Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1171 ggr
linakroger
8/21/18, 12:13 PM

Katt kissar inne

Okej, så det är ett halvår sedan min lille kisse flyttade in hos min familj. 

Han var rumsren när han kom, och kissade aldrig inne. Under vintern lät vi han gå i sele utomhus, och mot våren fick han vara ute längre stunder. Han blev orolig och kissade då för första gången i mina föräldrars säng. 

Vi tänkte inte mer på det, utan lät han vara ute, vilket gjorde att han kissade i deras säng fler gånger. Vi började se sambanden, och stängde dörren till deras rum och lät han bara vara inne. Det gick bra, och vi tränade på att vara korta stunder i sovrummet. 

Nu har han kissat i deras säng flera gånger på en vecka. Vi har tvättat allt, desinfekterat och bytt sovrum. Kattlådan rengörs två gånger per dag, vi har kattsandsmatta och sand han trivs med. Han går på lådan 99 gånger av 100, så vi fattar verkligen inte varför han kissar i sängen. 

Det är inte heller så att han inte hinner. Han kan vara inne i lådan och höra att dörren till sovrummet öppnas och springa dit och kissa, som att han siktar på att göra det. 

Till historien hör att han varken kissar i min eller min systers säng, och vi har gjort analysen att det är för att han sover med oss och ser det som sin säng. 

Han har inte heller kissat i sofforna, men har kissat i gästrummet (något han dock har slutat med nu efter en intensiv ättiksprit-sanering).

Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra? Han är helt underbar, men det är inte hållbart att tvätta hela sängen en gång om dagen.

Annons:
MonicaLagerquist
8/21/18, 12:15 PM
#1

Hur många lådor?

Vad för slags lådor?

Vad för slags sand?

Är han kastrerad?

Stolt ägare till fem La permer

linakroger
8/21/18, 12:19 PM
#2

En låda, vi hade två tidigare men han vägrade gå på den ena så vi tog bort den

Lådor med tak, har testat både med och utan tak men utan något speciellt resultat. Han är en väldigt liten katt, så han har gott om "svängutrymme" i den

EverClean fast acting, cirka 10-15 cm, byter all sand typ varannan månad

Han är kastrerad, i juni, vid fem månaders ålder

Han är en blandras mellan cornish rex och huskatt, om det kan ha något med saken att göra..?

annzoo
8/21/18, 12:52 PM
#3

#2 lite nyfiken på det sista du skrev att om det kan bero på blandningen. Varför tror du det? En katt utan någon speciell rasblandning g kan ha de problemet din katt har. Om det bara är föräldrarnas rum han kissar i så håll de rummet stängt. Har ni fått bort allt han kissat på där? Har kisset tex trängt ner i madrassen och doften är kvar så kan de trigga honom att kissa där igen. Skaffa minst en låda till med klumpbildande sand och minst 15 cm sanddjup. Utan huv eller dörr. Har ni testat feliway i uttaget?

linakroger
8/21/18, 1:19 PM
#4

Nä jag tänkte bara ge så mkt information som möjligt 😅 Har ingen katterfarenhet, så har inte riktigt koll på om ras spelar roll i ev beteendeförändringar Jo vi har dörren dit stängd, men han smiter in och springer direkt för att kissa, det tar ca 30 sekunder så har han tagit sig in, sprungit till sängen, kissat och stuckit. Har har som ett tydligt mål med det hela. Vi har bytt madrasser, madrasskydd, rubbet! Feliway ska jag testa!

linakroger
8/21/18, 1:19 PM
#5

Nä jag tänkte bara ge så mkt information som möjligt 😅 Har ingen katterfarenhet, så har inte riktigt koll på om ras spelar roll i ev beteendeförändringar Jo vi har dörren dit stängd, men han smiter in och springer direkt för att kissa, det tar ca 30 sekunder så har han tagit sig in, sprungit till sängen, kissat och stuckit. Har har som ett tydligt mål med det hela. Vi har bytt madrasser, madrasskydd, rubbet! Feliway ska jag testa!

MonicaLagerquist
8/21/18, 1:28 PM
#6

Har ni bara en katt?Är han som temperamentet som en cornish kanske han saknar en kattkompis.

Är det med eller utan doft på EC kattsanden?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Tyst
8/21/18, 2:58 PM
#7

Jag hade tagit katten till veterinären (efter att ha testat det som tidigare nämnts)
Min förra katt gjorde samma sak när han hade begynnande stuvitproblem. Han kunde göra precis som du beskriver. Satte sig och försökte kissa i lådan, men sprang sedan till ett hörn i mitt sovrum och kissade där i stället. 99/100 gånger kissade han i lådan. Sedan blev det värre.
Ni kan ju testa (om han tillåter) att när han kissar sticka under en liten bit toapapper så han kissar på den. Titta efter om kisset är mörkare ibland, och lukta på pappret, luktar det väldigt mycket fränare ibland kan det vara njurproblem. Detta förutsätter dock att han äter samma mat hela tiden.
Sådana stickprov brukade jag göra med honom.

linakroger
8/21/18, 4:15 PM
#8

#6 Jo, vi har bara en katt. Jag har varit sjukskriven under våren, så jag har varit hemma med honom hela dagarna. Kan såklart hända att han är understimulerad ändå!

Den har "naturlig blandning av örtextrakt inklusive eukalyptus, rosmarin och basilika", som aktiveras först vid kontakt med vätska. Bör jag byta till den utan doft?

linakroger
8/21/18, 4:15 PM
#9

#7 Jättebra tips, tack!!

MonicaLagerquist
8/21/18, 4:16 PM
#10

Men tanke på hur känsliga vissa katter är för dofter så skulle jag helt klart byta til en doftfri Kattsand .

Stolt ägare till fem La permer

linakroger
8/21/18, 4:25 PM
#11

#10 Tror du på EverCleans doftfria? #7 Nu har jag testat honom med pappertestet som du sa och det var ljusgult, verkligen inget konstigt, hur ofta skulle jag testa..?

Tyst
8/22/18, 8:33 AM
#12

#11 Jag brukade försöka att testa en gång om dagen i en vecka åt gången, kanske en gång varannan månad. Såg jag förändringar under veckan kunde jag se om jag behövde försöka få honom dricka mer mm. Ni behöver ju inte göra lika kontinuerligt iom att katten inte har känt njurproblem, ljusgult är ju superbra. 🙂

Ska tillägga att detta är en egenutvecklad metod, absolut inte något en veterinär sagt och därmed inte vetenskapligt korrekt alls. Men det verkar ha funkat ganska bra - min njurkisse som de sade skulle få ett kort liv (de sa att han skulle bli max 10 år) blev 18,5.

Upp till toppen
Annons: