Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 737 ggr
mathildafreja
2018-08-06 23:01

Krossad ryggkota

Hej allesammans, behöver lite råd om tillstånd på min katt. Det var så att för några dagar sen så trillade vår katt ut ut fönstret, vi bor i lägenhet och höll på att vädra ur och kollade bort i några sekunder och så var olyckan framme (mår fruktansvärt dåligt över detta då jag normalt sett vakar som en hök över dom). Iallafall så hittas katten fort och vi undersöker henne från topp till tå, verkar endast ha fått lite skrapsår på nosen. Vi avvaktar då för att se hur hon mår när chocken lagt sig. På kvällen sen ser vi att hon haltar/sätter ej ner ena frambenet alls. Vi ringer direkt firstvet som råder oss att ge henne metacam(hade lite kvar hemma de tyckte vi skulle ge) och sen åka till veterinären på söndagsmorgonen. Sagt och gjort så rusar vi in där när det öppnat och hon röntgas och undersöks. Veterinären säger att allt ser bra ut och att haltningen förmodligen beror på stukning eller att hon helt enkelt slagit sig rejält i fallet. Tyvärr säger då veterinären att de hittat en ”biprodukt” under röntgen, att enda ryggkotan är krossad. Något förbryllande enligt veterinär då hon ej visar några symptom på det och den sitter på ett ställe så den kan inte utlösa haltningen. Vet säger att det kan vara medfött men också bero på fallet men i övrigt finns det inte mycket information att ge. En vet som är expert på sånna saker ska ta en titt på plåtarna i veckan och så ska de höra av sig med ev behandlingsplan eller vad vi nu behöver göra. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hittar knappt något om krossade ryggkotor hos katt och vill gärna veta vad jag kan förvänta mig! Tacksam för svar!

Annons:
Ary
2018-08-06 23:31
#1

Jag hade tagit det lugnt och avvaktat. Som veterinären sade så sitter det inte på rätt ställe för att ge hältan, så det kan ju ha funnits där hela tiden.

Ger det inte allvarliga symptom kan det mycket väl gå bra. 🙂

Uppkatten
2018-08-06 23:57
#2

Det låter väldigt märkligt att en krossad ryggkota skulle vara medfödd… , tänker jag. Hur gammal är katten?

Så bra att ni får en veterinär till som tittar på röntgenplåtarna.

Se till att näta in ett vädringsfönster där hemma inför framtiden, tycker jag, så ni slipper fler sådana här olyckor, för precis som ni fick erfara så går det på sekunder för en katt att trilla ut… Känner en katt som ramlade ut från ett vädringsfönster på andra våningen nyligen, hans veterinärvårdsnota kommer att sluta på 80 000 - 90 000 :-. Den katten är försäkrad, men tyvärr täcker försäkringen inte SÅ höga belopp… Och trist med onödigt lidande för katten förstås.

Är tyvärr många katter som fallit ut från fönster och balkonger denna varma sommar… Hoppas kissen kryar på sig fort! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

trollvilde
2018-08-07 13:28
#3

Undrar om inte veterinären menade att kotan var ihoptryckt- komprimerad i stället för krossad. En komprimerad kota är stabil och behöver inte ge några symtom och kan vara gammal/ medfödd eller ny från fallet. En krossad kota är instabil och ger påverkan på ryggrades nerver. Katten kan leva hur bra som helst med en komprimerad kota, kan väl möjligtvis bli lite stelare av det just vid den kotan.

mathildafreja
2018-08-07 16:31
#4

Tack för svar! Kan mycket möjligt vara så att veterinär menade komprimerad kota, dock sa hon krossad till oss. Hon är bara drygt året så inte särskilt gammal än. Ja normalt sett har vi aldrig fönster öppna på det sättet utan brukar räcka att låsa fast dem med en öppning på ca 2 cm för att det ska fläkta lite. Dock med denna extremsommar har det blivit illa tvunget tyvärr med mer vädring. Balkongen här hemma är självklart nätad. Vi har såklart henne försäkrad, föregående besök gick endast på 2000 trots att det var söndag(endast självrisken). Skönt att höra iallafall att hon kan leva ett bra liv om det nu skulle vara en komprimerad kota!

Upp till toppen
Annons: