Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1652 ggr
[troasm]
8/2/18, 10:30 PM

Kattungar ges bort för tidigt?

Hej! Har 5 kattungar som idag är 11 v och 2 dar gamla. Kattungar får ju inte ges bort före vecka 12, men nu så har mamma tydligen kommit överens om att en ska komma efter ena kattungen redan imorgon! Blev sur och ville hon skulle ringa tillbaka och säga att det inte går, men hon verkar inte förstå och har inte heller några argument att föra fram. Alltså hur noga är det riktigt? Vad kan det få för konsekvenser? Dessutom ska en komma på söndag också, som också är för tidigt.

Annons:
Fridaaaa
8/2/18, 10:39 PM
#1

Ja det är noga! 12 veckor är 12 veckor, bättre är ännu längre.
Det är olagligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
8/2/18, 11:22 PM
#2

En konsenvens är att katten inte är nog vuxen och har inte lärt sig "vett och etikett" och kan därför få ett beteende som inte är lätt att lära om. Och den kan i vissa fall börja må dåligt psykist. Har sett det hos vissa katter som blivit tagna för tidigt. Och det är olagligt att låta ungarna lämna innan v 12. Vissa uppfödare håller dom t o m till v 13. Och jag tipsar på att detta är huskatt. Så jag skulle rekommendera kastrering efter denna kullen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annzoo
8/3/18, 1:15 AM
#3

Jag hoppas inte ni ger bort kattungarna? Ta minst 500 kr för dem.

MonicaLagerquist
8/3/18, 6:51 AM
#4

rist att höra att din mamma dels skänker boret katterna och dessutom för tidigt.

Antar att de inte ens är vaccinerade, besiktigade och ID märkta.

Som flera skrivet är det förbjudet att sära på mor och kattbarn som är iunder tolv veckor.

Stolt ägare till fem La permer

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
8/8/18, 4:57 PM
#6

#5

Varför ska just djur vara gratis?

Det märks att du inte är så insatt i kattaveln. Hoppas att du får en bra mentor till din raskatt som du har tingat.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Nekogami666
8/8/18, 5:34 PM
#7

Nej Robinn, det är faktiskt lag på att katter(och andra djur) inte får ges bort.

Aleya
8/8/18, 5:37 PM
#8

#5 så du ger bort dina sk raskatter? Du känns bara mindre och mindre seriös för varje inlägg du skriver. Jag vet inte ens vad du vill ha sagt med detta inlägget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
8/8/18, 8:30 PM
#9

#7 Var finns den lagen menar du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
8/9/18, 7:59 AM
#10

#7 Vart står den lagen?
Det är inte olagligt att skänka (tyvärr)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
8/9/18, 2:58 PM
#12

#11 jag tvivlar på allt du skriver på detta forum. Dina inlägg är enligt mig otroligt konstiga för en som kallar sig för "uppfödare av raskatter".

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
8/9/18, 2:59 PM
#13

Nu är det dags att ni börjar tänka på tonen i den här tråden, annars kommer jag att ta bort tråden. Jag vill påminna om att Katter i Fokus är en sajt där vi ska ta hjälp av och lära av varandra, inte ett forum att "gräla" på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lena
8/12/18, 1:01 PM
#17

Jag har tagit bort ett par inlägg som var svar på ett bort modererat inlägg.  Inläggen bröt inte mot våra regler i sig men blev meningslösa då de inlägg som de svarade på inte finns kvar längre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: