Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1417 ggr
carcharodon
8/10/18, 5:00 PM

Banta en katt men inte den andra.

Hej,

Det är så här att jag har en överviktig katt och en som är väldigt slank och bra i hullet. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska få den ena katten att gå ner i vikt, och inte den andra.

De är 8 år gamla båda två, hanen är slank, honan är den som behöver banta.

De äter Orijen Cat & Kitten (torrfoder, som alltid står framme) och får Mjau tetra och Bozita ibland.

Jag har tänkt gå över till bara blötmat många gånger, men de äter så lite av den att jag är tveksam på om det kommer funka. Eller, klart det funkar, bara man är ihärdig och tar bort torrfodret, men då är jag osäker på om den slanka katten får i sig det den behöver, då han tycker väldigt mycket om torrfodret.

Jag har funderat på att sätta torrfoder på något högt ställe, som han bara når, men alla höga ställen har han som sovplats, så det känns fel av mig att sätta mat där… Eller ska jag kanske göra det ändå?

Och honan har ingen jaktinstinkt, så att få henne att leka är nästan omöjligt. Hon är inte intresserad av något annat än att gosa och kanske brottas lite ibland med hanen, eller slänga runt med en leksaksmus. Har försökt lura med henne i lekar, men, det är svårt…

Har någon något bra förslag? Eller jag tar vilka förslag som helst, för jag vill verkligen få ner henne i vikt.

Annons:
Uppkatten
8/10/18, 10:06 PM
#1

Ta bort den fria tillgången till torrfoder och ge varje katt vad den ska ha.  Mät upp "rätt" mängd torrfoder på morgonen, och fördela det i mindre portioner över dagen.

Försök öka på mängden blötmat (och minska mängden torrfoder) eftersom blötmat hjälper katten att gå ner i vikt.

Det finns särskilda foderautomater man kan använda så att katten bara kommer åt sin egen mat och inte kompisens mat, se t ex  https://www.supercat.se/kattmatskalar/microchip-pet-feeder.html

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

carcharodon
8/11/18, 10:27 AM
#2

Tack för svar! Då jag är på jobbet väldigt många timmar om dagen, så kan jag inte portionerna ut mat på det viset. Dock lät foderautomaten som en väldigt smart lösning. Har dessutom sett den användas i verkligheten, nu när jag tänker efter, och den funkade för dem. Tror nog att jag ska göra ett försök med en sån. Eller två, för annars kommer de säkerligen äta från det som ligger framme, då båda småäter och det blir massor kvar hur lite jag än lägger fram. Tack för hjälpen!

Uppkatten
8/11/18, 10:36 AM
#3

#2 Jag har en bekant som har en 5-6 katter och en foderautomat för varje katt (p g a olika behov av foder + olika portionsstorlekar) och vad jag har förstått så fungerar det väldigt bra för dem, så det kan säkert vara värt att testa. Glad

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/11/18, 10:39 AM
#4

Tänk också på att inte banta din katt för fort, eftersom det kan göra katten sjuk. Sträva efter en långsam viktnedgång över en längre tid, väg katten regelbundet och kolla gärna med veterinär hur fort katten får gå ner i vikt, så det inte blir tokigt för er.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

carcharodon
8/11/18, 12:27 PM
#5

Tack, jag ska kolla med veterinär. Vill absolut inte göra henne sjuk. Jag har en våg, så jag kan hålla koll på henne här hemma så jag vet att det går åt rätt håll i rätt takt. Och ska försöka övergå till blötmat mer och mer, då jag hellre vill ge det än torrfoder egentligen. Uppskattar hjälpen 😊

Upp till toppen
Annons: