Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1578 ggr
FN85
2018-08-13 18:35

Beslutsångest - behålla kattunge...

Har sån grym beslutsångest ang att behålla en kattunge, ena sekunden vill jag och andra inte. Är väl inne i en stressig period i mitt liv och blotta tanken på både behålla eller sälja ger mig ångest!! Känns som det räcker med de två vi har samtidigt som jag vill behålla. Nån som vart i samma situation?? Känns det isf bra efter att ni ändå sålt?

Annons:
Rafflan
2018-08-13 23:43
#1

Fokusera på katten. Har du råd med kastrering, märkning, vaccinering, försäkring, sparpengar vid ev sjukdom/skada, mat, Kattsand och andra tillbehör? har du plats och tid och ork för en till katt i 15-20 år framåt?

Försök fokusera om katten kan få bästa livet hemma hos dig, eller om det bästa för både dig och katten kanske är att sälja katten?

Kan du ge katten ett bra liv och har råd, plats och tid för resten av kattens liv, och vill behålla den så finns det ju inget som hindrar dig :)

MonicaLagerquist
2018-08-14 07:17
#2

Vad var planen inför parningen?

Vanligtvis gör man ju en parning i tanken att behålla något för att gå vidare på.

Sen kan det ju hända att kullen inte motsvarar planen och då får man planera om.

All avel bör vara väl genomtänkt och man bör ha en plan B och en plan C .

Stolt ägare till fem La permer

FN85
2018-08-14 08:29
#3

Problemet är att den uppvisat lite icke-rumsrenhet-beteende. Min stora skräck är katter som förorenar hemmet. Har sett den kissat utanför 3 gånger. Även när den var bajsnödig så började den att pipa, hoppade upp i en säng och började krafsa, hoppade ner å lekte för att sedan gå på lådan 15 min senare. Detta hände en gång till men då gick den och la sig,.Jag rensade lådan på kvällen, på morgonen hade ingen bajsat. Såg däremot han sitta senare på lådan och bajsa. Ingen har någonsin bajsat utanför men beteendet är lite oroväckande….

MonicaLagerquist
2018-08-14 08:41
#4

#3

Hur gammal är katten?
Hur många katter har du?
Är de fertila?

Vad har du i lådan?
Hur många lådor har du?
Vad för slags lådor har du?

Stolt ägare till fem La permer

FN85
2018-08-14 08:48
#5

2 vuxna honor som är fertila och 5 kattungar. Kattungarna är i ett stort rum med 4 lådor. Använder Everclean och städar 4 gånger per dag. En uppfödare jag pratade med som hållt på länge sa att det är svårt och få bort sånt här beteende när det väl börjat. Har väldigt stort hus och är lite orolig att den ska pinka å ev bajsa runt i huset. Har lite svårt att avgränsa då det är öppna stora ytor. Har även en liten son som lyckats pinka på sig i vår soffa, är människopink också något som triggar igång pinkadet?

MonicaLagerquist
2018-08-14 09:06
#6

Det finns ju många olika sorters Everclean

Jag skulle testa en annan finkornig klumpbildande sand.

Vad för slags lådor har du?.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
FN85
2018-08-14 09:10
#7

3 utan huv och en med. Ganska stora. Jag använder finkornig Everclean.

MonicaLagerquist
2018-08-14 09:21
#8

#7     Med eller utan doft?

Stolt ägare till fem La permer

FN85
2018-08-14 10:01
#9

Har både med och utan.

FN85
2018-08-14 10:02
#10

Kan människokiss trigga igång kissande också tror ni? Pojken har ju lyckats pinka på sig i soffan och sin säng. Dock försökt få bort det men känns iaf

Uppkatten
2018-08-14 11:07
#11

#10 Har du provat att ta bort lukten med ättika? Jag vet inte om katter reagerar på människokiss, men jag utesluter det inte. Ättika är vad man brukar använda för att ta bort lukten av kattkiss, så att inte heller katten känner lukten längre, så det är vad jag skulle testa. Använd inte klorin för det verkar "signalera" till katten att "här är det bra att kissa".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2018-08-14 11:12
#12

En annan idé är ju att ha plastad frotté (eller motsvarande) i säng/soffa (det finns ju att använda just när barnen inte är riktigt torra ännu). Då har du visst skydd både mot barnakiss och kattkiss, och får lättare att sanera om olyckan är framme.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

FN85
2018-08-14 11:55
#13

Nä använt ättika men till å med jag känner lukten ändå. Jag tror ju jag inte behåller katten ändå. Det gör otroligt ont att sälja den men förhoppningsvis går det över…

Annons:
MonicaLagerquist
2018-08-14 12:00
#14

#13 Hoppas att du informerar nya ägarna att katten inte är rumsren.

Men innan försäljning bör du kolla upp katten hos en veterinär.Den kan ju vara sjuk.

Stolt ägare till fem La permer

Belzebubble
2018-08-14 14:15
#15

Jag kan tipsa om NATUR-ligt RENT biologisk luktsanerare. Den finns på sprayflaska. Den har varit ovärderlig hemma hos oss och tar bort både fläckar och lukt från hunden och katterna. 

Jag har erfarenhet av två kattugnar. Den ena hade jag för 3 år sen (vuxen katt nu) och den andra är en hittekattunge jag har just nu. Båda har kissat på olika platser i åldern 12-16 veckor. Oftast sängen men även i katträdet. Jag har tolkat det som att katterna är rumsrena men kan inte hålla sig. Vill de gå så hittar de bästa platsen att göra ifrån sig på om kattlådan är för långt bort. Den vuxna katten är helt rumsren, den lilla kattungen har inte haft någon olycka på 3 veckor nu och han är ca 16 veckor. Men då pratar jag om enskilda olyckor där kattungen använder lådan i vanliga fall och plötsligt kissar någon annanstans.

19Mikaela93
2018-08-16 00:10
#16

Håller med #14 här! Viktigt att kolla katten hos veterinär och att informera dom eventuellt blivande ägarna att katten inte är rumsren! Personligen så skulle jag inte sälja vidare en katt som inte var "tip top" så hade sett till att katten var rumsren innan flytt, för annars är det bäddat för problem i nya hemmet (iallafall enligt min erfarenhet). Lycka till iallafall!!

MonicaLagerquist
2018-08-16 07:27
#17

#16

Ja att sälja en katt som kissar på fel ställe utan att upplysa nya ägarna om problemet kan göra att katten får vandra från hem till hem och att det i slut ändan blir en avlivning av katten.

Du som uppfödare måste ta ditt ansvar.

Huskattsuppfödare har samma ansvar  för sina sålda kattungar som registrerade uppfödare vilket många inte tycks tro.

Stolt ägare till fem La permer

[Forest]
2018-08-16 10:24
#18

Jag tänker lite på vem vill köpa en kattunge som inte är rumsren? Jag skulle själv bli besviken om jag inte fått reda på problemet o står med en kattunge som gör sina behov på oönskade ställen. Jag tror dok detta inte är svårt att få bukt på då jag haft ganska många kattungar efter räddat vilda lagårdskattungar vaccin avmaskning o då någon inte alltid gick på lådan då fick man dela upp dom o skaffa flera lådor då vart det bra. Så jag tror rent av att denna kattunge har det för rörigt med andra katter/kattungar där av gör behoven på fel ställen. Skaffa annan sand och fler lådor 2 till så det är närmare till lådan är mitt tips. När det är bukt på detta sälj den att vela behålla eller inte så låter det som att du redan har någ med katter. Är du uppfödare så tror jag fler mer lovande kattunge finns eller kommer. Du har redan fått bra tips av andra lycka till

Upp till toppen
Annons: