Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 902 ggr
Nekogami666
2018-08-07 04:15

Katt med ätproblematik?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt på 10år har börjat dissa mat, har tagit honom till veterinär och de hittade inget annat än att njurvärdena var i "Gråzon". Har provat olika foder, olika blötmat men icke :( han dricker bra, och äter ytterst lite, har fått i honom uppblött blötmat som jag ger via mungipan med matningsspruta.. Han var tidigare väldigt förändrad i beteendet men har börjat "hitta tillbaka".. börjar snart tappa hoppet, men tänkte höra om ni har några idéer? Mvh Alliss och katten Kiboo

Annons:
Lussan20
2018-08-07 06:22
#1

Har du kollat tänderna noga med röntgen? Det finns tandsjukdomar som gör väldigt ont då de äter. Njurproblem har mina gamla katter fått och en dog av det, men de har ätit ända in mot slutet. Njurfoder ska vara det som veterinär rekommenderar. Det är svårt så här att ge konkreta råd, det kan vara så hemskt mycket. Men jag skulle gå igen till veterinär och be om utredning. Är katten slö och sover mest så är den inte frisk. Så jobbigt då man inte vet, de är bra på att dölja hur de mår dessutom. Önskar dig lycka till. Mvh/WL

annzoo
2018-08-07 09:08
#2

Jag har en katt med FORL och njurproblem. FORL är en smärtsam tandsjukdom som gör att katterna får så ont i munnen att de slutar äta och enda som hjälper mot smärtan är att dra ut drabbade tänder. Har hört många katter med FORL som även har njurproblem. Det du ska göra är att boka in för tandröntgen det är det enda det att diagnostisera FORL. Tyvärr är det många försäkringar som inte tar FORL så mitt tips är att få en offert från veterinären innan operationen så kostnaden inte springer iväg. Det kan skilja många tusenlappar hos olika kliniker/djursjukhus.

Uppkatten
2018-08-07 09:36
#3

Jag tänkte också på kattens tänder (FORL/TR) när jag läste ditt inlägg. Katter med kronisk njursvikt tappar i och för sig aptiten vart eftersom de blir sämre i sin njursjukdom (det beror på att de får ett konstant lätt illamående, enl. min fd veterinär), men vad jag förstår så är din katt inte så långt gången ännu i sin njursjukdom. 

Be även veterinären att undersöka kattens munhåla (t ex under tungan) så att katten inte har t ex någon tumör eller något annat som besvärar katten i munnen.

Får katten idag njurfoder eller tyckte veterinären att det är för tidigt för njurfoder? Jag hade själv svårt att få min förra njursjuka katt att äta just njurfodret, så till slut sa veterinären att det viktigaste var att katten åt något ö h t, så då blev det blötmat i olika små "lyxburkar" istället.

#2 Att katter har både FORL/TR och njursjukdom i kombination är nog inte så ovanligt, eftersom det är två sjukdomar som båda är mycket vanliga hos den lite äldre katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nekogami666
2018-08-07 18:38
#4

Nu tog de inte röntgen, men de hittade i munnen iaf, och tyckte att det såg bra ut.. ska kolla med veterinär hur mycket det kan landa på.. Han fick börja med njurmat, som han av och till redan ätit pga av att han snor det från "storebror" som ätit det sen ett par år tillbaka.

Nekogami666
2018-08-07 18:39
#5

Tittade* inte hittade, autokorrektades av mobilen

annzoo
2018-08-07 21:53
#6

#4 tyvärr behövs det röntgen för att utesluta FORL eller tandsjukdommar. Det syns inte med blotta ögat

Annons:
Maria
2018-08-08 10:54
#7

Min ene katt med FORL syntes ingenting på själva tänderna utan det upptäcktes enbart med röntgen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: