Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1433 ggr
KlimpKlomp
2018-08-05 01:23

Få ihop två kattungar från olika kullar

Jag har ambitioner om att börja ställa ut och föda upp katter, så detta är ett helt hypotetiskt scenario som jag ställer upp. Jag studerar ännu och känner att det är bäst att vänta tills jag får bättre och mer regelbunden inkomst, mer strukturerade arbetstider etc innan man tar tag i dessa framtidsdrömmar.  

Jag och min sambo har just nu två underbara huskatter på 14 respektive 11 månader, och de är dessa tussar som öppnat mina ögon för katter och de underbara djur de är. Jag tycker att det har varit underbart att se dem växa upp tillsammans. De har hållit varandra sällskap och busat som galningar, och vetskapen att de har varandra har gjort det mycket lättare på samvetet att lämna de ensamma då jag pluggar och sambon är på jobbet. Det krävdes dock lite arbete att få dem att komma överens i början. Den äldre katten var 6 månader då den ökända "lillskiten" kom. Den äldre hade bott med oss i en månad innan dess. Det tog några veckor av begränsad kontakt, roterande av rum i lägenheten osv innan vi var 100% säkra att de kom överens. 

Jag skulle vilja låta mina eventuella framtida avelsdjur växa upp på ett liknande sätt, dvs med en  jämngammal kattkompis, men jag tänker ändå att det kanske inte är bra att köpa två syskon om man tänker avla. Jag resonerar att om man har två katter från olika kullar så får man större genetisk variation och därmed bättre avelsmöjligheter i framtiden (?). Har någon haft erfarenheter gällande att få ihop två kattungar? Går det bra? Om vi leker med tanken och låter katterna komma hem väldigt snart efter varandra så ingen riktigt hinner få 'revirkänsla' vilket jag tror var det största hindret för våra nuvarande katter, samt den lilla ålderskillnaden.