Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1742 ggr
Kedi99
9/8/18, 9:05 AM

Norsk Skogskatt

Har hört folk säga att Norsk Skogskatt inte är en ras, men undrar vad dem kan möjligtvis mena? Enligt sveraks hemsida så är rasen registrerad i både fife och sverak (http://www.sverak.se/kattraser/norsk-skogkatt/)

Annons:
TatsuOni
9/8/18, 9:28 AM
#1

Det heter inte Norsk SkogSkatt utan Norsk Skogkatt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
9/8/18, 9:41 AM
#2

Ja, det är helt enkelt bokstaven "s" som inte hör hemma där, utan rasen heter Norsk Skogkatt, utan extra "s".

Sedan är det ju så att folk ofta lite slarvigt tenderar att kalla "alla" långhåriga/semilånghåriga katter för Norska Skogskatter, och då syftar de på att katten är långhårig, vilket dock i sig inte innebär att katten är av en speciell ras. Även huskatter kan vara långhåriga, det är alltså inget som är specifikt för raskatter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kedi99
9/8/18, 12:28 PM
#3

Det låter rimligt, tack för svar! :)

Travis D
9/8/18, 3:56 PM
#4

Det är bara tråkiga petiga personer som absolut ska rätta stavningen, norsk skogkatt istället för norsk skogskatt.😉

vallhund
9/8/18, 5:11 PM
#5

#4 Hur skall man hitta information om en ras genom att googla om man inte stavar rasen rätt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kattöga
9/8/18, 5:49 PM
#6

#5 Det går ganska bra, Google och andra sökmotorer har bra "fantasi", de söker lite bredare än enbart det skrivna… : Norsk skogskatt på Google sök

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Travis D
9/8/18, 6:51 PM
#7

#5 man kommer oavsett till norsk skogkatt oavsett om man stavar med S eller inte :)

OberonsMatte
9/8/18, 6:59 PM
#8

#4 Det är inte tråkigt och petigt att använda rätt benämning för en specifik registrerad kattras istället för det försvenskade namn som huskattuppfödare helt felaktigt använder för långhåriga huskatter. En Norsk skogkatt har ALLTID stamtavla. En långhårig katt UTAN stamtavla är en långhårig huskatt.

Norsk skogkatt har norskt ursprung och har fått behålla sitt norska namn (med  norsk stavning) även i Sverige. Internationella benämningen på rasen är Norwegian Forest Cat (NFO).

Sajtvärd Katter iFokus

Travis D
9/8/18, 7:50 PM
#9

#8 att rätta någon med ett S är bara dumt och petigt =) ingen uppskattar det utan det tolkas bara jobbigt. Egentligen så bryr man sig ju inte om hur det stavas. Alla fattar vad man menar =)

MonicaLagerquist
9/8/18, 7:56 PM
#10

#4 så om din lärare i engelska sätter en röd bock i kanten när du stavar fel är hon/ han tråkig och petig.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
9/8/18, 7:58 PM
#11

#10 min engelska lärare hör inte hit =) Det handlar om att folk rättar stavfel, när ingen egentligen bryr sig. Det är inte så att det blir fred på jorden p.g.a ett S =)

MonicaLagerquist
9/8/18, 8:33 PM
#12

#11     Varför är inte all rättstavning viktig?

Rätt ska väl vara rätt?

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
9/8/18, 8:39 PM
#13

#9 Eftersom "Skogskatt"/ "Norsk skogskatt" är den vanligaste benämningen för långhårig huskatt är det väl  snarare konstigt om man tror att det är en registrerad raskatt med stamtavla som avses?

Att göra skillnad på skogskatt och Norsk skogkatt handlar inte om att rätta stavfel. Det handlar om att respektera ansvarsfull och omsorgsfull registrerad avel och inte jämställa den med huskattavel som värderar katter efter utseende och pälslängd.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Belzebubble
9/9/18, 10:10 AM
#14

Jag tycker man ska rätta stavningen just på grund av som OberonsMatte nämner. Jag har själv en "norsk skogskatt" enligt självutnämnda experter. Rasen heter norsk skogkatt. 

Däremot är mångas sätt att rätta det på gränsen till otrevligt. "Finns ingen ras som heter norsk skogskatt" låter enligt mig sjukt aggressivt. "Rasnamnet stavas norsk skogkatt och inte skogSkatt" och genast tror jag människor som inte har koll begriper det bättre…

Icewolf88
9/9/18, 2:07 PM
#15

Jag vet att det heter skogkatt och inte skogskatt. Men jag har alltid tyckt att skogskatt låter bättre. Men använder alltid det rätta uttalet bland folk.

OberonsMatte
9/9/18, 2:19 PM
#16

#15 Att "skogkatt" inte låter rätt på svenska beror på att rasnamnet är norskt. Norska och svenska har många likheter och det är därför många vill försvenska namnet, men att kalla en Norsk skogkatt för "skogskatt" är lika fel som att kalla  Ragdoll för Ragsdoll.

Sajtvärd Katter iFokus

Travis D
9/10/18, 9:57 AM
#17

#16 inte riktigt.

MonicaLagerquist
9/10/18, 11:31 AM
#18

#17     Varför inte felstavning som felstavning

Stolt ägare till fem La permer

Lona
9/11/18, 5:14 PM
#19

#17, Det är ju inte så att "ingen bryr sig", bara att läsa här i tråden. Skulle du tycka att det var helt ok om någon kallade Nysve för "nordsvenk" eller ""nordsvensks"?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
9/11/18, 5:28 PM
#20

#19 om någon sa Nordsvenk eller Nordsvensks så skulle jag ju anta att dom råkat stava fel jag skulle ju inte göra 15 inlägg om att det är fel ;)

Annons:
ElisabethB
9/11/18, 8:16 PM
#21

I just fallet med "Norsk skogskatt" och Norsk skogkatt är det precis som Oberonsmatte skrivit som regel två olika sorters katt som avses och då blir det där lilla s-et mer än bara en bokstav. Däremot om någon hade kallat min Norska fjordhäst för t.ex. Norsk fjordshäst hade jag inte brytt mig om det, då det då "bara" hade varit en felstavning.. Men vissa har en del att jobba på med tanke på hur de uttrycker sig om det här s-et..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: