Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1772 ggr
Tyst
2018-08-07 05:52

Förlamad efter kastrering?

Min katt verkar vara otroligt otursförföljd. I går vid två tiden var jag inne med henne för kastrering. Hämtar henne igen kl sex och tar med henne hem till en ombonad hall där hon kan få vakna upp och börja röra på sig. Själv sitter jag och läser i närheten och håller uppsikt. Hon kravlar sig ur buren på ett mycket säreget sätt, men jag tänker att narkosen inte släppt helt och tänkte inte mer på det. Hon låg stilla på sin filt någon timme efter det. Sedan vinglade hon sig upp och börjar "gå". Jag ser genast att höger framben och bakben inte är med alls, hon skjuter liksom höger fram framför sig. Det fortsätter och Jag ringer vet som utförde operationen och hon har ingen aning och har aldrig varit med om detta tidigare. Vet tycker att vi avvaktar till imorgon och om det fortfarande är samma kommer in på morgonen. Hon stödjer fortfarande knappt på höger fram, har sett henne ta kanske två tre supervingliga steg med h fram. H bak släpar hon med men kan slänga fram och därmed lyfta bakdelen lite och på så sätt komma fram. Hon äter och dricker och jag har lyckats hjälpa henne att kissa. Är väldigt deppig ena sekunden för att andra vilja leka och hoppa runt. Det går inte så bra att leka när högersidan bara tippar iväg och tassarna viker sig åt alla håll. Mitt i allt detta lyckas hon fastna med käken och tänderna under gasbindan och kanten på tratten. Resultatet var en katt som hoppade runt bäst hon kunde i panik, jag lyckades med nöd och näppe få loss den där gasbindan innan hon knäckte käken av sig. Jag kommer få åka in med henne i dag igen, är så sjukt orolig att det skall vara någon nervskada eller förlamning, men fattar inte hur det hänt? Sedan den där jäkla tratten. Hon är inte rädd för den men hon vill klä av sig den, fastnar med käken, panikar och far runt som en tok för att komma loss. Hur får man den att sitta bättre? Ursäkta långt och kanske osammanhängande. Jag är rätt så utmattad och har varken ätit eller sovit sedan tolv igår.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-08-07 07:24
#1

Oj vad ni har råkat illa ut.

Låter som om hon fått en propp under narkosen.

Jag skulle ta av tratten och hålla katten under uppsikt.

Sen är gasbinda väldigt dumt att binda med eftersom att du som du märkt kattens tänder fastnar lätt i det.Har du inget halsband eller sele som du kan ha istället om du absolut måste ha tratt.

Lycka till hos veterinären idag.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-08-07 07:30
#2

Usch vilken otur, stackars kisse!

Jag skulle också, som #1, ta bort tratten. Jag har aldrig haft tratt på mina katter, annat än just när de kommit från veterinären. När katten blir så stressad av det som ju din blir, är det bättre att prova utan och så förstås hålla uppsikt.

Hoppas det går bra! 🌺🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tyst
2018-08-07 08:37
#3

Ska in till veterinären om tre timmar. Fortfarande ingen skillnad, och hon är lite tröttare nu. #1 jaså kan de få det under narkosen? Som sagt veterinären fattade ingenting. Tog av tratten och hon verkar lite mer till freds, men sliter lite på plåstret. Jag har hökögon på det.

Uppkatten
2018-08-07 09:25
#4

Jag tänkte också "propp/stroke" när jag läste det du skrev, men har ingen aning om ifall de kan få det i samband med kastrering eller hur vanligt det är. Har inte hört talas om proppbildning/stroke vid just kastrering tidigare, associerar det mer till äldre katter/katter med t ex hjärtfel.

Vet inte var du har varit, men ta katten till ett större djursjukhus för en second opinion vid behov, när det gäller människor bör ju propplösande läkemedel sättas in relativt fort (ja, ifall det nu skulle vara en propp).

Hoppas att allt löser sig bra för er! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tyst
2018-08-07 13:02
#5

Har nu varit tillbaka till den mindre kliniken som gjorde kastreringen. Ingen av deras veterinärer har varit med om eller hört om komplikationer som dessa. Jag och veterinär på lilla kliniken ringde en stor klinik och hörde efter om de hade någon aning, och de var helt förvirrade. De visste inte vad de skulle gjort eller vad det kunde vara. Det enda de funderade på om det skulle kunna visa något är mri av hjärnan plus en massa andra dyra tester, men att det inte var säkett att det kunde visa något. Hon är i alla fall inte helt förlamad. Hon kan ta kanske två tre halvnormala steg och kam oftast röra på benen. Vet kallade det för postala reflexer som inte funkar. Alltså reflexerna som talar om att hon skall sätta ner tassarna. De hamnar lite husomhelst.

Uppkatten
2018-08-07 13:08
#6

Men en neurolog på ett stort djursjukhus borde få titta på katten…. tycker jag.  Hur går ni vidare nu?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
trollvilde
2018-08-07 13:20
#7

Det finns alltid en risk för att det kan bli komplikationer vid en narkos och det verkar faktiskt ganska konstigt att veterinärerna på din klinik inte verkar tro det. Händer faktiskt saker när man söver människor också. Jag tror att hon har drabbats av någon form av stroke som tidigare har nämns i tråden. Förhoppningsvis läker det ut av sig själv. Bra att du tog bort tratten så hon slipper fastna i den igen och bli panikslagen. Kisse behöver få ta det lungt och vila mycket nu. Håller tassarna för din misse blir sig själv igen!

Tyst
2018-08-07 13:22
#8

#6 jag är lite rådvill. Hon är pigg och äter kissar och bajsar helt ok, men är även mer trött och sover vilket jag vet att de brukar göra efter kastration. Veterinären kommer hit någon gång på dagen och senare på kvällen för att kontrollera. Jag känner både att jag vill vänta ifall att det är någon form av nerv i kläm eller något som går över men jag vill även ta henne till neurolog. Jag tror att jag avvaktar någon dag till. Jag vill även ringa några andra kliniker och göra lite egen research innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra…

trollvilde
2018-08-07 20:22
#9

Det kan ju vara så att hon legat konstigt med nacken under narkosen och det kan ha gett ett tryck mot någon nerv…Jag tycker också att det är en bra idé att avvakta och se hur hon mår om några dagar.

MonicaLagerquist
2018-08-08 12:26
#10

Hur mår hon idag?

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-08-08 13:43
#11

#10 Hon lyckas i mycket lite omfattning ställa ner tassarna korrekt och faktiskt gå några steg "normalt " men väldigt vingligt. I går när hon satt ner högertassarna vek de sig ju åt alla håll och hon ramlade ofta. Men hon ramlar mindre idag. Det kan iofs bero på att hon rör sig mycket långsammare nu, hon börjar nog förstå att det inte går att springa och skutta som vanligt Hon är ju en extremt aktiv och energisk katt normalt, men nu sover hon mest hela dagarna. Det märks att hon tycker att livet suger hur mycket som helst och jag försöker så gott jag kan att leka lite, gosa, göra kul saker och hjälper henne sitta i fönstret och titta lite då och då. Det är så extremt frustrerande att inte veta vad det är och hur man kan hjälpa henne repa sig. Sedan har jag svårt att avgöra om det är kastrations såret som gör ont eller om hon faktiskt har ont någon annan stans också. Nu är det ju dag tre efter kastrering, hur har era katter varit då? Har de varit vingliga? Har de haft ont?

Tyst
2018-08-08 13:43
#12
Tyst
2018-08-08 13:43
#13
Annons:
annzoo
2018-08-08 14:54
#14

#11 fick du ingen metacam efter kastreringen?

annzoo
2018-08-08 14:57
#15

#11 mina katter har varit fullt ös från det att de kommit hem. Är din katt fortfarande lite loj så borde de kollas upp innan helgen. Även göra lite noggrannare koll på varför katten blivit förlamad efter operationen.

trollvilde
2018-08-08 17:47
#16

Mina honkatter har både fått och inte fått Metacam efter operationen i typ 3 dagar. Har inte märkt av någon skillnad på hur de har rört sig utan de har väl mest varit irriterande på tratten om de har haft en sådan. Naturligtvis har de ont i opområdet några dagar men katter är bra på att dölja smärta. Jag tycker att det verkar som din katt ändå gör framsteg och rör sig lite bättre. Du behöver inte aktivera henne med att leka med henne utan hon behöver få vila så nära inpå förlamningen. Det räcker med det hon gör själv nu i början. Att hon sover mycket är kroppens egna sätt att försöka läka skadan som uppstod. Massera gärna de" förlamade benen " det kan stimulera de sensoriska nerverna.

Tyst
2018-08-08 21:34
#17

Lite update och ska fråga på några frågor. Metacam har hon givetvis fått, jag ska ge en gång om dagen i fem dagar. Efter metacamen är hon lite yr och kan bli lite illamående dock så jag skall kolla med vet i morgon hur vi ska göra med det. Hon lyckades nu i em ta två tre travsteg utan att ramla, och när hon går sätter hon i tassarna mycket bättre. Det känns som att det har gått framåt och jag är superglad men kan fortfarande inte låta bli att vara orolig. Pillade loss plåstret hon hade över såret i dag i alla fall och såret ser bra ut. Så där har vi lite ljusglimtar i alla fall.

MonicaLagerquist
2018-08-09 08:05
#18

Det låter som om det går åt rätt håll.

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-08-13 09:09
#19

Lite update om skruttan.
I går tog hon ett par försiktiga och trevande galoppsteg! Vingliga sådana men det var mer än vingla runt i skritt i alla fall. 
Hon är helt oförmögen att leka, tvätta sig och klia sig med höger fram och bak - men kan gå och tydligen springa några få steg.
Hon kan nu gå på toa själv!
Reagerar på smärta och kyla på både hö fram och bak.
Kan absolut inte hoppa så som hon bör kunna, då hänger inte högersidan med.
Fortfarande god aptit och kissar och bajsar som hon skall.

Väldigt trött och sover sig genom merparten av dagarna, i förrgår var sista dagen med metacam och i går när hon försökte leka lite var det väldigt uppenbart att det gjorde mycket ont när hon försökte skutta efter en leksak. 

I dag skall jag fixa en tid hos vet för check och nämna att hon verkar ha ont, försöka få någon plan för rehab, och se om op såret efter kastreringen är så ok att hon kan slippa ha body på sig. Bodyn gör det ju inte direkt lättare för henne att röra sig fritt och kanske komma tillbaka till normala eller iaf nära normal funktion.

MonicaLagerquist
2018-08-13 09:19
#20

Lilla kissen så jobbigt för henne.

Hoppas att ni får bra hjälp hos veterinären.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Uppkatten
2018-08-13 09:31
#21

Jag tror det är bra att hon sover mycket. Man brukar ju säga att kroppen läker under sömn.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2018-08-13 10:30
#22

Tror jag med, att det är bra att hon får sova så mycket hon vill och behöver.

Hoppas verkligen allt blir bra!

Lycka till! 🌺❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-08-13 11:35
#23

En till som håller tummarna för kissen. 🤗

kattöga
2018-08-13 14:06
#24

Lilla Pluttan, håller tummarna jag också, för att hon ska bli pigg och frisk igen! 🤗🐱❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

trollvilde
2018-08-13 15:13
#25

Håller också tassar och tummar för att katten blir bra! Kan det vara ett diskbråck i nacken tro? Hoppas att du får hjälp och svar hos veterinären och naturligtvis att kissen får hjälp med att tillfriskna👌

MonicaLagerquist
2018-08-14 15:40
#26

Hur gick det igår?

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-08-15 08:29
#27

#26 Jodå veterinären tyckte det var bra framsteg hon hade gjort. 
Jag tycker hon blir bättre och bättre hela tiden.
Vi fick en extra dos metacam att ge henne eftersom hon visat smärta då vi tog bort den, och efter det har hon varit piggare och vågat röra sig mer.

Lite ostadig men hoppar och skuttar och leker gärna, jag får avbryta henne innan det blir "för mycket"
Fortfarande svårt med finmotoriken, men vågar i större utsträckning hoppa upp på saker och busa. Så det går framåt!

Veterinären sade att hon tror att katten kan bli 100%, men inte kan garantera något.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-08-15 08:43
#28

Toppen.Det går ju åt rätt håll.

En av mina katter fick ett andningsuppehåll på fem minuter under en op och hon fick tyvärr bestående skador.Hon har också blivit mycket bättre men kommer inte att bli helt okej.

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-08-15 08:51
#29

#28 Usch så läskigt. 😮 Fem minuter är ju rätt länge. Vad fick den katten för komplikationer?

Inget sådant verkar hänt under min katts op.

MonicaLagerquist
2018-08-15 08:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

     #29     Hon kunde från första början inte gå.Hon är blind på ena öhgat och hör dåligt på det örat som är på samma sida. Hörselbortfallet kan bero på att hon opererades för en polyp i örat. Med träning och gymnastik har hon nu lärt sig att gå och hon klarar vardagen hyfsat bra men går alltid med huvudet snett.Det är 1 ½ år sen hon opererades.

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-08-15 09:46
#31

Men skruttan! Vilken fining, tur att hon har en klok och bra matte 😍
Vilken fin färg hon hade, är det en cornish rex?

MonicaLagerquist
2018-08-15 09:55
#32

Stella bor hos min fd svärson men det jag som äger henne.Hon är en svartsilvermaskad cornish rex dam på drygt 12 år.

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-08-15 10:48
#33

Superfin 🙂

trollvilde
2018-08-15 13:35
#34

Konstigt att man låter en sövd kisse ligga på operationsbordet med ett andningsuppehåll på fem minuter. Katten borde rimligtvis ha varit intuberad (andningsslang i halsen) under narkosen och speciellt under en öronop. Då har man ju kunnat hjälpa katten med att andas till den kom igång att ta andetagen av sig själv och hjärnskadan hade aldrig uppstått. Roligt att höra att det går bättre för katten som varit förlamad efter kastreringen!

Annons:
MonicaLagerquist
2018-08-15 14:47
#35

#34     Självklart var katten intuberade och man gjorde allt och lite till för att få igång andningen men hon spontan andades inte.Sen hade hon dessutom ett kortare hjärtstillestånd.

Stolt ägare till fem La permer

[Forest]
2018-08-16 10:45
#36

Jag har inte hört detta på katt o kan inte ge tips. Men själv är jag snittad då sonen inte mådde bra jag själ tappa känsel i mitt vänstra ben i flera dagar. Kunde gå men kändes som släpa på ett klumpben. Då jag var ung så känns det som dom vifta bort när jag påpeka detta. Jag ringde om tips o inte fick jag hjälp.än idag 22 år senare har jag ännu svårt med dra en matta med vänstra foten ni vet man ska bara flytta mattan efter en katt som lekt lite ;) Jag tänkte det är inte något son som har hänt din katt? Jag har sen gått på eget initiativ till sjukgymnast o där fått hjälp troligen en nerv som blivit skadad. Hoppas din katt blir bättre jätte otur stakars liten. Vi håller många tassar o tummar här för henne

[Forest]
2018-08-16 10:47
#37

Skriver på mobilen som ändrar orden där med lite fel på tidigare inlägget :( hoppas det är läs dugligt ändå :P

Tyst
2018-08-16 11:13
#38

#35 Kom och tänka på. Du har ju varit med om jobbiga komplikationer efter en operation på katt där katten aldrig återgick till normal.

Hur gjorde du när du förstod att katten inte skulle återgå till 100%? 
Skall man anmäla detta någonstans eller släpper man bara det och accepterar att det i bland kan bli väldigt fel vid operationer?

Tänker att jag ju lämnade in katten helt frisk och kry utan några komplikationer alls, och får tillbaka en katt som inte är bra. Om hon inte blir 100%, vad gör man då?

MonicaLagerquist
2018-08-16 13:35
#39

#38 Vi var medvetna om risken innan eftersom att Stella tidigare har blivit dålig i samband med sövning.

Hon har njurproblem och är hyfsat till åren kommen.Plus att polypen satt illa till.

Vi tog en medveten risk och en operation är alltid en risk.

Ingen gjorde något fel så det finns ingen anledning att gå vidare utan det är bara att kämpa på.

En väns katt fick hjärtstillestånd under en kastration och kattens liv gick inte att rädda.

Det är tyvärr sånt som kan hända.

Men jag skulle aldrig tveka inför en kastration.

Stolt ägare till fem La permer

trollvilde
2018-08-16 13:50
#40

Håller också med om att det är mycket bättre för katter som inte ska användas i avel blir kastrerade. Risken för att det ska "fel" under en narkos är ju ganska liten med tanke på alla operationer som görs. Det finns ju många bekymmer med att avstå från att göra det för katterna med.

Tyst
2018-08-16 15:43
#41

#39 Okej! det är lite som jag tänker.
Vill försäkringsbolagen veta om att det uppstått komplikationer? Om du vet.

Ska ju ändå ringa försäkringsbolaget och be dem ändra henne från fertil till kastrerad, så jag kan ju fråga då tänkte bara höra mig för lite.

Annons:
Tyst
2018-08-16 15:51
#42

#40 Absolut. Jag visste ju så klart att det är en rätt stor operation med risker, men jag tvekade aldrig inför själva kastreringen.
Det är så mycket fördelar med  att kastrera att det inte ens var diskutabelt.

Nu fick ju min katt riktigt mystiska komplikationer som , som tur är, har löst sig så pass mycket att jag inte längre funderar på att ta bort henne. Det hade aldrig funkat att ha henne halvsidesförlamad eller ens så ostabil och att hon ramlade hela tiden, på det sättet som det var under första veckan. Hon hade förmodligen gått under då pga hennes personlighet.
Men jag kan ju lugnt säga att jag verkligen inte förväntade mig den komplikationen hon fick, och den finns ju inte heller någonstans att läsa om så det går ju inte att förbereda sig på.

Komplikationerna jag förväntade mig var att hon skulle vara förbannad på kragen, att hon skulle vara skitjobbig, att hon skulle lyckas slicka såret och att det skulle kunna bli en infektion.😃

MonicaLagerquist
2018-08-16 16:09
#43

Tyvärr ersätts inte alltid komplikationer efter kastrationen av försäkringsbolaget.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: