Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1236 ggr
Älskadekatt
2018-08-16 06:58

Min katt är borta, tips???!

Min katt kom hem haltande häromdagen med ett jättesvullet vänsterframben, det hela slutade med att vi åkte till veterinären och det visade sig att det var en varböld och han hade en infektion i kroppen och feber. När vi kom hem så gömde han sig under min säng så jag satt dit mat och vatten sen fick han vara ifred resten av dagen. Dagen där på var allt han ville ut och efter en stunds övervägande släppte vi ut han. Han låg bara i hammocken hela dagen så på kvällen lyfte vi in han för att ge han medecin och mat. Dagen därpå var det samma sak så mamma tog in han på mitt rum (eftersom han oftas dras till mig) och satte för galler, men det hela slutade med att han kissa i sängen vilket inte har hänt sedan han var kattunge. Dagen efter släppte vi ut han och det var samma sak då, han var ute hela dagen på samma ställe och vi tog in han på kvällen, dagen efter bytte han ställe igen, stanna där hela dagen och sen tog vi in han på kvällen. Men i förrgår la han sig under gäststugan där vi inte kommer åt honom så vi bestämde oss att han fick vara där tills han själv ville komma så vi satte ut mat och vatten och la ut en filt. Men igår morse var han borta och vi har inte sett till han sedan dess. Han brukar aldrig gå längre än precis runt tomtgränsen men vi hittar inte honom någonstans… Snälla har någon nått tips? vi har kollat i alla buskar och under bilar och över allt men han är ingenstans… Han betyder verkligen allt för mig och jag är så rädd att något har hänt honom eller att han är död😭😭😭 har liksom haft honom sedan jag var 6 år, snälla någon hjälp!!!

Annons:
Magi-cat
2018-08-16 07:29
#1

Kan han ha gömt sig hos någon granne? Gå runt och fråga, sätt ut lappar och be dem titta i förråd och källare!

Lycka till, hoppas verkligen kisse återfinns snarast! 🐱🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2018-08-16 07:58
#2

Dags att ta hjälp av IDhund låter det som http://idhund.se/ . IDhundar är utbildade på att spåra bortsprungna husdjur, och när det är en katt som mår dåligt börjar det bli akut.

Kolla om det finns något sökekipage i din närhet, och hör av dig till dem och se om de kan komma över och hjälpa er.

För att IDhunden ska kunna jobba så behöver den en "smeller", d v  s något som bär lukt bara av den här katten (t ex en filt som katten har sovit på).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2018-08-16 08:02
#3

Förutom vad jag skrivit ovan: Lägg även ut en annons på http://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-saknad-katt/ samt annonsera på FB-sidor såsom t ex Vi längtar hem. Det brukar även finnas mer lokala FB-sidor där man kan annonsera.

Följ VILSEs söktips noga: http://www.vilse.nu/tips-raad/tips-raad/ 

Det är viktigt att ni verkligen lägger mycket tid och energi på det här nu, så att katten får den hjälp som han behöver. Håller tummarna för er! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Älskadekatt
2018-08-16 10:42
#4

Tack så mycket för hjälpen! Har redan lagt ut på områdets fb sida. Men på id-hunds sida står det att det inte finns några hundar i Skåne län men kollar man på fb finns där två? Någon som vet?

Maria
2018-08-16 10:50
#5

Det är ju inte helt ovanligt att sjuka katter drar sig undan och gömmer sig så leta på de mest omöjliga ställena.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Älskadekatt
2018-08-16 11:17
#6

#1 han är skygg mot människor han inte känner så han gått in till främlingar eller så. Men är påväg att sätta upp lappar nu!

Annons:
[Forest]
2018-08-16 12:33
#7

6, Prata med grannar om att han är borta, även skygga katter (har en själv) kan av ren nyfikenhet råka bli instängd i uthus/garage/hus att han smitit in och sen av ren rädsla ligger han o trycker helt enkelt. Så prata med grannar vet dom inte hur katten ser ut så visa bil om du har annars beskriver du katten pratar om hur han är och ge ut ditt nr. På så viss har vi hjälpt några kissar både våran egna  (instängd i ett uthus) men även andras katter. 😃 Bra att du sätter upp lappar hoppas att han hittas och håll honom inne tills tassen är så pass bra att han kan gå ut 👍

Uppkatten
2018-08-16 16:51
#8

#4 Du kan väl kontakta IDhund över deras FB-sida och fråga om ev. IDhundar i Skåne.  Det utbildas ju nya IDhundar varteftersom och andra faller ifrån, så det kan väl vara idé att kolla med dem och se hur uppdaterad hemsidan är. Du har knappast något att förlora på det. Annars får man höra med det IDhund-ekipage som finns närmast.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Älskadekatt
2018-08-16 21:15
#9

Ingen kisse ännu, kontakta en id hund som fanns i Skåne men fullbokad i 3 v. Fanns en till som jag kontaktat dock är den hunden inte färdigtränad ännu men den söker ändå… Men alltid värt ett försök

Uppkatten
2018-08-16 21:30
#10

Tycker att man borde prioritera din katt eftersom den är skadad….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2018-08-17 12:02
#11

Du har fått många bra råd här. Håller med Uppkatten i #10.

Håller tummarna för att det går bra.

Älskadekatt
2018-08-18 05:31
#12

Mejlade och skrev på fb till den andra hundföraren och ser att hon har läst på Fb men ändå inget svar….. Känner mig så hjälplös just nu, finns inget mer jag kan göra och det enda jag vill är att få hem min lilla älskling😭 Har pratat med alla grannar runt om kring, satt upp lappar, skrivit inlägg i grannverksamheten på fb och letar och kallar hela tiden varje dag. Hoppas på allt att han kommer hem snart..❤️ Tack för alla tips!

Uppkatten
2018-08-18 08:47
#13

Det finns massor du kan göra så ge inte upp! Det är helt normalt att det känns som att leta efter nålen i höstacken, och det kan ta både veckor, månader och ibland t om år innan man hittar sin bortsprungna katt. Men ett intensivt letande nu i början ger ofta ett gott resultat.

Se till att ägna lite extra tid åt att kolla om katten har blivit instängd någonstans av misstag. En instängd katt ligger vanligtvis och trycker och ger sig inte till känna, så leta noga bakom varje sak och i varje vrå. Har ni garage/uthus i närheten som är svåra att söka av ordentligt så ställ in ett fat med tonfisk där över natten. Äter någon av tonfisken så är nästa steg att ta reda på vem som har varit där och ätit.

Ofta hittas katter instängda i utrymmen där man redan har sökt en eller flera gånger. Det gäller alltså att leta och att leta igen. Särskilt viktigt kan det vara att leta igenom grannens garage o s v, särskilt om grannen är bortrest…. då det inte är helt ovanligt att katter tar sig in i grannens garage/bostad när grannen packar bilen. Eller kanske har någon varit och t ex vattnat blommor åt en bortrest granne.

Fortsätt att höra av dig till IDhund-föraren, och berätta att det rör sig om en skadad katt.

Lägg lappar i folks brevlådor, och gör cirkeln som du lappar allt större. Det är många gånger bra om grannarna har en lapp med telefonnummer + bild på katten uppsatt på kylskåpet om katten dyker upp.

Även när du söker utomhus så tänk på att en katt som gömt sig kan bli väldigt liten och osynlig…. Ett bra tips kan vara att söka i mörker och att då ha med sig en ficklampa ut att lysa med, eftersom kattens ögon då kommer att blänka till i mörkret. Kolla ev. utrymmen under uthus, under ev. altaner, i täta buskage o s v med hjälp av ficklampan.

Gå igenom söktipsen på VILSE och se om det finns tips där som du ännu inte har provat eller som du kan prova igen.

Håller tummarna för att kissen snart är hemma igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: