Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1829 ggr
kattis89
8/15/18, 5:53 PM

Två frågor om mat och vatten

Jag ger min katt Mjau våtfoder just nu, inget torrfoder eller så, förutom godis ibland. Hon dricker sällan ur vattenskålarna jag har ställt ut på olika platser. Jag tillsätter oftast vatten i hennes mat, får hon då i sig tillräckligt med vatten?

Min andra fråga är: vad är egentligen bäst av Mjau och Bozita? Eller spelar det egentligen ingen roll vilket man väljer?

Annons:
kattöga
8/15/18, 6:14 PM
#1

Din katt får nog alldeles tillräckligt med vatten. Dels innehåller blötmaten mycket vätska/vatten och dessutom ger du extra vatten i maten.
Så gör vi med våra katter också och jag ser dem aldrig dricka vatten.
(Just nu måste vi, tyvärr, ge veterinärkost i form av torrfoder, så nu ser jag dem dricka vatten också.)

Mjau och Bozita blötmat är likvärdiga och alltså lika bra - troligtvis den bästa blötmaten vi kan hitta här hemma i Sverige. Mjau och Bozita tillverkas av samma företag, dessutom. Skillnaden är i huvudsak att Bozita har lite andra köttsorter jämfört med Mjau.

Så toppenbra att du ger Mjau och/eller Bozita! 👍

Men för säkerhets skull, se alltid till att de har tillgång till fräscht vatten också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
8/15/18, 6:16 PM
#2

Hon får säkert i sig tillräckligt med vatten. Viktigt att hon har fri tillgång till friskt vatten varje dag.

Mjau och Bozita har samma tillverkare, men Bozita lär ha något högre kvalitet. Kanske därför den är dyrare. Har hört att Mjau kan vara svårsmält för katter med känslig mage.

Fridaaaa
8/15/18, 7:20 PM
#3

De två är lika bra blötmatssorter :)  Du  kan ge båda om du vill

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Parlplattan
8/18/18, 7:08 AM
#4

Kan du inte köra med much för katt? De är smidigt . Är som köttbullar men tar ur frysen. Ger olika många beroende på kattens vikt . Har de katten behöver . Och sen ge någon rå liten kyckling vinge att gnaga på för tändernas skull 😊

kattis89
8/31/18, 11:45 PM
#5

Tack så mycket för era svar! Skönt att höra. Jag oroade mig lite när vädret var så varmt. När jag växte upp fick våra katter mest torrfoder, och då drack de ju rätt mycket ur vattenskålen.

Jag har köpt Bozita blötmat nu och börjat fasa in det så smått. Det var extrapris på Bozita i djuraffären, 10 paket för 89 kr :D Det är ju billigare än Mjau i mataffären. Jag tänker att jag ska ge både Mjau och Bozita.

videofotografen
9/1/18, 11:35 AM
#6

För några år sedan hade tidningen Råd & Rön en kattmatstest och då toppade COSHIDA deras test. Finns i några olika varianter och säljs i 2kg påsar på LIDL.

Så jag varvar COSHIDA torrfoder med ICAs kattmat (blötfoder) på 400 grams burkar. Till detta får de mjölk i en skål och vatten i en annan så får de själva välja vad de vill dricka till maten. Jag har sex katter och bor på landet så av dessa sex katter är det två som helst vill ha mjölk, fyra som helst vill ha vatten.

Behöver väl knappast tillägga att samtliga katter är kastrerade/steriliserade, ID-märkta och vaccinerade.

Videofotografen > http://www.videofotografen.com
Elektronikfreak > http://www.elektronikfreak.com
Stoned Records > http://www.stonedrecords.net
Bilder från Öland > http://www.olandturist.com

Annons:
Fridaaaa
9/1/18, 11:57 AM
#7

#6 Ingen pålitlig sida.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

trollvilde
9/1/18, 5:36 PM
#8

#6 vi har nog läst Råd och Rön's test från nr6 2015 väldigt olika. Coshida torrfoder är inte bäst i testet utan ligger i den sämre delen som t.ex friskies och Coop. Bla var proteinkvalitén dålig och har låg halt av taurin. Det bästa var Orijen.

Lavine
9/3/18, 9:38 PM
#9

När jag för några år sedan övergick till att alla katter åt blötmat så slutade samtliga att dricka vatten, men kissade MYCKET mer! Blötmat innehåller mycket vatten. 🙂

Brukar man inte säga att en mus innehåller 70 % vatten och blötmat 80 %?

Upp till toppen
Annons: