Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 856 ggr
johanna0
7/20/18, 6:39 PM

Våtfoder till en 7-årig honkatt

 Hon äter Sheba mest men det står inte att  det innehåller taurin  och sedan äter hon en påse per dag med denna som innehåller taurin: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/miamor/pate_gele/541520 

När jag kollar på RC så står det inte heller? 

Jag tänkte mig  denna: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/royal_canin/royal_canin_mature/250590

Så jag undrar vilket våtfoder är bäst för en 7-årig katt? 

De måste vara kött med sås eller paté om det är för stora bitar äter hon lite och slickar upp såsen.

Annons:
MonicaLagerquist
7/20/18, 6:54 PM
#1

Fullfoder innehåller nog med taurin. Står det tillsatt taurin så beror det på att kötthalten i fodret är så lågt att taurin måste tillsättas.

Så om maten du ger är ett fullfoder så behöver taurinet inte deklareras.

Stolt ägare till fem La permer

johanna0
7/20/18, 8:14 PM
#2
MonicaLagerquist
7/20/18, 8:28 PM
#3

Det där är ett helfoder.Sheba har någon sort har jag för mig som inte är fullfoder men då är de märkta.

Sheba Luksus filéer är ett tillskottsfoder.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
7/20/18, 10:27 PM
#4

Jag var i kontakt med Sheba för ett par år sedan och de sa då att det taurin som ska finnas i helfoder finns i deras helfoder och i rätt mängd. Mina tjejer äter nästan enbart Sheba (+ lite torrfoder).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

johanna0
7/20/18, 11:56 PM
#5

Okej, på Zooplus står det att Sheba paté är ett helfoder men det gör inte med bitar i sås så det blev en undran över det. Då blir min kisse att glad att jag inte tar bort hennes favoritmat :)

Uppkatten
7/21/18, 5:22 AM
#6

Jag har Shebas  "Kyckling selection in sauce" hemma just nu, d v s bitar i sås, och på baksidan av förpackningen står det att det är ett helfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
7/21/18, 7:52 AM
#7

Man får nog läsa på står det helfoder så finns taurin i det i lämplig mängd för katten.Står det att det är ett tilskottsfoder så finns inte allt i maten som katten behöver.

Stolt ägare till fem La permer

johanna0
7/21/18, 12:46 PM
#8

Det låter som att Sheba funkar

Jag har två katter som har problem med njurar, vill inte att min 7 -åriga katt ska få problen med njurar så tidigt.

Kan det vara bra för henne att äta RC 7 + som innehåller mindre fosfor men har ganska mycket onödiga ingredienser som dessa: 

"Kött och animaliska biprodukter, spannmål, vegetabiliska proteinextrakt, vegetabiliska biprodukter, mineraler, oljor och fetter, blötdjur och kräftdjur, socker" 

Ganska mycket vegetabiliska ämnen och blötdjur har hört att det är dåligt att katter äter det. 

Så kan det vara bra att variera mellan RC 7 + och sheba eller ska man bara ge 7 + ? För att undvika njurproblem hos henne så tidigt för det sägs att hjälpa leder senare i livet.

Uppkatten
7/21/18, 1:26 PM
#9

#8 Jag har en katt som är något år äldre än din. Min katt har dessvärre begynnande njursvikt sedan i alla fall ett år tillbaka (kan ha haft det längre). Hon har i dagsläget inga symptom på njursvikt, men blodprover och njurarnas utseende visar att det ändå finns där…. Enligt veterinären ska hon inte börja med s k njurfoder ännu. Rekommendationen är istället att jag ska ge henne enbart blötmat. Skippa torrfodret helt skulle jag därför vilja säga som svar på dina funderingar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
7/23/18, 8:52 AM
#10

Jag tänker att om du är orolig för njurar ge färskfoder. Alltså bara kött osv.. Vad jag förstått är det spannmål som ställer till störst ned njurarna?:/

Uppkatten
7/23/18, 9:36 AM
#11

#10 Vad grundar du det på och tänker du då på stenbildning eller kronisk njursvikt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
7/23/18, 2:19 PM
#12

#11 bara fått för mig jag fått den informationen att mycket spannmål i fodret kan göra katten lättare kan få njursvikt. Att det är viktigt med foder med mycket kött och helst rent kött.

Uppkatten
7/23/18, 10:11 PM
#13

#12 Att spannmål skulle ge njursvikt är lite tvärtemot vad jag har lärt mig. Torrfoder är dock inget vidare för njurarna eftersom det innehåller så lite vätska och katter har dålig törstreflex. Men njurarna är annars kattens "svaga punkt" just därför att katten är en så utpräglad proteinätare. Det var i alla fall vad jag fick lära mig för åtta år sedan, av veterinär, eftersom jag då hade en svårt njursjuk katt. Jag vet inte om forskningen säger något annat i dag…? Men kronisk njursvikt är annars väldigt vanligt hos medelålders och äldre katter, och en bidragande orsak lär vara att katten är en utpräglad proteinätare, då protein belastar njurarna mycket. Dock väger fördelarna med en proteinrik kost över, eftersom "resten av katten" mår bättre av en proteinrik kost än av t ex torrfoder med kolhydrater i. Vet att det forskas även kring andra bidragande orsaker när det gäller kronisk njursvikt hos katt, men vet inte hur långt man har kommit med den forskningen ännu. Däremot är spannmål/torrfoder sannolikt av betydelse när det gäller utveckling av t ex  diabetes hos katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: