Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 687 ggr
FN85
2018-08-13 16:33

Kattunge rumsrenhet...

Har 5 kattungar som nu är 11 veckor. En av dem har vi sett kissa utanför lådan 3 gånger, på en gardin, en tyggrej osv. De är i ett rum med 4 kattlådor. En säng står i rummet som de sovit i, men ju nu såg jag att de även kissat i den, så jag på på ett överkast i satin för en vecka sen. Ingen har kissat sen dess. Kattungen har även vid två tillfällen pipit och krafsat i lådan. (Ibland piper de när de är bajsnödiga) Den krafsade, hoppade över till nästa låda och hoppade sen upp i sängen och krafsade men bajsade inget. Satte den på lådan men den hoppade ur och lekte med sina syskon. 15 min efter ser jag katten sitta å bajsa på lådan. Andra gången det hände var sent en kväll, krafs å pipande och sen upp i sängen. Men gjorde inget men såg ut som den funderade på om sängen var bättre. Den gick sen och la sig och bajsade inte förns på morgonen (i lådan). Ingen har bajsat utanför men detta beteende är lite oroande. Är detta något som kan vara svårt att få ur dem? Om de en gång börjat kissat i sängar. *Oroad*

Annons:
Novachan
2018-08-13 16:42
#1

Hur ofta rensar du lådorna? Vad har du för strö i dem?

FN85
2018-08-13 16:43
#2

4 gånger per dag. Everclean. De gånger han gått och krafsat i sängen så har det i princip vart helt rent.

annzoo
2018-08-13 17:32
#3

Hur var katten i magen? Hård eller normal?

FN85
2018-08-13 18:20
#4

Normal

Uppkatten
2018-08-13 18:43
#5

Tror inte det är någon fara, men det kan vara bra att undvika att ha mattor/tygmaterial på golvet innan katten är stabilt rumsren.  När det gäller äldre katter rekommenderar man ofta att man lägger ett duschdrapperi eller en vaxduk på sängen, så att den blir mindre attraktiv att kissa i, samt att ställa en skål torrfoder där då katter vanligtvis inte vill äta och kissa på samma ställe. Har katterna kissat på textilier/i sängen så är det viktigt att skölja igenom textilierna med ättika så att kisslukten försvinner även för kattens känsliga nos. Annars finns risk att katten fortsätter kissa där.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

FN85
2018-08-13 18:48
#6

Ett problem är att vår lilla son som tränar att vara utan blöja både lyckats kissa i vår säng å i en skinnsoffa, kan det trigga igång kattungen att kissa där om den få gå dit?

Annons:
Upp till toppen
Annons: