Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1106 ggr
johanna95
2018-09-06 15:11

Dräktig katt, när kommer ungarna?

Hej! Har för ungefär 3 veckor sedan adopterat en avlivningshotad kattflicka som levt i total misär hela sitt liv och ungefär 2 dagar efter jag fick hem henne började jag misstänka att hon var dräktig då hon hade s.k hallontuttar och stor mage. Vi har gjort ett försök att ta henne till veterinär för att kolla upp det men då hon var så rädd för människor fortfarande så veterinären inte kunde göra en undersökning utan lugnande som kan skada eventuella kattungar så rekommenderade veterinären att vi skulle ta hem henne igen och se om det kommer några kattungar. Men vet sa att hon mest troligt är dräktig genom hur hon ser ut. De senaste dagarna har hon blivit väldigt gosig och hon har varit rädd för alla människor innan och sprungit så fort vi tittat på henne nästan och även blivit rätt rund och magen ser spänd ut och hon sover lite mer än innan. Hennes tissar börjar se lite mjölkfyllda ut, vill inte känna på magen då det kanske skadar ungarna. (Äter, dricker och går på lådan som hon ska) Och nu till frågan, ungefär när tror ni att det börjar bli dags? Skulle även behöva tips på hur jag kan få henne att öka lite i vikt då jag tycker att hon är lite smal. Har gått över till foder för kattungar enligt rekommendation från vet men tycker inte att hon lägger på sig avsevärt förutom just på magen. Tacksam för all hjälp jag kan få! Självklart kommer vi boka en kastrering så fort som möjligt.

Annons:
[[eskils_]]
2018-09-06 15:16
#1

Svårt för oss här att bedöma när ungarna kommer. Det är nog bara veterinären och fd ägaren som kan uttala sig om det.

Hur bodde hon förut, var det hos en kattsamlare? Inomhus eller i en kattkoloni utomhus? Vem hade lämnat in henne för avlivning?

johanna95
2018-09-06 15:22
#2

Kunde nästan tänka mig det, men det är värt att prova iallafall och se om någon har liknande erfarenheter och vågar ge en gissning. Ja, det var tyvärr en kattsamlare. Hon bodde i en liten typ hundgård på ungefär 18 kvadrat Utan några klättringsmöjligheter tillsammans med 18 andra katter samt att personen hade ytterligare 5 katter i sin källare. länsstyrelsen hade varit ut där och ett katthem hoppade in för att rädda katterna.

[[eskils_]]
2018-09-06 15:32
#3

Tack och lov för katthem som räddar utsatta små missar! De borde få ekonomiskt stöd från kommunen allihop, och medalj! 🏆

Tyst
2018-09-06 15:54
#4

Vilken tur katten hade som fick komma till dig!

Jag har ingen erfarenhet av dräktiga katter och så men jag vet att det är viktigt att kattmamman ges en bra dräktighetskost. Är säker på att du kommer få ett gäng bra svar om just dräktiga katter och dess kost men ville bara nämna att det är en väldigt viktig del (iom att du sade att hon är smal). 

Lycka till!

Rafflan
2018-09-07 03:54
#5

Läs på om dräktighet och förlossning hos katt, där brukar det stå vilka symtom man kan hålla koll på i slutet av dräktigheten, vid vilka symtom man kan misstänka att något är fel och bör söka veterinär. 
Läs även på hur en normal förlossning går till och vad du själv behöver ha hemma och kan göra om det skulle bli något problem.

Ett stort + är ju om du känner en kattuppfödare med mycket erfarenhet som kan finnas där som stöd/"mentor" och kanske t.o.m vara hemma hos er när det är dags :)

annzoo
2018-09-07 12:22
#6

När upplevde du att de började sparka? De börjar sparka ca 2 v innan förlossningen. Man behöver inte känna på magen utan man ser sparkarna.

Annons:
Björksätter
2018-09-07 15:06
#7

Testa om hon vill äta mush färskfoder. Det är högt näringsinnehåll och lätt för kroppen att tillgodogöra sig.

Lena
2018-09-09 10:11
#8

Skulle misstänka att det inte dröjer så länge innan ungarna kommer.  Just att hon blivit mera gosig brukar vara ett tecken. Om du inte gjort det ännu - inred en stor låda typ flyttkartong med handdukar i botten och en gör en mindre ingång  i överkanten. Ungarna behöver ligga på en plats skyddad för dagsljus första tiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johanna95
2018-09-14 23:26
#9

Nu är bebisarna här! Allting gick jättebra och nu har vi fem små liv här 😍

MonicaLagerquist
2018-09-15 07:11
#10

Grattis

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
2018-09-15 22:31
#11

Grattis lägg gärna upp bilder 😃

Tyst
2018-09-17 12:23
#12

Åh gratulerar! 😍

johanna95
2018-09-17 16:22
#13

Här ligger dom och myser 😍

Annons:
serenas
2018-09-18 20:28
#14

Välkomna till världen. Skönt att dom fick födas i trygg miljö.

johanna95
2018-09-21 16:37
#15
kattöga
2018-09-21 16:59
#16

Tråkigt att Apple börjat med HEIC… för jag kan inte se HEIC-bilder. 
Eller, tråkigt att inte Microsoft har hunnit med och sett till att vi Windowsanvändare kan se på så'na bilder.

(Det går att se dem om man tittar på dem i OneDrive eller Google Drive, sägs det, men jag har ingen lust att spara ner en massa bilder i min laptop från forum.)

Men jag är övertygad om att de är ljuvliga, de nya små liven! Kattungarna alltså! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: