Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1512 ggr
Camio72
9/6/18, 10:38 AM

Vilka raser kan min hittekatt vara blandning av?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Tog hand om min katt då han fångats in 12 veckor gammal. Hade inte haft någon mänsklig kontakt innan. Jag vet inte vilken ras mamman eller pappan är. Till temperamentet är han lugn, pratar mycket och vill helst av allt vara ute hela tiden. Har någon en gissning vilken/vilka raser som kan finnas med i hans gener😃?

Annons:
kalindas
9/6/18, 10:47 AM
#1

Är omöjligt att säga. Skulle gissa att båda föräldrarna är huskatter och de bär bevisligen på långhårsanlag, då han är långhårig.

/Elisa

Lussan20
9/6/18, 10:56 AM
#2

Norsk skogskatt, Ragdoll, kanske båda föräldrarna är renrasiga. Den är väldigt vacker och fint pälsad. En skönhet! Mvh/WL

vendelay
9/6/18, 11:10 AM
#3

Risken att föräldrarna är raskatter är minimal, varför skulle honan i så fall föda ute? Alltså kan vi med största sannolikhet säga att föräldrarna är huskatter vilket gör din stiliga kisse till en supersnygg huskatt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MonicaLagerquist
9/6/18, 11:23 AM
#4

Till 100% säker på att de är huskatter..Raskatter föder inte sina ungar ute.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
9/6/18, 11:27 AM
#5

Jo då, raskatter parar sig ute också. Jag arbetade med vilda katter i en förening och det fanns raskatter i blandning där också. Sällan långhårskatter inte har renrasigt påbrå. Men jag gissade som sagt och ser man på tassarna så liknar den även Perser.

Europén är väl de vanligaste utekatterna, förr sade man ladugårdskatter. Men de blandar sig också om andan faller på.

Såg för 2 år sedan en kattkull där pappan var Siames mamman Europé, det blev Siames blandning , men även gråtigrerade i brunt och grått.

Denna skönhet har nog kanske flera inslag av renrasiga raser…Mvh/WL

Lussan20
9/6/18, 11:32 AM
#6

Om honan är renrasig och är ute så nog kan pappan vara renrasig .Katter lämnar hemmet även som renrasig om de är ute. Min sons Ragdoll gav sig iväg och hamnade till slut på polisstationen, en lustig historia i sig.

Katter kan gå mil för att para sig. Men jag släpper detta. Arbetat 40 år med omplaceringar.

Annons:
[[eskils_]]
9/6/18, 12:49 PM
#7

Gissar också på långhårig huskatt. Möjligen med inblandning av Norsk skogkatt (utan s). 😉

Det torde vara ovanligt att fertila raskatter spatserar omkring fritt ute. Ägarna har säkert bra koll på dem, pga deras ekonomiska värde.

Vore bra om alla huskattägare kunde ha lika bra koll på sina kissar…

kalindas
9/6/18, 12:58 PM
#8

#2
Som övriga säger så är risken för renrasiga katter får huskattungar ute minimal. OM någon skulle parat en renrasig med en huskatt så är det antingen medveten Backyard breeding eller en olycka.
Sen får även huskatter långhåriga avkommor, enda är att långhårsgenen måste finnas på båda sidor. 
I stora inavlade kattbesättningar dyker ofta långhår upp till sist och även defekter som tassar med extra klor.
Bara för man jobbat med hittekatter i 40 år innebär inte det att man kan genetik. Träffat på många som jobbat med hittekatter, som fortfarande inte vet färger och teckningar på katterna de omplacerar och för på det sättet vidare okunskap till nya ägarna! Det finns t.ex. ingen ras som heter Norsk skogskatt…

#0
Din katt är jättefin och du behöver inte tänka på om den är blandras med någon viss ras. Han är helt enkelt en väldigt vacker svart långhårig huskatt. 🙂

/Elisa

Lussan20
9/6/18, 1:25 PM
#9

Ja nu har jag inte påstått att jag har speciell kunskap. Men själv har jag haft en sköldpaddsfärgad honkatt som var halvperser. Hennes mamma blev med ungar ute. Många rasrena katter är ute.

Men utan kunskap om katter är jag inte. Genetiskt så kan bara test visa vilka raser som finns i denna katt. Ingen här, varken du eller jag.

googla gärna på Norsk skogskatt finns fina foto och rasbeskrivningar.

De genetiska anlagen måste finnas hos både far och mor, just det!

MonicaLagerquist
9/6/18, 2:57 PM
#10

#9 Det finns ingen ras som heter Norsk skogskatt.

Stolt ägare till fem La permer

pussgyrka
9/6/18, 3:26 PM
#11

Läste om en uppfödare som lät sin 8-åriga avelshane vara ute  i ett tätbebyggt bostadsområde..får hoppas att det hör till ovanligheterna, men den katten är nog pappa till många blocketkatter.

kalindas
9/6/18, 4:18 PM
#12

#11
Ja, tyvärr finns det en del folk som köpt raskatter och släpper ut dem fertila. 😕
Är man sen registrerad uppfödare och gör så borde sverak, wcf eller annan förening de är med i, ge dem avelsförbud!
I min värld ska ingen katt under sex månader gå ut utan uppsikt eller i sele och släpper man ut katten (oavsett huskatt eller raskatt) ska de vara kastrerade och id-märkta!

/Elisa

MonicaLagerquist
9/6/18, 4:34 PM
#13

#12     Om någon anmäler det så kan det bli et fall för DN. Eftersom att du då bidrar till huskattsavel.Det är du ju som registerad uppfödare förbjuden att göra.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
9/6/18, 4:36 PM
#14

Sen ska man tänka på att andelen raskatter är ca 13 % av Sveriges katter. De flesta av dem är kastrerade sällskapskatter. Det är en försvinnande liten del fertila raskatter i Sverige så att de ställer till det på egen hand är liten.Skulle en raskatt komma lös ute och bli dräktig så hittas den oftast och föder inne så dessa kattungar finns inte ute på egen tass.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
9/6/18, 4:48 PM
#15

#14 Det vore ju önskvärt om raskattuppfödarna kastrerade de ungar som ska säljas som sällskapskatter innan de flyttar till nya ägaren.

MonicaLagerquist
9/6/18, 4:50 PM
#16

#15     Många gör ju det. Ännu bättre skulle det vara om katthemmen gjorde det också.

Stolt ägare till fem La permer

Camio72
9/6/18, 5:40 PM
#17

Var inte meningen att skapa osämja🙏. Han hittades med sin mamma och syskon i Rinkeby. Hans anlag spelar absolut ingen roll egentligen. Har haft raskatter också (Ragdoll). Men jag tycker det är lite spännande med arv och genetik. Kanske framförallt när det kommer till beteende. Vi höll honom som innekatt i ett år. Men han blev mer och mer stressad och ville ut. Började kissa inne överallt..phu… Nu får han vara utekatt istället och mår jättebra med det. Han är både kastrerad och chippad :-)

koppargaller
9/6/18, 7:42 PM
#18

#9 Finns DNA test för katter som visar vilka raser som ingår som är tillförlitliga?

På hundsidan är det väldigt få raser vars DNA är kartlagt.

MonicaLagerquist
9/6/18, 7:46 PM
#19

#18 Nej det finns inga såna tester.

Stolt ägare till fem La permer

Lena
9/6/18, 11:38 PM
#20

Vi rasspekulerar inte i våra huskatter i den här gruppen.  Alla katter utan stamtavla är huskatter helt enkelt. Jag låser tråden då vi inte vill ha denna typ av diskussioner här. Vi höjer inte huskattens status genom att göra den till % av olika raser.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: