Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1556 ggr
HopeForTheo
7/29/18, 2:44 PM

Irritation vid/i ögat?

Inatt kom vår innekatt helt plötsligt med svullnad runt ögat, var kanske inte mer än 10min innan dess som hon såg helt normal ut. Var väldigt lite svullet men hon gick med ena ögat stängt hela tiden. Det är oförändrat idag, ser likadant ut som inatt. Hon verkar inte bry sig alls, hon är precis som vanligt i humör och verkar inte ha ont när man känner efter, ögat rinner heller inte. Hon har inga problem med att öppna ögat helt och gör det när det är något spännande på gång, typ mat eller godis, men annars håller hon ögat stängt. Har kollat lite och det ser normalt ut, förutom att själva "tårkanalen" är lite röd, men inte överdrivet. Hon är väldigt glad i att jaga småkryp, så jag antar att det kanske är det hon bråkat med. Läst hos diverse veterinärer att man ska avvakta för att se om det går ner av sig självt, så det är väl det vi får göra nu. Men vet någon hur länge svullnaden sitter om det nu skulle vara något insektsbett/stick? Kan man skölja kattens öga med vanliga ögondroppar?

Annons:
Björksätter
7/29/18, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vår katt blev stucken av geting ovanför ögat, vi såg när det hände. Hon svullnade upp fort. Dagen efter var svullnaden borta och hon var endast lite röd i kanterna av ögat. På dag två var ögat som vanligt igen.

HopeForTheo
7/29/18, 4:47 PM
#2

#1 Tack! Det såg nästan likadant ut på våran sent inatt, kanske inte lika svullet. Då avvaktar jag till imorgon i alla fall.

Rafflan
7/30/18, 10:46 PM
#3

Det kan vara att katten fått en skada på ögat eller skräp i ögat och väntar man för länge kan skadan på ögat bli allvarligt, avvakta till imorgon (tisdag), är ögat inte helt bra imorgon ring och rådfråga veterinär för säkerhetsskull :)

MonicaLagerquist
7/31/18, 6:49 AM
#4

Hur har det gått?

Stolt ägare till fem La permer

Lena
8/1/18, 11:09 AM
#5

När katter får skador på ögat bör man uppsöka veterinär och inte vänta för länge. Ögat är som hos oss människor mycket känsligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

HopeForTheo
8/14/18, 2:02 PM
#6

Det gick bra trots allt! Hon blev bättre efter några dagar, vi kunde aldrig lokalisera skadan, ögat i sig såg normalt ut och det var liksom bara svullet. Jag gissar på att hon tuggat på nått kryp som inte skulle tuggas på, och att hon blev stucken på insidan av kinden. Dock såg tandköttet normalt ut och svullnaden gick ner sakta men säkert. Tack allihopa!

Annons:
MonicaLagerquist
8/14/18, 7:01 PM
#7

Så skönt att hon mår bra nu.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: