Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1302 ggr
ZivaZorro
8/3/18, 6:51 PM

övervikt

Jag har ju 4 katter nu, några månader över ett år. Från börja vägde Zara mera än de andra i kullen.  Det är stor skillnad mellan katterna.  Ziva är minst och har vägt bara 3 kg tills nu då hon blev kastrerad så hon väger nu 3,4 kg  men hon är en mycket aktiv katt och leker mycket själv. Zara däremot har gått upp och upp hela tiden, hon går till matskålen väldigt ofta, hon väger nu över 5 kg.  Zorro och Zappa har däremot gått ner något sedan jag introducerade foder för kastrerade katter, så de äter antagligen lika mycket som tidigare.  De äter mycket tidigt på morgonen vid 4-5 tiden så de har ständig tillgång till torrfoder.  De får också blötfoder på kvällarna.  Jag har flera stora vattenskålar. Zara är bra på att dricka vatten, så även de andra.  Ska jag byta torrfoder?  Det är ju omöjligt att ge mindre mat till Zara då får de andra också mindre.  Någon som har några bra tips

Annons:
annzoo
8/3/18, 6:54 PM
#1

Hur väl känner du zaras revben? Att hon gått upp i vikt efter kastreringen betyder inte att den vikten är övervikt. Det kan ju vara så att hon var lite smal som fertil.

ZivaZorro
8/5/18, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hon vägde mest då hennes mor dog då kullen var 3 veckor.  Men hon hade svårt att ta till sig mjölkersättningen och blev uttorkad så jag kallade på veterinär men då hade hon redan gått ner mycket i vikt, det gick fort men hon fick hjälp av veterinären och hon började då äta fast föda.  Jag lärde henne tidigt att dricka mycket vatten då det tog några dagar före hon började äta ordentligt men det tog många veckor före hon hade återfått normalvikt och sedan har det gått av bara farten.  Kanske det är därför hon äter så mycket.  Det är Zara på fotot ❤️

ZivaZorro
8/16/18, 6:56 PM
#3

Beslut fattad.  Jag får ransonera maten, inget mera småätande.  Frukost och lunch, middag och kvällsmat till att börja med, sedan blir det mat tre gånger om dagen.  Basta.

Carrosh
8/18/18, 12:12 AM
#4

Jag hade skippat torrfodret helt, om jag var du, enbart ge blötfoder. Torrfoder innehåller mest spannmål och annat som katter inte ska ha eller kan tillgodose sig. Blötmat är det som är närmast den naturliga kosten för katten (om man enbart ser till torrfoder och blötfoder). Katter är karnivorer och äter kött naturligt.

BARF är egentligen det som ligger allra närmast det katten skulle ätit ute i naturen. Läs gärna på lite om det, och skippa torrfodret - det gör inte katterna någon som helst nytta ändå!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

ZivaZorro
8/22/18, 10:54 AM
#5

Om jag kunde hitta BARF här i Turkiet vore det utmärkt.  Zara små äter så jag tror inte hon någonsin är hungrig.  Nu då jag har börjat ransonera har hon blivit hungrig mellan måltiderna så hon har börjat äta mera då hon får mat, så har hon inte heller gått till matskålen igen eftersom maten får stå framme en timme.

Carrosh
8/22/18, 6:01 PM
#6

BARF är ju inget märke eller sort utan det är råutfodring. Läs gärna på lite, för det är väldigt enkelt att göra själv bara man har lite koll på det. Kött är ju rätt enkelt att köpa, vart man än är i världen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[Forest]
8/23/18, 9:55 AM
#7

TS måste bara säga att det var en jätte fin katt du har, rund visst lite är hon och bör inte bli rundare. Vi har själva här en 1 åring fd vildkatt som fångades in och är otroligt matglad som gärna går från skål till skål. Så våran andra katt får blötmaten i annat rum med stängd dörr under tiden han äter 😃

ZivaZorro
8/25/18, 7:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja har förstått att det är rått kött, var kan jag läsa om hur man gör det. Det finns ju bra slaktare här.   Ja mina katters mor var ju gatukatt också hon var matglad.  Ska se om jag har en bild av henne.  Det verkar som honorna blev mera matglada sedan de kastrerades.  Zappa var den som tog till sig mjölkersättningen bäst, han såg hårt på nappflaskan, men han äter lagom mycket,  Zorro är den mera kräsna och håller sin vikt, han men  kalkon.  Som små fick de testa rå köttfärs men det blev inte så populärt.

Carrosh
8/26/18, 2:16 PM
#9

Det finns ett Barf-forum här på iFokus

https://barf.ifokus.se/

Där finns massor med bra information och länkar och folk som kan ge tips och råd osv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Forest]
8/29/18, 9:13 AM
#10

8 Hon var verkligen superfin 😍

Upp till toppen
Annons: