Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 763 ggr
[Svea&Sabina]
2018-07-22 22:02

Räkor flera gånger i veckan

Min familj ger våran katt räkor flera gånger i veckan och i stora mängder. Jag säger till dom att det inte är naturligt för en katt att äta skaldjur och absolut inte så mycket. Jag har visat veterinärer som skriver att katter inte ska äta mycket räkor, men dom bryr sig inte. Vad kan jag säga för att dom ska förstå?

Annons:
Uppkatten
2018-07-22 22:23
#1

Vad du ska säga kan jag nog inte ge råd om, men det stämmer att räkor inte är bra i större mängd eller ofta till katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2018-07-23 06:55
#2

Räkor är salta ca 2,45 g per 100 g så att ge stora mängder räkor flera gånger i veckan är direkt farligt för katten.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2018-07-23 07:35
#3

Argument som kanske kan få din familj att tänka om :

Från Kattstatus.se: "Spårämnen är mineraler som det inte behövs så mycket av. De ingår ofta i enzymer. Till spårämnen räknas magnesium (Mg), mangan (Mn), koppar (Cu), järn (Fe), jod (I), selen (Se) och zArgink (Zn). Dessa mineraler är sällan problematiska. Undantaget är om man ger sin katt mycket havslevande föda som alger, räkor, musslor och fisk. Havslevande organismer samlar på sig mycket mineraler. Störst problem kan man förvänta sig av magnesium som bidrar till att det bildas struvitstenar i urinen."

Från Katter.nu: "När det gäller räkor så ska du veta att 5 skalade räkor ger hela dagsbehovet i magnesium (min fetning) till en katt. För mycket magnesium kan leda till urinsten."

Urinsten, som är mycket smärtsamt, kan leda till urinstopp - som kan leda till döden! (Vår ena katt åkte på urinstopp p g a kristaller/urinsten, och var en hårsmån från döden, men klarade sig tack och lov! Då var han inte vår katt, men när han fick komma hem från veterinärsjukhuset, tog vi över honom till oss istället.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: