Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3210 ggr
Pandi00
2018-08-02 23:54

Sälja kattungar förtidigt

Det är såhär att vår katthona är dräktig (jag har velat kastrera henne eftersom hon är blandras, men mamma sa nej och jag kan tyvärr inte betala för en kastrering då jag har egna djur att betala för). Jag vet att kattungar inte får säljas innan 12 veckor men min mamma säger att hon inte orkar ha kvar dem efter de är 8 veckor. Vi snackade och nu får de iaf stanna kvar tills de är 10 veckor, vilket fortfarande inte är ok eller lagligt. Jag kan tyvärr inte bestämma och mamma bara säger att de blir jobbiga efter 8 veckor. Kan ni hjälpa mig att övertala henne? Att bara säga att det är olagligt hjälper tyvärr inte. Jag är själv extremt noga med lagar och skötsel kring djur, så snälla ta inte ut något på mig!

Annons:
Aleya
2018-08-03 00:13
#1

https://katter.ifokus.se/discussions/5b636a01ce12c452da00230e-kattungar-ges-bort-for-tidigt?discussions-1 Dels är det olagligt och sen får många katter problem med beteendet och även psyket om dom tas för tidigt. Sen kan du ju säga till din mamma att ni borde kastrera katten om hon nu anser att ungarna är jobbiga. För då kommer detta inte bli något mer problem någonsin.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pandi00
2018-08-03 00:24
#2

#1 Tack så mycket. Har försökt få katten kastrerad i över 1,5 år nu, inte bara pga risken för dräktig utan även för att hon mår dåligt när hon ränner

Aleya
2018-08-03 00:37
#3

#2 ränner? Så säg du till din mamma och visa henne detta: http://www.kattstatus.se/sida40.html Jag kan bara hoppas att din mamma blir klokare efter detta. För det handlar inte om vad hon vill. Utan lag och vad som är bäst för kattungarna. Detta hade hon sluppit om hon kastrerat katten. Nu får hon ta ansvar och göra det som är bäst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pandi00
2018-08-03 00:40
#4

#3 Löper, förlåt ränner är nog skånskt ord på det Tack så hemskt mycket för hjälpen!

annzoo
2018-08-03 01:12
#5

Ge tipset till din mamma att pengarna ni säljer kattungarna för går till kattmammans kastrering.

MonicaLagerquist
2018-08-03 06:54
#6

Bra tips från #5    

Glöm inte att påminna din mamma om att kattungarna ska vaccineras två gånger innan flytt och ID märkas och besiktigas.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Aleya
2018-08-03 08:12
#7

#6 något säger mig dock att det tycker mamman nog är onödigt att göra. Men ts om din mamma anser att vaccinera och chippa är onödigt så då kan hon ju ta och lägga på det i priset när kattungarna säljs också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
2018-08-03 08:24
#8

#7 Ja tyvärr lär det vara så men om man skriver det ofta så kanske det går in i skallen på folk såsmåningom.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
2018-08-03 09:15
#9

#8 jo man känner sig som om man tjatar då man drar upp samma sak. Men jag kan säga att en person i min närhet började fatta saker efter många om och men. Så jag kan bara hoppas att ts mamma blir klokare nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
2018-08-03 09:23
#10

Det är väldigt viktigt att kattungar får vara kvar hos sin mamma och hos sina kullsyskon när de är mellan 8-12 veckor gamla. Precis som din mamma tycker så är kattungar "jobbiga" i den åldern, och det är precis så det ska vara. I den här åldern får kattungarna bl a lära sig "de sociala spelreglerna" ("hur hårt kan jag ta i"/att inte bita för hårt/att hantera frustration/var gränserna går) och kattungen får också en hel del "uppfostran" ("hur beter man sig som katt") samt lär sig att läsa av andra katters kroppsspråk. Kattungen får också lära sig att sköta sin hygien bättre o s v. Det är också först mot slutet av den här perioden som kattungen utvecklar trygghetskänslan.

Tar man en kattunge för tidigt (d v s före 12 v ålder) så innebär det dels en onödig stress för kattungen, men det påverkar även immunsystemet negativt, och man kan i värsta fall lägga grunden för framtida beteendeproblem såsom att katten får problem med felkissning/felbajsning, att katten kan bli hårdhänt och inte förstå att det inte är OK att t ex bitas, katten kan utveckla ett snuttbeteende, den kan få svårt att läsa av andra katter och därmed få svårt att umgås med andra katter och katten kan bli socialt otrygg.

Fråga din mamma om det är sådana katter hon vill sälja.

Katter med beteendeproblem/otrygga katter riskerar att skänkas vidare, dumpas, hamna på katthem o s v, och det är ingen rolig "resa" för en katt och det är knappast det ni vill ge era kattungar. Ofta är det t om bäst för kattungen att få bo kvar längre än 12 v hos sin mamma och sina kullsyskon.

Jag hoppas att du kan få din mamma att tänka om, och att hon nu inser vikten av att låta kattungarna få den tid de behöver och som de enligt lag har rätt till, samt att hon förstår vikten av att kastrera kattmamman. En katthona kan få upp till 120 kattungar under sin livstid, och det tror jag inte att ni orkar med där hemma, och det är definitivt mer än vad kattmamman orkar med… Jag tror också att ni kommer att få svårt att hitta hem till flera kullar kattungar, då tillgången på katter är större än efterfrågan… Redan idag har vi 150 000 katter i landet som saknar någonstans att bo. I det läget är det inte OK att avla fram FLER katter….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pandi00
2018-08-03 11:29
#11

Ska absolut säga allt som ni har skrivit här! Tack till alla som tog er tiden att skriva. Hoppas verkligen också hon tar till sig det då det handlar om levande varelser! Och till er som undrade, ja hon tycker vaccination, id-märkning och besiktning är onödigt… Har ni fler tips är det bara att komma med det. För jag är inte jättkunnig kring dethär med kattavel och regler/rekommendationer kring det förutom när de får flytta och vaccination, chipp, besiktning och avmaskning.

[[eskils_]]
2018-08-03 11:38
#12

Du verkar vara en väldigt klok och kunnig person! 🌺 Hoppas du kan få stöd från någon djurvänlig släkting eller vän så att ni tillsammans kan få din mamma att äntligen fatta att 12-veckorsregeln måste respekteras och att katten måste kastreras!

Här finns ännu mer information:

http://kattstatus.se/kastrering.html

http://kattstatus.se/vaccination.html

http://kattstatus.se/id-m%C3%A4rkning.html

Aleya
2018-08-03 11:42
#13

#11 du kan ju även säga till din mamma att denna "avel" sk buskavel är helt onödig och gör inget gott för någon. Dels så vet man inte vad kattungarna har för eventuella sjukdomar som kan vara genetiska. Och sedan kan honan bli sjuk av exempelvis katthiv p g a att hon parar sig med en annan katt som inte är kollad eller dylikt. Och så får man fler hemlösa katter. Sen hoppas jag att din mamma vaccinerar katten då den är ute så den inte drar på sig kattsnuva eller kattpest. Så det kan du upplysa henne om också. Att sluta vara en del av problemet med att skapa fler katter än vad som redan finns.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Belimas
2018-08-03 11:45
#14

Säg till din mamma att läsa den här tråden själv så kanske hon förstår att hon måste ta sitt ansvar som en vuxen människa och föregå med gott exempel för dig med (även om du verkar väldigt klok och förståndig).

Milkshake
2018-08-03 12:30
#15

Väljer man att inte kastrera sin utekatt så har man ju indirekt gjort valet att ta kattungar. Då kan man inte klaga på att det är jobbigt efter åtta veckor.

Pandi00
2018-08-03 13:41
#16

Inga av era kommentarer eller länkar hjälpte… Slutade med en utskällning och att det tydligen är mitt fel för att jag inte betalar för katterna, trots att jag har andra djur. Kan heller inte ha kattungarna i mitt rum då jag har hamstrar…

Aleya
2018-08-03 13:56
#17

#16 finns det ingen vettig vuxen i din närhet? Har ni något lokalt djurskydd eller katthem som kanske kan prata vett med din mamma?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pandi00
2018-08-03 14:07
#18

#17 Tyvärr… Jag försöker verkligen här. Men slutar bara med att det är mitt fel och att jag har tagit bort det roliga ur det… Och jag försöker bara hjälpa de blivande ungarna, inte att läxa upp på något sätt. Men hon verkar ta det helt fel

Aleya
2018-08-03 14:12
#19

#18 roligt? Jag ser inget roligt alls med kattungar som tillverkats via buskavel. Jag ser inget roligt i att din mamma beter sig som en snorunge gällande veckor eller att bara ge bort kattungar. Hade jag fått reda på att en jag känner gör på detta sättet så hade jag anmält till länsstyrelsen

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[[eskils_]]
2018-08-03 15:22
#20

Läser i din presentation att du har flera råttor och guldhamstrar och att du håller på med hamsteravel. Det är väl därför som kattungarna inte kan vara i ditt rum. Kanske du egentligen inte har plats för så många djur?

Där står också att ni har en hund och 3 katter. Är de andra katterna inte heller vaccinerade, ID-märkta eller kastrerade? Kanske en av dem är far till ungarna?

Föreslår att du lånar pengar av någon, kanske någon på djurgymnasiet där du går, och tar den här katthonan till veterinären, så hon blir vaccinerad, kastrerad, ID-märkt och registrerad på dig som ägare. Då kan din mamma inte säga något. För du har ju fyllt 18 år och är vuxen.

Och viktigt att du söker stöd hos någon vettig människa - pappa, syskon, faster, morbror…… Vet inte hur trångt ni bor, men det vore ju bra om kattungarna kunde få vara i ett eget rum med sin mamma och leksaker m.m. tills de fyllt 12 veckor.

Lycka till!

Annons:
Pandi00
2018-08-03 15:57
#21

#20 De andra 2 är kastrerade. Den ena är honans bror och den andra är en hona på 11 år. Så det är ingen av dem som är pappan. Tyvärr inte chippade eller vaccinerade. Honan blir nog kastrerad efter denna kullen. Tror det är det enda jag fick ut av detta, bättre än inget. Kan ju säga att katterna är de som kanske inte sköts så bra om man tänker avel och likande. Våra andra djur kommer från uppfödare eller omplacering/adoptering. Jag känner ju själv att vi inte borde ha katter och jag har väl aldrig riktigt fastnat för dem då jag verkligen hatar att rensa kattlådan, och av den anledningen kommer jag aldrig skaffa katt. Sen har jag ju gjort så att djuren som är mina ser jag till att ha råd med. Den stora anledningen att jag jobbar samtidigt som jag går i skolan. Men jag ska se hur jag kan göra med att låna pengar till att chippa och vaccinera. Dock kommer jag nog inte kunna ta med katten när jag flyttar. Tack för tipsen! Känns himla skönt att det alltid finns folk som vet mer om djur än en själv, så man kan få hjälp när det behövs.

Pandi00
2018-08-03 15:59
#22

Och till er andra. Denna sorts avel stöttar inte jag! Håller själv på med guldhamsteravel och där har jag lärt mig hur noga det är med att välja avelsdjur och hur mycket man behöver läsa på.

Belimas
2018-08-05 16:33
#23

Det är tråkigt att din mamma verkar vara så omogen och oansvarig men jag är glad att höra att du har en annan syn på saken trots det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lena
2018-08-09 18:33
#26

Man skulle kunna anmäla henne till Länsstyrelsen då det ju faktiskt är att brott mot  lagen det hon tänker göra när hon skiljer dem från mamman för tidigt.  Om Myndigheten hör av sig och påpekar detta kanske det biter lite bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pandi00
2018-10-02 12:33
#27

Kan säga nu att kattungarna inte kommer flytta förrän de är 12 veckor! Har även övertalat henne att alltid kastrera katter och att inte ta kullar på olämpliga katter. Då det bara blev 3 stycken och de är så himla gosiga så kunde jag övertala henne :)

Annons:
Herveaux
2018-10-02 12:53
#28

#27 Bra jobbat! 🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2018-10-02 13:19
#29

👍

Stolt ägare till fem La permer

ElisabethB
2018-10-02 21:05
#30

#27 Strålande! Mycket bra jobbat! 🐈

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[[eskils_]]
2018-10-02 21:10
#31

#27 Det låter väldigt bra! 🌺

Upp till toppen
Annons: