Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 965 ggr
Belzebubble
2018-07-20 11:00

Upphittad kattunge

Hej! En liten kattunge promenerade rakt in in i mitt vardagsrum nyligen. På grund av hans unga ålder kändes det inte rätt att han skulle vara utekatt, så jag behöll honom tills ägaren dyker upp. Han är snäll och kelig vilket får mig att tro att han inte är en "vildkatt". Jag uppskattar att han är ca 16 veckor (har väldigt långa ben och oproportionella öron. så som min katt hade i den åldern…), så jag tror inte jag kommer hitta kattmamman eller eventuella syskon, men jag håller koll ifall de finns… Vi har efterlyst ägaren och kollat efter en chipp hos veterinär, vilket så klart saknades. Så våra chanser att hitta hans ägare känns inte så stora… Vi har även anmäld honom till polisen. Han mår bra hos oss men vi kan inte behålla honom. Jag skulle gärna vilja leta efter ett nytt hem till honom till priset för kastrering och id-märkning, men då har polisen sagt att vi ska lämna honom på polishuset när vi inte kan ha kvar honom… Har någon av er erfarenhet av att få ta över en katt tidigare än 3 månader enligt hittegodslagen? Eller kan man lita på att polisen kommer göra rätt och hitta ett bra hem, och inte "först till kvar"? Och en annan fråga. Bör vi försäkra honom fast han är en hittekatt?

Annons:
Stallmima
2018-07-20 11:13
#1

Sätt upp lappar, prata med grannar och bekanta runt om där ni bor. Försäkra tror jag inte ni behöver. Kontakta katthem runtikring där ni bor är en början. Vart i landet befinner ni er?

beem
2018-07-20 12:17
#2

Kolla med Djurskyddet.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Stallmima
2018-07-20 13:25
#3

Och även annonsera i olika grupper på Facebook som finns i er hemkomun

micki78
2018-07-20 14:02
#4

Vad gör polisen med katterna dom får in egentligen? Ringer dom till olika katthem och försöker placera dom där? Om det inte finns någon plats då, blir det avlivning då?

trollvilde
2018-07-20 14:29
#5

Där jag bor kontaktar polisen den lokala djurskyddsföreningen som hämtar katten hos polisen och tar den till djurhemmet. Ibland kör polisen katten till djurhemmet direkt om de har tid. De tar inte bort friska katter utan hoppas att djurägaren hittas!

Belzebubble
2018-07-20 19:40
#6

Ha, alltså, för att klargöra. Jag letar ju efter ägaren så ni behöver inte ge tips och råd vad jag ska göra, för det har jag koll på. :) Trots lappar och efterlysning på internet så har ingen hört av sig än. Vad jag undrar är vad händer när jag inte kan ha kvar kattungen. Det känns dumt att han ska bli van vid oss och vi vid honom när vi egentligen inte vill ha en katt till. Enligt polisen som vi pratade med så skulle vi inte kontakta katthemmet utan bara lämna av honom på närmsta polisstation. Och det kändes så där. Jag vill ju ändå att han får det bra om ingen ägare dyker upp.

Annons:
beem
2018-07-20 20:05
#7

#6 Det går nog inte svara på. Ring  polisen och fråga vad som kommer att hända med katten. Det kan nog variera hur man går till väga på olika platser.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: