Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1058 ggr
pussgyrka
8/10/18, 10:11 AM

Konsten att utfodra ett matvrak och kompis

Hej!
Jag har 2 katter, 12 mån och 5 mån gamla. De får blötmat morgon+kväll (tanken är att de ska äta endast blötmat inom en snar framtid) och torrfoder som står framme.

Problemet: yngre katten äter sin mat jättefort, sen ska han till äldre kattens matskål. Ibland (ofta) har han inte ens ätit upp sin egen mat. Som det är nu får jag stå och passa honom och lyfta tillbaka honom till sin skål.

Har försökt att mata dom i olika rum men det resulterar i att minst 1 katt sitter vid dörren och ylar/stoppar in tassar under dörren. Vill att stora katten ska få äta ifred. Nån som har något fiffigt knep?

Hjälp….

/Desperat

Annons:
Uppkatten
8/10/18, 10:45 AM
#1

Vilket är problemet? Att någon katt får för lite/för mycket blötmat eller att de äter ur samma matskål? Verkar den äldre katten bli störd av sin yngre kompis? Här hemma äter tjejerna ofta ur samma matskål, och jag ransonerar sällan blötmaten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pussgyrka
8/10/18, 11:13 AM
#2

Att stora katten oftast går iväg och ser ledsen ut (antagligen inbillning) när hans matskål blir invaderad av lillskiten, han blir liksom bortputtad. Men det ska jag absolut testa, en större portion som båda får äta av (och se till så att stora katten får i sig nåt). Torrfoder kan dom äta från samma skål (även om dom har varsin), ändå har jag inte tänkt på detta. Tack! 🌺

ZivaZorro
8/12/18, 11:29 AM
#3

Jag har många matskålar och i olika rum, de äter när de vill förutom då de får blötfoder.  Ibland händer det att någon nyss ätit av torrfodret och inte är hungrig.  Zara, matvraket äter oftare.  Zorro är ingen storätare han äter försiktigt och sakta och hellst då de andra har ätit färdigt eller att han får äta för sig själv, då han ätit färdigt äter ofta Zara upp resten om han lämnar skålen med mat kvar, eller någon av de andra två om hon redan är mätt.  Oftast tar jag bort skålen då det finns mat kvar så Zorro får äta upp resten senare.

Dimocarpus
8/12/18, 12:16 PM
#4

1. Du har en växande katt. Den äldre växer också men inte i samma utsträckning som kattungen. 2. Den växande är ofta väldigt framåt och tar för sig, en kattunge helt enkelt. 3. Varför måste torrfoder står framme jämt? Har du möjlighet kanske ge de tre gånger om dagen? 4. Tänk på övervikten. De ska inte ha fri tillgång. För det kan resultera att ena blir tjock och den andra får mindre mat och går ner i vikt. Utfodrar du kontrollerat så har du koll på hur mycket kalorier de förbi sig och håller vikten och hullet. 5. Har ni aktiveringsskålar till matvraket? Det gör att det tar längre tid att äta. Du får lära matvraket dina katter var deras matskål ska stå, på så sätt kommer de så småningom att förstå vems som är vems. Och hjälp den äldre att markera, flytta tillbaka kattungen till dennes matplats. Där kommer rutiner in. Är det samma rutin varje gång så lär katten sig det. Det tar tid och krävs tålamod men det går. 6. Kan man servera i två olika rum så att du har koll på hur mycket de får i sig per dag? Annars hänvisar jag till punkt 5; skapa rutiner och hjälp den äldre genom att hänvisa kattungen till sin matplats.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
8/12/18, 12:18 PM
#5

Ett annat tips är sprid ut torrfoder i en stängt rum där kattungen får leta runt. Dels tar det längre tid att äta och dels får de stimulans (använda sitt luktsinne)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

pussgyrka
8/12/18, 4:19 PM
#6

#4:  Matvraket brukar få mer blötmat än stora, han vill ändå åt sin kompis mat. Den är väl godare eller nåt.. de ska ju helst äta bara våtfoder har jag tänkt mig, haft en diabeteskatt tidigare o är helt övertygad om att det var pga torrfodret.

Matvraket är nog mer tjock än stora,  han väger redan 3.8 kg och det är mest runt blötmat han är sådär vild (och sånt han inte får äta).  Storkatten har stått ganska stilla i vikt i ett par månader, inte smal men har aldrig varit så glad i mat (eller godis, bröd däremot, men det får han inte äta).

Det var mest för stora kattens skull, han var lite sjuk för ett par månader sedan och det var svårt att få i honom tillräckligt med kcal utan torrfoder. Så det är nog av ren lathet som det är kvar (framme hela tiden). Borde nog försöka att skapa lite rutiner redan nu och fasa ut det. :)

Ni får önska mig lycka till tror jag…

Annons:
Upp till toppen
Annons: