ställer sig till infrastruktur, skolor, jobb och 100 andra saker för att en kommun ska kunna fungera.

Upp till toppen
Annons: