Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1637 ggr
Dimocarpus
8/6/18, 12:42 AM

"Gudföräldrar"

Ni vet, många människor med barn har oftast en gudmor/gudfar till sina barn. Och på papper står det ofta att ifall något händer med barnens föräldrar så ska gudföräldrar tar över vårdnaden. Personen är oftast någon nära släkting, syskon eller kusin. 

Hur gör ni med katterna? Om vi säger att man dör helt plötsligt. Vad gör man om ingen i ens närhet vill ställa upp. Jag vill inte mina hamnar i Katthem eller ännu värre, totalt övergivna. Vill ju gärna någon som älskar katter tar över ansvaret helt om jag dör helt plötsligt. Men det är verkligen inte lätt att hitta. 

Jag tycker det är lättare att hitta gudföräldrar till barn än katter.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Uppkatten
8/6/18, 8:32 AM
#1

Jag har ett laminerat A4-ark på kylskåpet som jag försöker uppdatera då och då…. (lite för sällan om jag ska vara ärlig). Där står det kort information om varje katt, personlighet, hälsa, vad katten brukar äta o s v. Där står det också vem/vilka man ska kontakta om det händer mig något (i första hand kompisar/släktingar till mig, men jag har även med det katthem som tjejerna ursprungligen kom ifrån). Det är en trygghet för mig och skulle kunna komma att bli en trygghet för katterna om något - Gud förbjude - skulle hända mig.

Tycker det känns kanske lite extra viktigt att ha detta eftersom båda mina tjejer är försiktiga/rädda för människor de inte känner, samt att ena katten har begynnande njursvikt som behöver följas upp årligen.

Jag har ingen som självklart har tagit på sig ansvaret för katterna om något skulle hända mig, men förstår att mina släktingar/vänner skulle göra allt för att försöka ordna det bra.

Kanske kan man hitta en annan kattägare där man blir ansvarig för varandras katter om något skulle hända?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
8/6/18, 3:30 PM
#2

Jag stod som kontakperson för en vän.När han dog tog hans släkt kontakt med mig och jag åkte och hämtade hans tre katter som jag sen skaffade nya hem till.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: